Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite frågor angående ny gura

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-31 00:22

Hallå

Jag har letat mig in här på musikdelen av detta forum, så hittade jag denna lilla del som handlade om stränginstrument. Intressant tänkte jag.

Det är såhär att jag har idag en elgitarr som är köpt för ungefär 10 år sen. En sådan där paketlösning med gitarr + förstärkare för 3 000 kr ca. En Ibanez GiO + en liten Samick förstärkare

Men nu har jag börjat tröttna lite på denna och skulle vilja byta upp mig. Jag är ingen stjärnspelare så jag kan inte så mycket men jag hade gärna velat ha lite tips av er som förhoppningsvis kan lite.

Jag kan väll också påpeka att jag skulle helst vilja byta ut båda sakerna men jag har själv fått för mig att det är gitarren som är viktigast att trivas med, men jag kan ju ha fel därför kommer här lite frågor

Första frågan är väll egentligen den viktigaste vad är det som gör hur ljudet i en elgitarr låter? Är det gitarren eller förstärkaren?

Hur mycket gör strängarna? Jag spelar mest lite Metallica, Rage against the machine etc. Så det händer ju att man slår lite hårt på strängarna ibland Det har ju dock medfört att jag har kanske lite tjockare strängar än vad jag egentligen vill ha. Då jag tycker att den känns så "hård" att spela på. Man måste trycka för hårt på strängarna osv.

Polarn köpte ny gitarr för något år sen. Och jag tycker hans var helt underbar att spela på. Man behövde inte ta i så mycket och man "gled" betydligt lättare över strängarna med fingrarna. Så åter igen är det strängarna eller gitarren som gör det "lättspelat"?

Om jag bara byter strängarna till tunnare så kommer jag kanske en liten bit på vägen?

Om det nu är så att jag med er hjälp kommer fram till att det bästa är att byta ut gitarren så skulle jag väll kunna tänka mig att lägga en 7-8000 kr för en gitarr mest så ni vet vilken prisklass jag är på. Om ni har några direkta tips.

Så sammanfattningsvis så söker jag helt enkelt en lättspelad, skön gitarr men som ändå klarar lite "tuffa" tag. (Jag är inte tillräckligt med hårdrock för att dänga den i golvet så det behöver ni inte vara oroliga för)

Jag tackar hjärtligast på förhand för alla svar och tips ni kan komma med.

  • Medlem
  • 2009-05-31 01:54

Lite kort kan man väl säga att ljudet mest sitter i gitarren om det är grundfläsket du vill åt. Dock när man kommer till Metallica och grabbarna är det en övertrimmad turbohumbucker vid stallet som behövs, och då är det nästan sak samma vad det sitter på.

Såklart gör förstärkaren massor åt ljudet också. Fett, fläskigt och absolut ljud får du ur en gammal rör-Marshall med en tubescreamer på. Det slår nästan alla Mesaboogisar i världen (obs! Jag är inte nån Marshallpredikat på nåt sätt utan det är faktiskt så:)). Dock tycker jag att många emulatorer som LIne6, Vox etc kommer rätt nära det, även om den äldre rör-maffian protesterar högljutt. Jag utmanade ett gäng en gång med att lägga upp en snutt och alla gissade på äkta Mesa Boogie när det i själva verket var emulerat.

Till saken

Strängar: Jag kör 009 som ljus E eftersom jag gillar att bända 2-3 tonsteg snabbt och snärtigt. Gör du det med 013 och inte har örnkoll på fingerpositionen får nageln en lustig vinkel i förhållande till fingret och du brister ut i en sång som Hetfield skulle betala fina summor för att plagiera. En del löser problemet med att antingen skita i bända eller 7 strängar.

Gitarr: Jag låter nog som en gammal skiva som hakat upp sig men håller fast vid mitt ideal. Köp en gitarr som du gillar form och utseende på som dessutom är hygglig att spela på och som är robust byggd. Gå sedan till en gitarrmeck och beskriv exakt hur du vill att den ska vara. Säg att du hittar en gitarr för 4 tusen och lägger lika mycket på meckandet så har du kommit väldigt nära din idealgitarr. Förmodligen så nära att du aldrig kommer att sälja den vidare. Jag själv har ett par sådana gitarrer.

Häng inte upp dig på märket på gitarren utan försök kolla om det är ett bra bygge. Vissa lågprisgitarrer är av löjligt bra kvalitet men utrustningen som sitter på är i princip bara medskickad och sällan ens justerad. Med lite fräs här och ny mick där så blir den förmodligen minst lika skön att lira på som vilken Musicman som helst - för dig.

Det lilla minuset med detta är att om du nu mot förmodan skulle sälja den så måste du hitta nån köpare som förstår vad det är denne köper om du ska ha chans på att få tillbaka pengarna. Men med 8 papp som insats känns det som ett ganska riskfritt projekt.

