Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone Strömförande

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt som vanligt vid skrivbordet och klickade runt, iphonen dockad med sladd till datorn för laddning, en fot på elementet för lite värme Helt plötsligt råkade jag lägga armbågen på Iphonen och fick en stöt, utforskade det hela och märkte att vid jordning (min fot i elementet eller något annat av samma material) blev ramen strömförande vid laddning.
Kanske inte ett problem eller vad vet jag? Men lite halv-intressant då jag inte direkt tror att det skall vara så

Jag skulle kontaktat apple eller telia.

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2009-04-20 10:41

Tror inte det har med varken telia eller apple. Snarare din dator eller något som är kopplat till datorn. Jordströmmar kan komma via tv eller stereo. Tv har i regel flytande jord vilket resulterar till halva nätspänningen går ut i chassit. Brukar vara så via centralantenn med. Det kan även vara någon nätdel som filter konsensatorerna är trasiga eller börjar ge upp i. Kolla genom att dra ur kablarna till datorn och se om det försvinner.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-20 11:28

Iphonens metallram är via usbkabeln förbunden med datorns jord (och chassi). Jag kollade just. Motståndet är noll. Detta är som det ska vara.

Men det är inte OK att det finns en potential mellan datorjord och elementet. Problemet ligger troligen hos datorns nätaggregat. En del laptops har nätagrgegat utan jordning. Då kan du lätt få en potential mellan jord (elementet) och datorns jord (chassit, jord i USB kable). En äldre laptop jag har pirrar mkt obehagligt då jag tar i den, jag aktar mig för att vara barfota på stengolvet. Spänningen kan vara 220 volt via kapacitiv koppling eller små läckströmmar, dock är förmodligen det interna motståndet så stort att man inte kommer upp i farliga läckströmmar på över 30 mA (den nivå där joprdfelsbrytare för personskydd ska lösa ut). Men man kan inte vara säker.

Jag mätte nu på en iphone laddaf från en apple laddare. Mellan metallramen på iphonen och jordstift på flervägsuttaget får jag 20 Volt. Stänger jag av strömmen till flervägsuttaget finns ingen spänning. Mäter jag motståndet till ramen från jord är det oändligt även vid 200 megaohm. Detta visar att det för sig om kapacitiva läckströmamr genom iphoneladdaren - som är ofarliga.

Det kan faktiskt också vara så att det finns en potential mellan elnätets jord (datorn) och elementet. Jag kunde en gång hålla en 60 watts glödlampa helt tänd kopplad mellan kranen över diskbänken och själva diskbänken. Det började med att jag kände att det pirrade när jag rröde vid diskbänken. Detta upptod för att jag hade rivit kakel och puts över diskbänken. Vägen var nätad med kycklingnät för putsen. En spik gjorde kontakt mellan nätet och en gammal kuloledning. Under arbetets gång hade kontakt uppstått mellan ledaren i kuloledningen till spiken till nätet och sedan till diskbänken som inte var jordad. En klar dödsfälla.

Du kn alltså inte vara säker på att elementet är anslutet till gemensam jord för elnätet. Det finns en massa fällor i detta och såvida du inte har starkström väldigt klart för dig bör du låta en elfirma kolla. En del elektriker är inte heller tillräckligt kompetenta för att utreda denna typ av fel. Du bör därför tala om vad undersökningen. Du kn i o för sig börja att låta undersöka datorn och dess nätaggregat.

Varje gång man känner att det pirrar när man tar i en lampa, en dator etc så är det risk för farliga stötar om man går vidare och låter någon del av kroppen få kontakt med jord. Saken måste kollas.

Allra viktigast: Se till att du har fungerande jordfelsbrytare i husets/lägenhetens elinstallation.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-04-20 23:12

Med bärbara macar så är det väl så att det beror på vilken kontakt man använder. Den "korta", dvs den utan sladd som gör att transformatorn sitter direkt i uttaget är ojordad, medan den långa sladden är jordad.

  • Medlem
  • 2010-04-04 11:23
Ursprungligen av snällpåriktigt:

Satt som vanligt vid skrivbordet och klickade runt, iphonen dockad med sladd till datorn för laddning, en fot på elementet för lite värme Helt plötsligt råkade jag lägga armbågen på Iphonen och fick en stöt, utforskade det hela och märkte att vid jordning (min fot i elementet eller något annat av samma material) blev ramen strömförande vid laddning.
Kanske inte ett problem eller vad vet jag? Men lite halv-intressant då jag inte direkt tror att det skall vara så

Har ungefär samma bekymmer med min telefon. En gång när jag svarade och telefonen laddades kändes det som om något "stack" mig på örat hela tiden. Jag tyckte det var obehagligt och kände med fingret och märkte att metallramen runt iphonen var strömförande. En annan gång när jag lyssnade på musik och hade en sladd till mina datorhögtalare från telefonens hörlursuttag ringde det och jag svarade och samma fenomen hände igen (obs! telefonen var inte på laddning denna gång)!

Känns inte klockrent med strömförande telefoner ...:tveksam:

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-04 11:36

Ofta har adaptrar för datorer och annan elektronik, ett par kondensatorer mellan ledarna och jord, för att minska störningar att fortplanta sej via elnätet. Vid ett 230V-system ligger alltså jord på 115 V om man inte ansluter jorden. Det är denna spänning ni känner.
För att komma bort från detta ska man använda jordade kontakter/uttag. De flesta duckheads har ju europaplugg, vilket inte har jord. Men ansluter man Apples förlängningskabel med jordad plugg, ska dessa spänningar försvinna.

1
Bevaka tråden