Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Hur få effekten att funka med Saffire Pro 40?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-15 10:28

Har kopplat enl följande schema:

Mikrofon via XLR till Saffire Pro 40 (ljud kommer, inga problem)

Effektenhet TC Electronics Fireworx via två Optiska kablar (en för in och en för ut) till Saffire Pro 40

Nu vill jag ju kunna använda Fireworx (reverb t.ex.) till micken, och hoppas att ovanstående koppling ska duga.

Men hur i hela friden ska jag ställa in Fireworx resp. Saffire, finns ju miljoner inställningar och vet inte ens om/hur jag ska använda ADAT eller SPDIF, än mindre AES/EBU??

http://www.tcelectronic.com/media/FireworX_US.pdf

(Är dyslektiker så jag har lite problem med manualer )

Kör med Mac OSX 10.5.6 och Cubase 5

Senast redigerat 2009-05-15 10:38

Hur hade du tänkt dig att använda TC'n?

Jag tror inte att du kan göra en 'Insert' på Mick signalen, dvs. routa signalen via TC'n innan signalen når datorn...

Där emot ska du naturlig vis kunna routa signalen ut ur Cubase till TC'n och sedan tillbaka.

Jag gjorde en liknande grej med min Pro40, fast men en analog koppling, och använde Logics external plugin, så det var bara att insert'a på valfri kanal eller buss...
Där specar man bara vilken utgång på interfacet man vill skicka ut signalen på och vilken ingång signalen kommer tillbaka via.

Angående anslutningen kan du nog använda antingen ADAT eller S/PDIF, det är bara att testa vilken du tycker passar bäst.

Om du tittar på bilden nedan som exempel, så om du använder S/PDIF så ska du skika ut signalen ut Cubase på utgång DAW11/12 (jag antar att du vill köra stereo).
I Saffire Control är dom utgångarna nu routade till S/PDIF 1& 2.
(Du kan naturligt vis mappa vilken DAW utgång som helst till valfri utgång...)

Den inkommande signalen behöver du inte göra något med i Saffire Control utan du väljer i Cubase den Saffire ingångarna som motsvarar de som TC'n retur är kopplad via.

Lycka till!
Janne

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-16 17:08

Försökte med dina tips men har ännu inte fått det att fungera:(

Får du någon signal in till TC'n?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-18 00:05

Nix, inte vad jag kan se. Men den har ju samtidigt alla dessa valmöjligheter bara under Signal-menyn, hmm:

Input
-----
ADAT
L:1 [1-8] R:2 [1-8]

Channel
-------
Mono/Stereo/Left/Right

Insert
-----
None/Analog

Output
------
AES-EBU SPDIF / SPDIF AES-EBU

Clock Sync in / Clock digital / Clock 44.1 khz / Clock 48 khz

Dither 22 bit / 20 bit /18 bit / 16 bit / 8 bit

Tos / ADAT L:1 [1-8] R:2 [1-8] / Optical Thru

Kan du prova att köra anlogt först så kan vi se om det har med inställningarna för den digitala porten på TC'n eller om den är något som är inställt fel i Saffire Control?

1
Bevaka tråden