Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig förstärkare eller högtalare, hör bara diskant?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Häromveckan var det fest och vi spelade musik i mitt stereosystem. Har en Denon 5*85W förstärkare och 2 stycken Proton/Proson gamla golvhögtalare som ska klara 110W. Efter kanske 15 minuters spelning på relativt hög ljudnivå så försvann nästan allt ljud. Kvar är endast de höga tonerna (diskanten?). Absolut ingen bas eller mellanregister. I högtalarna så är det ett litet element och ett stort (bas). Det är endast det lilla som spelar, det andra är till synes helt stilla.

Vad tror ni kan ha hänt? Är det förstärkaren som har gått sönder eller är det högtalarna? Och om det är förstärkaren, är det helt kört eller går det att reparera?

Tacksam för alla tips!

// Victor

Senast redigerat 2009-06-01 18:52
  • Medlem
  • 2009-06-01 13:03

Det sitter inga automatsäkringar i högtalarna?

Finns ett enkelt sätt att kolla om det är stärkaren eller högtalarna som är trasiga, byt plats på dem. Dvs koppla in höger högtalare på vänsters plats i förstärkaren och vice versa.

Kan vara något enkelt i högtalaren som har gått sönder, te.x. delningsfilter eller liknande.

Ursprungligen av jgb:

Det sitter inga automatsäkringar i högtalarna?

Finns ett enkelt sätt att kolla om det är stärkaren eller högtalarna som är trasiga, byt plats på dem. Dvs koppla in höger högtalare på vänsters plats i förstärkaren och vice versa.

Kan vara något enkelt i högtalaren som har gått sönder, te.x. delningsfilter eller liknande.

Vet inte hur man kollar automatsäkringar.. Har titta lite inuti förstärkaren men jag vet ju inte vad som är vad.

Problemet gäller bägge högtalare. De beter sig likadant och det är oavsätt vilken "kanal" jag kopplar till.

Jag hoppas att det är högtalarna som är trasiga men det känns lite konstigt att båda går sönder samtidigt kanske? Förstärkaren är en riktigt bjässe som kostade mycket pengar. Högtalarna var nästan gratis.

  • Medlem
  • 2009-06-01 13:11

Ah, läste lite till. Efter 15 minuter hög volym så försvinner basen? Men om du väntar lite igen så kommer den tillbaks?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-01 13:14

Överhettning i slutsteget och nån automatsäkring som slår ifrån kanske? Spelade ni väldigt högt?

Nej, den kommer inte tillbaka!

Förstärkaren blir lätt varm även om man kör på väldigt låg volym. Borde inte vara så tungt att driva högtalarana p ålägre nivåer.

Jag antar att vi spelade ganska högt. Spelade från datorn så ljudet blev ju antagligen högre än från en t. ex. en iPod.

Har stängt av den, dragit ut strömkabeln, kollat alla inställningar, testat olika ingångar, testat koppla högtalarna på olika kanaler.

Inga problem att sätta igång förstärkaren, displayen och allt ser ut till å fungera. Den spelar ju fortfarande musik men det är väldigt lågt, "pipigt" och endast diskanten. Låter inte skönt för öronen!

btw. fick bara mailvarning om nytt meddelande efter första inlägget..!? (direkta meddelanden per e-post)

Jag läste på en del andra forum och fick veta att det ändå var ganska stor sannolikhet att det var högtalarna. Så jag testade att koppla in hörlurar i 6.5 mm uttaget och där lät det normalt. Betyder det då med största sannolikhget att det är högtalarna som är paj? Eller är höglurarna kopplade på ett annat sätt? Om man ändrar basen, treble etc, så hör man fortfarande skillnad i lurarna så det måste väl vara som att koppla in ett par högtalare?

Ursprungligen av iVictor:

Jag läste på en del andra forum och fick veta att det ändå var ganska stor sannolikhet att det var högtalarna. Så jag testade att koppla in hörlurar i 6.5 mm uttaget och där lät det normalt. Betyder det då med största sannolikhget att det är högtalarna som är paj? Eller är höglurarna kopplade på ett annat sätt? Om man ändrar basen, treble etc, så hör man fortfarande skillnad i lurarna så det måste väl vara som att koppla in ett par högtalare?

Om det är fel på slutsteget så påverkar det inte hörlursuttaget.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-02 20:06

Testa med ett annat par högtalare. Trial-and-error

Citat:

Testa med ett annat par högtalare. Trial-and-error

Om du behöver extra högtalare/förstärkare...

http://www.99.se/musikprylar-saeljes/264907-foerstaerkare-hoegtalare-cd-saeljes-musikprylar.html

1
Bevaka tråden