Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Media center?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en fråga om ett "media center" - Jag har försökt kolla in olika inlägg och sajter men har inte fattat om det går att göra som jag vill.

Jag har börjat fundera på om jag ska pensionera den tv och stereoutrustning vi har här hemma. Nu har jag inte intresserat mig så mycket för detta så jag har i praktiken noll koll på vad som är möjligt att göra. Vad jag vill göra är att ersätta gammal videobandspelare, dvdspelare, cdspelare, etc men något sorts centraliserat system som klarar av

  • Visa TV (marksänd Boxer)

  • Spela in från TV

  • Spela upp DVD

  • Spela upp musik-CD

  • Spela upp radio (både internet och den gamla hederliga trådlösa) + spela in

  • Spela upp sådant som är inhandlat via iTunes + MP3 etc generellt

  • Visa upp foton

  • Och sedan för att göra allt mer spännande - skicka ut olika saker till olika delar av huset samtidigt, dvs kunna visa upp TV i ett rum, spela upp musik i ett annat, radio i ett tredje, musik i ett fjärde, etc.

De lösningar jag har sett tycks vara "single user" så jag vet inte om detta funkar överhuvudtaget. Ska man istället ha en central filserver och sedan ha någon speciellt för varje TV, etc.

Tacksam för tips, adresser till websajter etc.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-22 22:49

Jag har gjort ett seriöst försök att sondera Media Center-terrängen för mac-plattformen, med ungefär samma kravlista som du. Min slutsats är att det sorgligt nog inte finns någon komplett lösning ännu.

"Allt" går att göra, men inte med ett och samma program. De program som (utifrån min kravspec) behövs är:

- Front Row
- EyeTV
- Plex
- Remote Buddy
- Diverse codecs och hacks

Front Row tillsammans med EyeTV verkar ge den mest kompletta lösningen (tv, video, musik, foton). Allt går att sköta snyggt från soffan.

Plex verkar lovande men kommer knappast att få någon tv-funktionalitet så länge det befinner sig på betastadiet. Och det tycker jag är ett krav för att ens få kalla sig Media Center.

Personligen tror jag inte att tv-funktionalitet i klass med EyeTV kan inkluderas av andra än Elgato (genom plugin eller liknande). Och sannolikheten för det är kanske inte så hög idag.

Bör understrykas att jag inte har haft möjligheten att testa de listade komponenterna ovan.

Om vi snackar hårdvara har jag tänkt mig följande setup:

- Mac Mini
- Trådlöst Apple tangentbord/mus
- EyeTV Hybrid
- Sony PlayStation 3 BD Remote (eller Wiimote, men den verkar bökigare)
- Diverse sladdar

Jag har redan en schysst tv och stereo, så det utesluter jag i hårdvaruspecen.

Jag har även tittat på alternativ till mac-plattformen. Det enda riktigt seriösa alternativet som jag har kunnat hitta är en HTPC med Windows Media Center på. En sådan lösning tycks ha all funktionalitet jag kräver (dock utan att ha testat den). Helt klart lockande, om det inte vore för två saker:

1) Jag har dålig erfarenhet av att få Windows-baserade lösningar att fungera tillfredsställande.

2) Vilket stöds av en bekant som lade ner säkert hundratals timmar för att skräddarsy sitt Media Center för att hela familjen skulle kunna använda det. Enligt uppgift blev resultatet bra. Men frågan är om det var värt det.

Det vore intressant med lite respons, helst från er som har erfarenhet av både Mac- och Windows-sidan.

Tack för den listningen. Är det någon fler som har erfarenheter att dela med sig av?

  • Medlem
  • 2009-04-26 19:28
Ursprungligen av Jan Erik Moström:

Tack för den listningen. Är det någon fler som har erfarenheter att dela med sig av?

Några...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-26 17:05

Jag tror inte på idén med att ha en apparat som klarar allt. Det blir för omständligt att starta upp en PC eller Mac varje gång man ska lyssna på musik eller se på film eller TV.

Jag har kvar min surroundanläggning i vardagsrummet för att få bästa ljud. Till den har jag kopplat min HD-TV-box(comhem), DVD-spelare, AppleTV och en PC (för SVT Play och Play Prima). Min surroundförstärkare har HDMI-ingångar och får därför fungera som nav för både bild och ljud. HD-TV-boxen har en krånglande HDMI-utgång så den har jag kopplat direkt till platt-TV:n med komponentsladd. (Ljudet är kopplat med optisk toslink-sladd till förstärkaren).

Dessutom har jag en annan PC med TV-kort, där jag kan spela in marksänd digital-TV, och en Mac som matar AppleTV:n med film, ståendes på andra våningen.

I grabbens rum finns det en Vista-PC med inbyggt mediacenter och MCE fjärrkontroll.
Den har jag fått att funka med SVT Play inifrån mediacentret. Sonen gillar AppleTV:n bättre eftersom den har stöd för Youtube.

Nästa projekt blir nog att stoppa i ett TV-kort i vardagsrums-PC:n så att jag kan spela in från HD-TV-boxen.

1
Bevaka tråden