Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fenderbasar

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-02 17:14

Det börjar bli dags för en ny elbas och jag har börjat snegla på Fender efter att ha dissat dem i många år för att jag tycker de är så jävla fula, men mogen som jag blivit skiter jag nu i utseende
Men jag vet inte riktigt vilken modell jag ska titta efter.
Jag vill ha något som kan låta 80-talsgoth vid plektrumspel. Vad jag sett så är det antingen Jazz eller Precision jag är ute efter, åtminstone verkar det som att banden vars basljud jag gillar spelar på sådana live.
Vad skiljer och kännetecknar ovanstående modeller rent ljud/spelmässigt?

Jag har spelat bas i många år nu men har löjligt dålig produktkännedom alltså..
Mustangbas verkar också skoj men tycks gå för någon krona mer än jag har råd att lägga nu.
Tips på budgetalternativ mottages också gärna, jag vill ha så mycket bang för stålarna som möjligt.
Budget ~ 6000:-

har alltid varit fenderfrälst. har en precision (mexico tillverkad, kring 6000 kr). tycker den låter kanon. kan tycka att jazz basen är snyggare, och en del som jag pratat med tycker också att den låter lite "fetare" än precision, kanske för att den har en mick närmare stallet? själv har jag aldrig haft förmånen att prova en själv.

om du har möjlighet, far in på en musikaffär och prova båda basarna så du får höra själv hur de låter.

Ja prova båda två. Rent spontant känner jag att en Precision Bass skulle passa bättre till din musik.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-02 19:29
Ursprungligen av Capeman:

Rent spontant känner jag att en Precision Bass skulle passa bättre till din musik.

Varför känner du så? Motivera!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-02 19:28

Velvetglove: Jag håller nog med om att Jazz är lite snyggare än Precision, fast de varierar ju en del i utseende också.
Musikaffär ska jag besöka, jag vill bara veta vad jag letar efter först, vi har bara en musikaffär i stan och de har inte haft saker i den prisklassen jag är ute efter inne samtidigt när jag kollat så det har inte varit så mycket att jämföra med än. Fast det får nog bli begagnat för mig, finns ju rätt så mycket fender ute på begagnatmarknaden.

Jag har nog svårt att få fram en vettig motivering. Precision Bass känns som en typisk plektrumbas. Hum. Lite mer diskantrik, lite mer "rakt-på-sak"-ljud. Kan inte motivera det, bara en känsla. Jag har alltså egentligen inget vettigt att komma med, så jag skall nog hålla käft!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-02 19:39

Provlira å kolla vilken du tycker är naisast!

Har en pbas kopia av märket neville, känns som en vintage fender... sen kan man ju sula på fendermickar... inte så dyrt om man hittar en bas man gillar om det inte står fender på den...

http://www.thomann.de/se/fender_vintage_pbass_pickup.htm

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-02 22:00

Capeman: Heh, det är lite samma känsla jag fått, och jag kan inte heller motivera det, men eftersom vi är två om det så kanske det ligger något i det

Apa: Jag hade en Neville en gång i tiden också, fast en ibanezkopia. Jag tror den var gjord av balsaträ eller något, den hade sustain på en halv sekund och hade en hals som betedde sig ungefär som en sån där väderpinne som slokar när det regnar och står ståtligt när solen skiner, som en falos som blir helt till sig när luftfuktigheten är våt nog. Fast nu blev det äckligt
Men jag har varit lite inne på det där, att köpa en kopia som känns okej och hotta upp den i takt med att pengarna trillar in, fast jag undrar om man egentligen tjänar på det jämfört med att köpa något som är okej begagnat med en gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-02 22:22

Jag har en japansk jazzbas, tycker de är helt fantastiska! Jag är osäker på hur plektrum-goth låter, men jag säger nog ändå att j-basen har möjlighet att låta på fler sätt än p-bas. Och är snyggare

Fast jag håller med Capeman också... fler spelar p-bas med plektrum... men köp en p-byggsats från thomann och ett par vintagemickar? (det har jag vart sugen på länge men synthköpen tar mina pengar)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-02 23:05

