Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inspelning i datorn.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-10 19:01

Tänker börja använda dator istället för sequenser och digital porta till mina inspelningar.
Min fråga.
1. Tänker använda Reason och Cubase.
2. Vill också koppla mina hårdvarusyntar till datorn.
Vad behöver jag och vilka systemkrav ställs på datorn?

Har tittat på Emagic AMT8 Eight-port MIDI Interface och ESI ESU 1808 - USB-ljudkort med 18 in/8 ut.

  1. Korg Controller 49 till midi in på ljudkortet

  2. Midi ut från ljudkortet till AMT8

Är jag inne på rätt spår?
Mvh J8nta

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-10 22:12

Nja, inte helt, MIDI kopplas direkt till datorn - vanligen via USB. AMT8 är ganska "dated" idag och det finns nyare och säkert bättre interface för MIDI. ESI har väl ljudkort med inbyggda MIDI-portar t ex, så slipper du för stora kostnader. Behöver du verkligen 8 midiportar?

Systemkrav - inga speciella, beror väl främst på vilken Cubase-version du siktar på. Reason drar nästan ingen CPU-kraft alls på en modern dator. Två gig arbetsminne är väl typ standard nu, det räcker och blir över.

Jag körde faktiskt Nuendo och Reason ihop redan för ~ 8 år sedan typ. Funkade prima då med. Datorerna är ruskigt mkt snabbare nu.

Korg Control 49 kopplas förresten lämpligen med USB för att kännas igen bäst och enklast av mjukvaran. Har den MIDI-portar (?!) så kan den säkert även dubblera som ett litet MIDI-interface.

Han lär behöva massa midi-portar så mycket som inhandlas av denna man.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-11 07:02

Det är sant Synthetic, funderar på att koppla i kedja.
Tack PF för svaret.

Ursprungligen av Jont:

Det är sant Synthetic, funderar på att koppla i kedja.
Tack PF för svaret.

Du kommer att ångra dig Multitimbrala maskiner i kedja får man huvudvärk av rätt snabbt, måste se till att de lyssna på "sina egna" kanaler hela tiden.

Nu vet jag inte riktigt hur mycket lådor du har, för mig blev det en befrielse att få en egen MIDI bus per synth. Om inte annat för felsökning...

1
Bevaka tråden