Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kostar det att använda GPS utomlands?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
jag tänkte åka till Frankrike i sommar, och undrar om det går att använda gpsen utan att använda någon data då det är väldigt kostsamt! jag har programmet offmaps, så kartan är redan laddad och jag behöver inte få någon extra info därifrån, utan bara använda gps funktionen!
så använder den 3g? eller kommer det funka?

Tack på förhand!

//Mongoul

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-08 18:12

Eftersom det är en A-GPS så kommer troligen lite data alltid skickas.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 15:07

Den kommer att funka även om roaming stängs av men det tar evigheter för telefonen att låsa på gps-signalen utan hjälp av basstationstriangulering först. A-gps använder inte 3G i sig, den lyssnar bara in på identiteten hos basstationen och skickar denna info till en server som talar om koordinaterna för basstationen. Med tre stationer och tiden det tar för signalen att nå telefonen från basstationen är det bara att rita tre cirklar med radie motsvarande tiden. Skärningspunkterna ger läget - förutsatt att du har tre basstationer inom hörhåll. Hör telefonen bara en basstation är det fortfarande till god hjälp för att ge gps-chipset info om var på jorden den befinner sig.

Jag fick min iphone GPS att funka på Cuba och där finns vare sig GPRS eller 3G. Vet inte om den använde basstationstriangulering, dvs A-GPS. Hade laddat ned Google Map över Havanna innan jag lämnade Europa.

Blir det för jobbigt att vänta kan du ju nollställa datanedladdningen och ser hur mkt data det tar. Från första juli sänks datapriserna vid internationell roaming. Internpriset mellan operatörerna får högst vara en euro per MB.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-08-04 09:42

Som angetts i andra inlägg så verkar inte gps fungera om data-roaming är avstängt. Inte heller för mig i europa.

Däremot så är det inga större mängder data som överförs av just gps:en. Däremot är det jobbigt att ha koll så att inte andra applikationer för över data som potentiellt blir väldigt dyrt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-04 16:09
Ursprungligen av matda:

Som angetts i andra inlägg så verkar inte gps fungera om data-roaming är avstängt. Inte heller för mig i europa.

Däremot så är det inga större mängder data som överförs av just gps:en. Däremot är det jobbigt att ha koll så att inte andra applikationer för över data som potentiellt blir väldigt dyrt.

Eftersom det är en A-GPS så får du vänta länge innan den får signal om du ej har datatrafik aktiverat.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-08-05 08:39
Ursprungligen av zappee:

Eftersom det är en A-GPS så får du vänta länge innan den får signal om du ej har datatrafik aktiverat.

Där vänta länge i mitt fall var lika med oändligt länge. Det verkade som att programmet timade ur (testade bla OffMaps). Detta anser jag vara lika med att det inte fungerar.

Jämför med min GPS-löpklocka som inte är A-GPS som tar mellan 1-5 min att få signal. Då verkar iPhone klart sämre.

Är det verkligen någon som har fått signal utan datatrafik påslaget (utan att använda tricks som att slå på datatrafik, få signal och sen stänga av datatrafik)?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-22 20:45
Ursprungligen av jonasolof:

Jag fick min iphone GPS att funka på Cuba och där finns vare sig GPRS eller 3G. Vet inte om den använde basstationstriangulering, dvs A-GPS. Hade laddat ned Google Map över Havanna innan jag lämnade Europa.

Hur får man laddat ner kartor så man slipper dataroaming?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-22 20:51
Ursprungligen av soppel:

Hur får man laddat ner kartor så man slipper dataroaming?

Undrar jag med.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-23 02:08
Ursprungligen av soppel:

Hur får man laddat ner kartor så man slipper dataroaming?

Offline Maps t.ex.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-04 16:19

Men har du väll fått signal en gång kan du stänga programet och avaktivera 3g och ändå få bra hastighet på din GPS.

För mig har det räckt att slå på data-roamingen en gång för att GPS:en skall sparka igång för resten av vistelsen i området (Spaniens solkust, London). Men det krävdes som sagt första gången jag kommit till ett nytt land.

Kan förresten meddela att favoritprogrammet Motion X GPS cachar Googlemaps trots att det står att den inte gör det. Så det är bara att kolla kartorna ned till den zoomlevel man vill ha när man är hemma, och sen har man dom med sig på resan.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-07 13:36

Vanliga kartor cachar också. A-GPS borde i teorin funka utan att ha data-roaming påslaget, eftersom A-GPS triangulerar via telefonmasterna. Sedan när det gäller GPS så måste den ha kontakt med ett antal satelliter innan den kan få någon information, detta kan ta lång tid beroende på var du står någonstans.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-07 15:43
Ursprungligen av Sajmoon:

Vanliga kartor cachar också. A-GPS borde i teorin funka utan att ha data-roaming påslaget, eftersom A-GPS triangulerar via telefonmasterna. Sedan när det gäller GPS så måste den ha kontakt med ett antal satelliter innan den kan få någon information, detta kan ta lång tid beroende på var du står någonstans.