Safe: Jag kollar lite på Thomann men hittar bara ett kit från Harley Benton för 972:- och ett från Tenayo för 1453:- och mycket mer pengar än så är jag redo att lägga, eller är det så bra prylar att det slår något begagnat för 6000:- ? Jag känner mig lite fördomsfull gentemot Harley Benton iaf
Eller ska det finnas/har det funnits mer någonstans?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-02 23:12

Jonas W tipsar om att försöka hitta en beggad Fender Precision Lyte i den här tråden http://www.99.se/straenginstrument/238724-soft-elbas.html och jag kan skriva under på det. Jag spelade på en sån en del när jag gick på kommunala musikskolan och den var väldigt trevlig att spela på. Bra lät den också tyckte jag, men jag är inte så inkörd på basar att jag skulle kunna säga om den låter närmast en Precision eller en jazzbas.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-02 23:34

Bobbski: Det är faktiskt Harley Benton jag är sugen på själv, just för att den är så förnedrande billig

Jag köpte en billig stratocaster- byggsats i butik i sverige för nåt halvår sedan som jag är otroligt nöjd med (förutom skruvarna som man fäster stämskruvarna med)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-03 09:43

bobski: fan min neville är typ hysteriskt tung å välbyggd... har haft den sen typ 95 eller så...

Vad hette dom där hypeade polska grejjerna? ? typ mozart eller nått...

Ursprungligen av enapa:

Vad hette dom där hypeade polska grejjerna? ? typ mozart eller nått...

Bach väl?

Ang. utseende så hävdar jag bestämt att det enda som spöar en snygg Jazzbass är en Rickenbacker. Precision god trea. Mer kan jag inte tillföra, ytlig som jag är...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-03 11:12
Ursprungligen av PeterH:

Bach väl?

Ang. utseende så hävdar jag bestämt att det enda som spöar en snygg Jazzbass är en Rickenbacker. Precision god trea. Mer kan jag inte tillföra, ytlig som jag är...

Rickenbacker är ju givetvis en våt dröm, skulle kunna offra min mamma för att få en!
Synd att de är så dyra bara.

Neville var väl tyvärr det absolut billigaste skräp man kunde hitta på 90-talet. Hobbex sålde dem... Du måste haft enorm tur, enapa.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-03 11:11

Hobbex verkar ju borga för kult-instrument! tb-303, tr-606 och Neville

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-03 11:21

Den där precision Lyte var skapligt snygg iaf, fast jag vet inte, den har mindre kropp och aktiva mikrofoner och jag vet inte riktigt om det är det jag är ute efter, fast kanske kanske, hittar jag en så kanske jag slår till ändå, de verkar inte ligga på så stor peng begagnat.
Inatt roade jag mig med att spana runt på youtube efter liveklipp och det verkar som att bra många kört på precision medan jag inte sett en enda jazzbas, så jag får väl rikta in mitt sökande på en precision i första hand.

vill du ha en snygg fender borde du satsa på en fender jaguar bas.. Sjukt snygga..
om du är ute efter mustang för att de var snygga kan du ju köpa en musicmaster om du vill ha ett bättre pris.

Jag kör på en gammal rickenbacker... Har ibland funderat på att byta till fender jaguar eller mustang för att rickenbacker är kassa att spela aggresivt på.. iaf min, nyare 4003or kanske är bättre för det... knäpper en massa för strängarna slår emot slutet av halsen. Svår att använda vid inspelning.. Använde en pbas när vi spelade in. Förutom det låter den hur gött som helst och knäppandet blir olika eller inte beroende på spelstil förståss.

jag vant mig och älskar rickenbackerns storlek och framförallt vikt.. När jag hänger på mig en fender så känns de för lätta och därav mesiga.. Antagligen väger äldre mer, har inte testat så många äldre fenders.
Kommer dock aldrig göra av mig med rickenbackern även om jag skulle skaffa en till bas.. Vilket jag inte har råd med ändå..

Men ahh om du gillar rickenbackers utseende så skall du ju lätt ta en jaguar.. Känns lite liknande i utseende..

Fan vad mkt rickenbacker det blev i mitt fenderinlägg..

lite goth också då:
David J körde väl på en bandlös pbas med slipade strängar.. Är det hans ljud som är drömmen borde du ju lätt köra på slipade strängar iaf..

Senast redigerat 2009-05-07 15:08
1
Bevaka tråden