Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudvågs-klipp med Saffire LE (firewire+laptop)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-06 12:51

Har läst att många har problem med sina laptops och firewire-ljudkort. Jag är en av dom.

I mitt fall får jag sporadiska plötsliga oberäkneliga klickstreck i mina ljudvågor. Det går att zooma in för att jämna ut vågen för hand men det blir alldeless för många för att jag skall orka det här. Ibland upp till tio-tjugo st på en 30 sekunders-inspelning...

Jag kör en intel-mac från 2007. I Leopard OS X förekommer inte det här problemet. Men däremot i WINDOWS XP, och jag har provat alla möjliga lösningar i form av drivrutiner, firmware, buffersize-ändringar etc etc.

Jag läste att man lösningen kan vara en texas instruments-1394-IEEE-firewire-chip-kort? Kan det vara såpass? Kostar runt 300 kr. Någon som har prövat detta, och fungerar det till laptops eller är det ett chipkort för IDE(stationära) datorer?

Tacksam för svar.
Gustaf Lundh

Ajaj, det här låter klart jobbigt :/ Det kan dock vara värt att kolla upp om du har rätt sorts firewire-chip eller ej. Det gör du enklast genom att starta om datorn och hålla nere s-knappen på tangentbordet. Någonstans i all text som dyker upp står det vad för firewire-chipset du har. Är det fel sort så heter det något med Agere, är det rätt står det något med TI. Skriv reboot och tryck på enter för att boota normalt igen.

Ursprungligen av geminister:

Är det fel sort så heter det något med Agere

Lucent brukar det stå.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Lucent brukar det stå.

Det stod iaf Agere när jag körde detta knepet på min iMac, men givetvis kan det även stå Lucent. Tror det beror på vilken revision det är fråga om. Oavsett så är båda "fel" sorts firewire-chipset.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-06 13:32

Tack för svar geminister.

Skall kolla upp vad det är för chip....

Nu har jag inte kört det i Windows, men jag vet att Focusrites ljudkort funkar bra i OSX även på Macar med Agere-chipset. (Både min iMac och Macbook har såna chip, och jag har provat med både Saffire & Saffire Pro 10.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-06 23:22

säker på att det är S-knappen man håller inne? får inte fram något...

Ursprungligen av gufv:

säker på att det är S-knappen man håller inne? får inte fram något...

"Apple" + s

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-09 23:25

hm. funkar inte med apple+s... inte kan väl boot camp hindra något sådant?

Gör du verkligen rätt?

http://support.apple.com/kb/HT1492

Om du startat med XP borde du kunna få fram vilket chipset du har i enhets hanteraren, eller vad den heter. Men eftersom problemet verkar vara isolerat till XP är det inte säker att det är chippet i sig, möjligtvis dirvrutinen i XP. Men kolla så att det inte ligger fullt av bakgrunds jobb och skit, stäng av allt du kan, en del monitorerings program kan blocka interrupter rejält och ska inte vara på om du håller på med ett ljudkort.

Mer tips:
http://www.soundonsound.com/sos/oct06/articles/pcmusician_1006.htm

Om du uppgraderat från SP2 till SP3:

http://support.microsoft.com/kb/955408/en-us

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 16:35
Ursprungligen av Gilbert 2:

Om du uppgraderat från SP2 till SP3:

http://support.microsoft.com/kb/955408/en-us

+1

om det inte funkar kan du testa att i WIN XP gå in i enhetshanteraren och avaktivera av det trådlösa nätverkskortet. fult, men fungerar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-19 09:43

geminister: funkar inte. vet inte om bootcamp påverkar något men jag har provat de flesta tids-intervall för att tillslut gett upp.

tack för övriga tips av folk... särskilt den där hemsidan, jävelpersson.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-19 09:47

655321; menar du att avaktiva det trådlösa nätverkskortet skulle lösa mina clicks and pops-problem? hm..... ja, man kan ju alltid pröva..

Prova att avaktivera så mycket du kan. Jag hade problem med någon slags turbo-monitor-skit för moderkortet från Gigabyte, vilket tog ett tag att hitta

Lite enkelt så är problem med knaster, jitter, knäpp och annat missljud att data inte kan transporteras i den takt som behövs. Det beror (återigen förenklat) på att 1. Drivrutin för ljudkort/firewire/USB eller annan komponent i kedjan in är bra designad, eller har någon bug, eller 2. någon annan drivrutin eller liknande är dålig och tar CPU tid från föregående drivrutiner.

Det finns ett käckt litet test program som i princip mäter avbrotts statistik (antal interrupts för att var språkligt inkorrekt), de ska hålla sig under en viss nivå för att ett ljudkort ska fungera bra. Självklart har jag helt tappat bort länken till det

Den var det, tack Gilbert!

1
Bevaka tråden