Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta körkort

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på och tar körkort, och tyckte det skulle vara kul att höra er andra hur det gick för er när ni tog körkort.

Körde ni privat eller körskola? Hur länge övningskörde ni? Kuggade ni första gången?

Jag har övningskört i några veckor nu, har uppkörning i början av juni, och teori samma dag också faktist.

Halkbanan nästa vecka, ska bli kul

  • Medlem
  • 2009-04-18 21:20

Jag körde två lektioner om dagen i 9 dagar och tog teoriprovet efter 5 dagar (40 rätt av 40 möjliga). Jag varvade detta med nån timmes privat körning varje dag. Dag 10 körde jag upp. Dag 12 åkte jag till Barcelona och körde inte bil alls.

Två veckor senare fick jag gå till svenska konsulatet i Barcelona och hämta mitt nya körkort. Min första erfarenhet av att köra bil utan att övningsköra hade jag alltså två veckor efter att jag körde senast, och det var från flygplatsen i Barcelona in till centrum.
Mitt första halvår som bilförare var i Barcelona och Madrid, så man kan säga att jag fick in rutinen på svår trafik ganska snabbt...

Men jag var 25 bast så jag hade väl lite mer mognad än en vinglig 18-åring...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-21 13:17

Jag övningskörde från att jag fick lämpan (17-och-ett-halvt år på den tiden).

Sen åkte jag till Sveg i en vecka och läste teori 8-17 varje dag med avbrott för två körlektioner à 80 min, en på förmiddagen och en på eftermiddagen. På fredagen skrev jag upp, men körde inte förrän två veckor senare. Ingen halkbana i och med att Sveg ligger för långt bort från någon sådan.

Kostade under 5 000:- inklusive resa och boende i Sveg en vecka .

  • Medlem
  • 2009-04-21 17:52

Är det inte permafrost i Sveg ändå?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-23 20:43

Det kanske är det som anledningen... Det var frost när jag körde upp 21 september. Vet inte hur pass det kvalificerar till permafrost, men kanske nära nog.

Jag körde halkbanan (Gillinge) idag, riktigt kul och tiden gick för snabbt

Jag fick mitt körkort idag, var sjukt nervös men det gick vägen, helt underbart

Ursprungligen av Patrik D:

Jag fick mitt körkort idag, var sjukt nervös men det gick vägen, helt underbart

Gratulerar, då är det bara börja på de andra bokstäverna; A och C då

Ursprungligen av Goflorp:

Gratulerar, då är det bara börja på de andra bokstäverna; A och C då

Ska börja med A och se sen

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-11 18:51

Sedär, grattis! En annan firar ju 17 år med lappen den 3/9 :/

Gött Mos!

B har man för att ta sig fram, hämta möbler på IKEA och för att kunna få ett arbete.
A är det som ger livet mening...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-14 15:15
Ursprungligen av Goflorp:

A är det som ger livet mening...

och möjligen förkortar det...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-14 23:27

Äh, efter en dag på Kinnekulle igår så känns det som att jag inte behöver något annat än B. Varv på varv i min trimmade 900
Sen, om man vill känna "frihet" så trycker man på knappen "ROOF" i 9-3an och har himlen som tak en stund

1
Bevaka tråden