Well, min två kronor.

/Mein

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-31 10:32

ojoj mycket trevligt svar.

Så kontentan är alltså att hitta en gitarr man tycker om för utseende etc. Sen kan man byta micar, stall och strängar till man får det man vill ha?

Men hur mycket gör var del av ljudet då? Är det micarna som bestämmer hur det låter. Eller gör varje del sitt till ljudet?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-31 11:19

Träslag, form på gitarren, strängar, mikrofoner, mekanik, elektronik, typ av infästning av halsen.. allt bidrar till hur det låter i slutändan. Men det främsta som avgör vilket sound du har i en gitarr skulle jag vilja påstå är mikrofonerna. Ska du spela musiken du nämnde så vill du ha en humbucker i stallet, singelcoil låter inte rätt för det ändamålet.
Hitta främst en gitarr som du tycker känns skön att spela på, det är ju egentligen det viktigaste, ljudet går förmodligen att få riktigt bra i efterhand om du går på Mein's tips. Utseende och givetvis klang/sound är ju också viktiga faktorer att ta hänsyn till. Utseendet spelar roll!
Prova att byta strängar till 009 till att börja med om du inte trivs med dina nuvarande, det kostar ju under hundralappen att byta så det är ingen stor kostnad direkt. Nya strängar glider lite skönare mot fingrarna och låter bättre.. beroende på smak då.
Jag skulle nog lagt det mesta av krutet på gitarren om jag inte hade något behov av en ny förstärkare för att ha i replokal eller så, men jag tror inte att du behöver lägga mycket pengar på en stärkare begagnat för att få något bättre än det du har nu, de som följer med i gitarrpaket brukar inte vara så roliga av sig.

Sammanfattat: det du vill ha är en skön gitarr med humbuckermikrofoner, gärna snygg, och ett snäpp vassare förstärkare. Eller tja, det är det JAG tror att du vill ha

Om du har möjlighet att provspela gitarrer hos musikhandlaren där du bor är det också ett bra steg. Efter att ha spelat gitarr i rätt många år fick jag för mig att pröva på att spela bas förra året. Jag kände mig som en tönt-novis men gick till handlaren och satt och provspelade igenom en stor del av det sortiment de hade, med utgångspunkt att det skulle "kännas bra".

Summarum är att det gav mig väldigt mycket kött på benen, och i slutänden valde jag en bas som jag blev förtjust i, faktiskt i det billigare segmentet, och lättspelad. När jag snävat in valet fick jag mycket bra tips av butiken och kompisar om strängar, justering osv. Självklart tycker min bas-konnässör-polare att det är en "ok men det finns bättre", men det var inte viktigt för mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-31 13:10

Ja byta strängarna på den jag har nu är ju inga problem så får kanske testa mig runt där litegrann.

Men jag tackar för all info. Ska titta lite nogare på det där med humbucker nu vet jag iallafall lite vad det handlar om när jag ska in i affären o snacka. Givetvis kommer man ju provspela på en uppsjö av gitarrer innan det blir nått. För denna gången ska det förhoppningsvis vara ett rätt val. Gitarren som jag har idag går ju ut över mitt spelande. Tycker jag inte om den så spelar jag inte lika ofta.

Tackar för alla tips och råd.

MVH Paul

PS. Är det fler som har åsikter så tveka inte att skriva något .DS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-31 16:26

Att din polares gitarr känns mera lättspelad kan ju bero på strängarna men också på saker som halsprofil, stränghöjd och hur den är "set up" rent allmänt kan spela stor roll för hur den upplevs.

Jag har 010 på mina elgitarrer och numera tycker jag 009 är lite för sladdrigt men när jag började spela så körde jag på 009 i flera år innan jag bytte. Men testa att byta till tunnare strängar, det finns ju flera racergitarrister som kör 009 eller 008 till och med. Tänk bara på att du kan behöva justera dragstången och ibland även intonationen och svajet (om du har nåt) när du byter strängtjocklek.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-31 19:11

Jag kör också på 010 (standardstämning). Tycker även jag att 009 är alldeles för sladdrigt och har inte lika mycket ton i sig som 010. Det ger ju också bättre möjligheter de gånger jag är tvungen att stämma ner.

Jag tycker du ska gå på att köpa en bättre gitarr innan du går på förstärkare. Det blir roligare, och enklare, att spela då. Vad gäller ljudet så sitter det mest i förstärkaren på den här prisnivån: oavsett vilken gitarr du pluggar in i din lilla Samick så kommer det inte låta särskilt bra, även om en bra gitarrist kan få det att låta skapligt.

Vad gäller stilen du spelar så är det som sagt en fet humbucker du behöver i stallposition. Då man distar hårt i trash-stil så hör man inte så mycket av de finare nyanserna i mikrofonen i alla fall, det viktigaste där är massor med output bara...