Behöver inte A-GPS skicka masternas ID och få tillbaka lat-long eller liknande?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-08 17:30

A-GPS, eller Assisted GPS använder telemasteras position för att snabbare få reda på var enheten är. Dock är det väldigt osäkert då den kan ha fel på flera kilometer, ibland mil.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-08 18:36

Jag har nu lekt runt med GPS:en utan 3g på alls och jag får där jag bor kontakt snabbt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-08 19:09
Ursprungligen av Exstaz:

Jag har nu lekt runt med GPS:en utan 3g på alls och jag får där jag bor kontakt snabbt.

Det är för att GPSen använder satelliter och inte datatrafik.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-08 19:41
Ursprungligen av Sajmoon:

Det är för att GPSen använder satelliter och inte datatrafik.

Det vet jag men många har problem att ens få den fungera och gör den det så kan den vara väldigt slö eftersom det är som du sa en A-GPS. Så har du 3G av så är det inte alltid man får kontakt och hittar sin position.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-08 21:56
Ursprungligen av Exstaz:

Jag har nu lekt runt med GPS:en utan 3g på alls och jag får där jag bor kontakt snabbt.

Slår du av 3G använder den väl GPRS,,,

Går inte GPSen i iPhone att använda om det inte finns täckning (dvs ingen telemast i närheten)?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-09 00:14
Ursprungligen av Chaosstar:

Går inte GPSen i iPhone att använda om det inte finns täckning (dvs ingen telemast i närheten)?

Jo det gör den men det är en a-GPS i telefonen och här förklarar det var det är: Assisted GPS - Wikipedia

Ursprungligen av kenjon:

Slår du av 3G använder den väl GPRS,,,

Inte om du stänger av det med vilket jag har gjort.

Alla GPS-mottagare - oavsett om dom kostar en miljon och sitter på en oljetanker eller är en mikromodell i en iPhone - kräver bred (horisontellt) fri himmel och ett minimum av satteliter i "sikte" för att erhålla en ackurat positionsbestämning.
Eftersom GPS'er numera används i tuff terräng (läs STAD) - t.o.m. innomhus (!) - så kan man avhjälpa frånvaron av sattelitkontakt genom att operatörerna sänder GPS-algoritmer - som dom hämtar via feta paraboler i master mot fri himmel - och kör en trianguleringsalgoritm genom sina GSM/3G-nät.
GPS är gratis så länge amerikanarna vill - sattelitsignalerna flödar fritt i atmosfären och alla GPS-mottagare kan fritt ta in dom så klart. Även en iPhone. Mobilnätet behövs givetvis inte alls för detta. Men som sagt; då bör man ha bred fri himmel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-09 00:21

Slå av Roamingen så är det löst och svar på din fråga. Nej den använder inte något som kostar pengar. Endast sateliterna för GPSen.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-09 00:40
Ursprungligen av 20hz:

Slå av Roamingen så är det löst och svar på din fråga. Nej den använder inte något som kostar pengar. Endast sateliterna för GPSen.

Min använder 3G för att lokalisera sig även om roaming är avstängs så det funkar inte. Har du testat själv ens att det fungerar innan du kommer med något sådant förslag?

När du är utomlands??? Det är isåfall ett mirakel - slår jag av roaming så existerar inte 3G när jag är utomlands.

Ursprungligen av Exstaz:

Min använder 3G för att lokalisera sig även om roaming är avstängs så det funkar inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-09 01:12
Ursprungligen av Zimmerman:

När du är utomlands??? Det är isåfall ett mirakel - slår jag av roaming så existerar inte 3G när jag är utomlands.

Precis och ja. Jag åkte till och från Amsterdam och Stockholm och hade roamingen avstängd så ja jag har testat innan jag skrev ja. Absolut ja, annars skulle jag väll inte skriva?

Skumt att det är olika i olika iPhone's då...kan inte vara en generell bugg. Mycket besynnerligt. Helsjukt.

Ursprungligen av 20hz:

Precis och ja. Jag åkte till och från Amsterdam och Stockholm och hade roamingen avstängd så ja jag har testat innan jag skrev ja. Absolut ja, annars skulle jag väll inte skriva?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-09 01:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Skumt att det är olika i olika iPhone's då...kan inte vara en generell bugg. Mycket besynnerligt. Helsjukt.

Yepp ;D

Använde GPS:en när jag var i Spanien på semester med roaming avstängt för att geotagga foton. Funkade bra. Jag gick in i Maps först för att se att jag fick en position. Maps klagar på att jag har roaming avstängt och visar ingen karta, men jag får en position på rutnätet. Sen tog jag en bild. Funkade som sagt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-10 11:16
Ursprungligen av stevenD:

Använde GPS:en när jag var i Spanien på semester med roaming avstängt för att geotagga foton. Funkade bra. Jag gick in i Maps först för att se att jag fick en position. Maps klagar på att jag har roaming avstängt och visar ingen karta, men jag får en position på rutnätet. Sen tog jag en bild. Funkade som sagt bra.

Ja fast maps behöver kartorna inladdade över just wifi/3g/edge så det är inte så konstigt.

Om man har från t.ex. TomTom, finns kartorna där hela tiden då?

Bevaka tråden