Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FW-kort till stationär PC m XP

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-18 19:13

Hejhej!

Jag ska förse en PC med ett FW-kort som ska passa bra för enklare videoredigering och eventuellt även ProTools (om Mbox används med FW-anslutning?)... och behöver tips på det billigaste å bästa FW-kortet. FW400 kommer användas, så 800 behövs ej. Om nån har ett kort liggandes å vill sälja så går det bra att skicka PM oxå.

Nåt speciellt man bör tänka på vad gäller FW å PC?

Bonusfråga: Vad kan man videoredigera med, finns gratisprogram som är bra och ganska lättförståeliga för någon som t ex mest jobbat med typ iMovie?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-05-18 19:20

Är välan som vanligt, kolla upp så det sitter TI-kretsar i det och inget annat blajs

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-18 19:22

Ok! Men sånt står väl inte specat på t ex Komplett.se eller gör det?

Ursprungligen av PF:

Ok! Men sånt står väl inte specat på t ex Komplett.se eller gör det?

Det varierar rätt friskt med detaljnivån av information på komplett och inet, men ibland är det tydligt:

https://www.inet.se/datorkomponenter/kontrollerkort/firewire-2-portar-pcie/5400778/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-18 19:26

Det är bara Mbox Pro som ansluts med FW, resten är USB.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-05-18 19:27

Köp det i butik där du kan se vilket det är om det inte är specat. Jag köpte en pcie fw kort från Belkin med TI och FW400. Fungerar med OSX och windows och linux. Inköpt på media markt och var dyrt. 600 kr eller så.

Annars kan man ju googla på kortet och ta reda på vad det är för chipset.

Men det är väl lite för enkelt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-18 21:46

Inte alls, jag hade inte tid att leta, snabbare att fråga här. Varför så syrlig attityd Geminister? Det är inte första gången...?

Tack iaf Frebrik å ni andra som kommit med tips.

Något kort som kan rekommenderas av de mest cheapo-cheapa, mest till videoredigering bara då, med enkel DV-kamera?

Jag rekommenderar www.exitdata.se

de har bara TI-chipset pa sina fw-kort.

de har bade interna och externa.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-05-23 09:28

Jag har två kort som kan vara aktuella kanske. Ett PCI FW/USB-kombokort och ett renodlat FW-kort.

Det förstnämnda är utrustat med 3 externa USB 2.0 och 2 FireWire 400-anslutningar och 1 intern av varje.
Det andra kortet har inga USB men däremot 2 externa FW och 1 intern och är köpt för videoredigering en gång i tiden.
Båda har Texas Instrument-kretsar.

Vill inte ha mycket för dem mer än för frakten och nån hundring per kort.

1
Bevaka tråden