Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB Boota

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej.

Efter en Windows XP Home Edition-krash på en av mina laptops behöver jag lite hjälp.

-Jag behöver boota från ett USB-minne för att kunna göra en reset.

-Felsäkert läge funkar inte.

-Är det nån som gjort detta och sparat det som behövdes?

tack på förhand

Calle

Du kan inte boota från CD istället? Det är generellt sett mycket lättare.

Ursprungligen av geminister:

Du kan inte boota från CD istället? Det är generellt sett mycket lättare.

Tyvärr har jag ingen CD-spelare i den. Det är en liten Acer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-05 12:58

När jag skulle installera OS från retail-skiva på min minilaptop utan optisk enhet så köpte jag en liten smidig SATA-USB-adapter på webbhallen för 150-200:- ungefär. Sedan kunde jag koppla in en vanlig DVD/CD-whatever via USB och installera ifrån, mycket smidigt.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-05 15:02

Att köra från ett USB minne är väldigt svårt om du inte är riktigt haj på datorer. Då skulle jag köpa en liten USB spelare istället för några hundralappar, eller en SATA-USB adapter som Fredrik föreslog, under förutsättning att du har en sådan du kan plocka från någon annan dator.

Faktum är att jag kommit så långt att jag kan boota upp från usb men, det jag saknar är en fil som är en slags Windows image... (som bootar upp själva windows) jag har boot.ini och det andra men jag fattar inte vad det är... och nu hittar jag inte länken till instruktionerna... fasen... men tack för alla tips.. återkommer snart...

  • Oregistrerad
  • 2009-06-06 15:25
Ursprungligen av paperboycalle:

Faktum är att jag kommit så långt att jag kan boota upp från usb men, det jag saknar är en fil som är en slags Windows image... (som bootar upp själva windows) jag har boot.ini och det andra men jag fattar inte vad det är... och nu hittar jag inte länken till instruktionerna... fasen... men tack för alla tips.. återkommer snart...

Att boota från USB är inte så svårt, att få in windows så du kan felsöka är svårare.

Att boota handlar ju inte bara om att bootmanagern går igång, utan att operativsystemet laddas ordentligt. Det är rätt trixigt :/

1
Bevaka tråden