Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

en mac pro fråga

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-05-17 09:18

Jag funderar på en mac pro för musik, min g5:a börjar bli lite bråkig.
Har postat detta på 99mac med, men postar i detta forum med eftersom jag oftast får bättre svar här.

funderar på en 2 x 2,66, 6 el 12 gb minne.
Är det dumt att köpa 12 gb i minne? ska jag begränsa mig till 6gb ? eller kommer jag ha någon egentligen nytta av 12?

Är det stor skillnad mellan 2 x 2,26 & 2 x 2,66?

tack på förhand
värme

Använder du EXS24'an mycket?

Alla 32-bits applikationer, Logic inkluderar, kan i sig inte adressera mer än 4 GB minne (var av ca 0.4GB går åt till integrationen med operativsystemet).

I Logic 8, så kan man tala om för EXS24'n att "gå runt" detta genom att själva ljud motorn i EXS24 körs som en egen process och får då möjlighet att själv adressera 4GB.

Annars får vi vänta på en 64-bitars version av Logic och alla plugins och drivers innan du kan utnyttja dom stora mängderna minne effektivt.

Tillsvidare kommer du nog långt med 6GB, och du kan alltid bygga ut i framtiden när minnespriserna har gått ner...

  • Medlem
  • 2009-05-17 10:49

Hej Janne

tack för det snabba svaret.
Använder inte exs24.an alls faktiskt, alla samplingar kör jag med en akai z8

Däremot har jag ofta många spår och ofta mycket effekter, men 6 gb är mycket som du säger och det går ju enkelt att uppgradera närsom.

värme

Jag tror också 6GB räcker och blir över, speciellt eftersom de flesta program ändå inte är skrivna för 64-bit ännu. Enda anledningen till att ha 12GB som jag ser det är om du jobbar med väldigt stora samplingsbibliotek, men annars tror jag 6 räcker gott och väl. Jag har 4GB, och det är väldigt sällan jag slår i taket på det.

Det går att kolla hur mycket minne du använder idag med "Aktivitetskontroll", och sen bestämma utifrån det.

1
Bevaka tråden