Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få en mono kanal till två kanaler ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-30 14:46

Finns det någon box eller dylikt som kan konvertera en mono utgång och ge 2 kanaler utav samma ljudkälla.
Tänker på tex min trummaskin den har separat utgång på tex kick, fast jag skulle vilja ha kicken på 2 kanaler in i mitt mixerbord .
Tacksam för all hjälp

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-04-30 14:49

Halvjacka insterten om den är ledig.

Stoppa in en kabel till hälften i insertjacket och dra vidare den till nästa kanal.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-30 14:55

Splittkablar finns väl att köpa, annars kan man lätt göra själv.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-30 15:00

stereoadapter?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-30 15:13

Tack för era underbara tips

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-30 15:15

Men om du kopplar den i ett monojack så lär det ju bli tyst i den ena kanalen. Fast om man kan öppna den så borde det ju vara en smal sak att bygga om den så att den gör vad Lofi vill.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-30 15:17

i mono är jku redan den ena kanalen tyst så den splittar bara signalen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-30 15:28
Ursprungligen av Pehr:

i mono är jku redan den ena kanalen tyst så den splittar bara signalen

Rätta mig om jag har fel, men om det där är en stereo-till monosplitter så kommer den ju skicka "tip" till höger och "ring" till vänster. Pluggar du in den i ett monojack så blir ju "ring" antingen jordad eller inte kopplad nånstans.
Om det inte är en stereo till stereosplitter, då är det ju precis vad Lofi behöver

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-30 15:41
Ursprungligen av makari:

Rätta mig om jag har fel, men om det där är en stereo-till monosplitter så kommer den ju skicka "tip" till höger och "ring" till vänster. Pluggar du in den i ett monojack så blir ju "ring" antingen jordad eller inte kopplad nånstans.

jo, det har du rätt i. O:-) Insert heter det tror jag, eller?

Ursprungligen av makari:

Om det inte är en stereo till stereosplitter, då är det ju precis vad Lofi behöver

eller mono till monosplitter, vilket jag tolkade det som. Då används ju inte ringen alls helt enkelt

Köp en extra trummaskin bara, så kan du tweaka ljuden olika på de olika kanalerna dessutom. Bam!

Ytterligare en variant är en patchbay med en kanal inställd som multipel. Brukar gå att få ur de flesta patchbays med olika konfigurationer. Praktiskt att ha oavsett.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 15:47

Eller direct out (om mixerbordet är utrustat med sånt) till nästa kanals input.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 15:48

öh... fast då kommer ju kanal 1:s eq och insert även till kanal 2, om inte direct outsen mot förmodan är switchbara pre/post eq

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-06 15:59

Enklast är väl att offra en effektsend och sända kaggen från kanalen den kommer in på till nästa. Pre-fade är att föredra här....;)

1
Bevaka tråden