En lite dyrare Ibanez kanske skulle passa dig, det finns många begagnade sådana på marknaden... Undvik att köpa signaturmodeller, skulle jag vilja säga, då man där inte bara betalar för gitarren, utan även själv signaturen...

Jag kör .010, en ganska bra kompromiss. I trashstilen så tror jag inte att jag skulle höra skillnad om någon spelar på 010 eller 009...

Många talar sig varm för tjockare strängar, hur mycket mer ton de ger. Men man får inte glömma att man även tappar "ton" i form av vibrato då man går upp till .013.

  • Medlem
  • 2009-05-31 21:31

varför glömmer folk de gyllene tjocklekarna 011 och 012... jag kör på en esp ltd ec 500 med 012-052 elixir strängar.. har justerat stränghöjden och intonerat den... och jag kan inte tänka mig en gitarr jag hellre har än isåfall en dyrare gibson. Jag kan rekomendera LTD gitarrer i den klassen. Jag har ägt en billigare LTD och den var också trevlig...

Annars kan jag rekomendera schecters eller ibanezer. det är de gitarrmärken jag kan tänka mig håller kvalité i den prisklassen. Men jag håller fullkomligt med samtliga ovanstående!

Hoppas jag är till någon sorts hjälp.

/david

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-31 22:57

Jag har börjat förstå en hel del här faktiskt men har nog glömt att nämna och vilket som är viktigt nu har jag upptäckt att även om jag har haft en gitarr länge och spelat under flera år men som sagt räknar mig ändå själv till nybörjare så har jag lite svårt att förstå "fackspråket".

Så ni får jättegärna snacka på lekmanna språk. Men jag kollar givetvis upp allt ni skriver om. Google är ju ändå ens vän.

Har tittat lite på det där med humbucker och singlecoil. Men det känns lite förvirrande. Singlecoil har alltså bara en rad men en humbucker har 2 rader om man nu ska förenkla det lite. Det som sitter på min gitarr har 2 rader. Dock när jag tittar noga på de bilder jag hittar på nätet på humbucker så ser det ut som ena raden ofta ser ut som skruvar snarare bara en rund metallbit. Men på min gitarr så är båda raderna bara runda metallbitar.

Så för mig känns det då som dem har satt ihopa 2 st singlecoils istället för en humbucker men jag är lite osäker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-31 23:04

En humbucker i är princip inget annat än två ihopsatta singlecoilmickar. Med lindningarna åt olika håll och kopplade i motfas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Humbucker

För att ytterligare komplicera det hela så finns det humbuckers med spolarna ovanpå varandra som ser ut som singlecoils

  • Medlem
  • 2009-06-01 14:53

Precis, och i och med att de har spolarna lindade åt olika håll så får du mindre brus och sprak, men 2 spolar ger dig också högre output, alltså starkare utsignal. destå mer output du har destå mer dist kan du plocka från din gitarr. Eftersom dist bara är en övertyrd signal. klart nog? single coils, sprakar i regel rätt mycket när man spelar distat. Det man kan göra för att undvika spraket på tex en strata är att aldrig spela med bara en mic inkoplad. alltså aldrig ha micväljaren längst ner, i mitten eller längs up. utan alltid näst länst ner eller näst längst upp, om du då har micswitchen näst längst ner så använder gitarren både stall micen och den mittersta micen och de har oftast spolarna lindade åt motsatt håll och motverkar där med bruset. Och har du micswitchen näst längst upp så använder den hals och mitten micen vilket ger samma effekt.

Jag tror jag har rätt bra koll på detta? någon annan 99:a som kan styrka det jag säger?

/David

Ursprungligen av pdn:

Jag tror jag har rätt bra koll på detta? någon annan 99:a som kan styrka det jag säger?

Jag intygar härmed att pdn har koll på detta ämne. Han är jätteduktig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-01 19:02

Ok då förstår jag principen. Men jag har sätt på vissa så ser det ut som ena "raden" har skruvar eller liknande. Vad gör man med det? Är det för finjustering eller kan man göra något så varje sträng låter lite annorlunda eller något?

Om du kollar på en Gibson som har en humbucker som ser ut som metall så ser du att den har en rad med skruvar. Om man skruvar bort dom så kan du ta loss kåpan och då ser den ut som en vanlig humbucker under. Skruvarna är alltså till om du vill skruva på en kåpa på humbuckern.

Jag tycker du ska leta efter en Gibson explorer det borde du kunna hitta för 8000 med lite tur. Jag har själv fem stycken Explorers en med Emg mickar och en med Seymorduncan micar. Men de andra tre med orginal micar låter ändå bäst. Jag har även en Lespaul Custom som kostar 35000:- men jag spelar ändå hellre på mina Explorers helt enkelt en grymt prisvärd gitarr och perfekt om du spelar Metallica

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-01 21:25

Aha nu förstår jag. Fan fått bra tips här nu. Tackar för allt.

