Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ljudkort till laptop

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-07 14:50

Hej. Jag vill köpa ett ljudkort till laptop med så låg latency som möjligt. Ska koppla in midiklaviatur och spela piano-vst med det. Det ska vara så billigt som möjligt, men det får inte vara någon latency. Det hade varit bäst med ett internt ljudkort, men annars går det bra med ett externt som inte tar upp för stor plats. Midi-ingång ska finnas såklart. Laptopen jag planerar att köpa kommer inte ha firewire, så det är inte ett alternativ.

Tack för svar!

Latency kommer man aldrig ifrån (framförallt inte USB-kort). Lägst latency via USB kommer troligtvis RMEs nya kort att ha:

http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_uc.php

Saknar din klaviatur USB? Om inte så behöver du inte MIDI-in/ut på ljudkortet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-07 15:56

Vad tror du priset hamnar på för det där kortet? Jag tänkte inte på usb i midiklaviaturet. Jag har inte köpt något klaviatur än. Jag har inte köpt nånting än, jag planerar bara. Men man kan ju satsa på att köpa ett klaviatur med usb.

Ursprungligen av moltar:

Vad tror du priset hamnar på för det där kortet? Jag tänkte inte på usb i midiklaviaturet. Jag har inte köpt något klaviatur än. Jag har inte köpt nånting än, jag planerar bara. Men man kan ju satsa på att köpa ett klaviatur med usb.

Skulle tippa på att det hamnar på samma pris som Fireface400. Alla nya (sedan några år tillbaka) midi-klaviaturer har USB.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-08 02:10

oj, det var verkligen utanför min prisklass. jag hade tänkt mig något kring 1000 kr. jag kanske blir tvungen att använda asio4all, men bara det inte är som mitt nuvarande ljudkort till min stationära (sound blaster audigy), där jag måste kompromissa jättemycket med asio4all så det ibland blir helt tyst eller sprakar i signalerna.

Jag skaffade rätt nyligen ett Edirol UA25-EX (USB 2.0-kort) för 2400 spänn hos Thomann. Musikbörsen har tydligen matchat det priset nu. Min latency i nuvarande rigg ligger bekvämt på 6ms o det tycker jag är helt ok.

EMU 0404 USB är ett annat prisvärt USB-kort.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-11 14:11

ok, tack för alla förslag. men måste man punga ut minst 2500 kr för att få en ok latency? jag vill egentligen inte sträcka mig över 1000 - 1500 kr.

Asio4all funkar fint på min laptop tycker jag, det och ett usb-klaviatur så kommer du ju billigt undan

Man får trots allt vad man betalar för. Du kan säkert hitta ett ok ljudkort i den prisklassen du tänkt dig, men allt är ett gamblande. Passar kortet med ens system, DAW och andra drivrutiner etc? Sedan finns nog en del kort kvar som fortfarande ligger inne med USB 1.1. De hade jag inte köpt.

Du skulle kunna prova Alesis IO|2:

http://www.thomann.de/se/alesis_io2.htm

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-12 06:11

jo men alesis-kortet kanske kan vara nåt. vad jag än köper borde det ju vara bättre än ett soundblaster-kort iaf?

1
Bevaka tråden