Schlachthof hur är det med andra Gibson då? För jag är inte riktigt glad för explorerns utseende. Det passar James på scen men inte mig hemma i vardagsrummet

Hittade en nu som jag tyckte om utseendet på en Epiphone:

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=15952&artno=200577

Senast redigerat 2009-06-01 21:38
  • Medlem
  • 2009-06-01 21:47

Hur är gibsons faded serie? de är ju inte så dyra. men håller de klass? annars borde man kunna få en studio les paul för 6000 begagnat?

Här är ett typiskt exempel på en lyxgitarr. Du betalar mycket för utseendet här, exempelvis den vackert flammiga lönntoppen, den kurvade kroppen och de lite coolare detaljerna (blade-inlägg istälet för "dots" i halsen; svartlackade stämskruvar). Även EMG-mickarna lägger på lite på priset, men det kan det vara värt.

Hursomhelst tycker jag denna gitarr är dyr. Det är en Epiphone, ingen Gibson, men tangerar de enklaste gibsonmodellerna i priset.

Här är ett exempel på "samma" gitarr, fast helt nerstrippad. Epiphone Studio för typ fyra lax. Vad som skiljer är de kosmetiska detaljer jag nämner ovan, och mickarna då. (Ett set EMG-mickar kostar nog runt 1500kr, skulle jag tippa)

Gå upp någon tusenlapp från lyx Epiphone, och du får en riktig Gibson (Studio).

Den där Epiphonen är säkert en rätt bra gitarr. Snygg var den ju också. Bra att du väljer gitarr med fast stall,lätt att intonera. Vilket du behöver göra om du byter strängtjocklek.
Här är annars ett tips på en Gibson som är bra hemma i soffan i Samma prisklass

MUSIKBÖRSEN - Elgitarr Gibson SG Faded - Worn Brown (Art:126947)

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2009-06-02 11:02

Jag rekommenderar en Ibanez GRG270BBK. En otroligt prisvärd gitarr. Lättspelad och med kanonljud. Det finns dyrare gitarrer men man ska inte kasta pengar i sjön. Gå in i en musikaffär och be att få prova.
Lägg sen pengarna du sparat på en Line6 förstärkare, åtminstone 75 eller 100 wattare så har du en kombination du kommer att vara helnöjd med.
Jag har spelat gitarr i 35 år så jag vet vad jag pratar om ; )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-02 18:10

Ja dem Gibson Faded ser också bra ut. Känns lite Ernest Young över dem bara men det ska man ju skita i.

Fast jag har lite frågor angåendes vad Schlachthof skrev.

Fast stall? Är alternativet som jag har nu då? Alltså att där är skruvar på alla håll och kanter nere vid stallet? Vad har man för för och nackdelar med att ha fast gentemot inte fast?

Sen det där med intonering har försökt läsa lite om dock inte blivit så mycket än. Men jag förstår grajen med att samma ton ska iallafall finna på fler ställen än på ett på gitarren

Om jag nu inte har blivit helt förd bakom ljuset under alla dessa år så brukas det ju sägas att t.ex. 5:e bandet på översta stränger är samma ton som ett slag på näst översta strängen.

Låter som det också har någonting med intonering att göra.

Valfrid: Ja det är ju bra tips om man ska göra som vissa har påpekat att köpa en gitarr sen själv sätta dit de micar man vill ha etc...

Gaugin: Tack för tipset. Har ju som sagt en svart Ibanez idag som jag har levt med i 10 år och det hade varit skönt att få lite variation.

Jag har nu läst en del om intonation, sadlar, ställ och stränghöjdar och halsförändringar och dylikt och insett att jag har nog satt mig själv i skiten när jag har pillat på min gitarr i mina unga dar. Så jag tänkte faktiskt att jag skulle lämna in den. Och då fått bytt, strängar ställt in hals, stränghöjd och intonation av någon proffesionell.

Men är det någon som har en aning om vad det kan kosta?

Senast redigerat 2009-06-02 19:53
  • Medlem
  • 2009-06-02 22:20

Justering av gitarr brukar väl gå på ca 500 kr. men kan tänka mig att det är lite dyrare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-02 23:10

Ja då är det ju en relativt låg summa så det är väll likabra och börja där och iallafall se vad min nuvarande gitarr låter som när det är ordentligt justerad.

Men nu har jag iallafall fått lite mer skin på näsan om vad det handlar om iallafall...

Så jag tackar åter igen allihopa för er hjälp.

Har även hittat denna tråd som har varit mycket hjälpsam: http://www.99.se/straenginstrument/111127-intonering-halsjustering.html

1
Bevaka tråden