Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart börjar man?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag gått tillräckligt länge nog och suktat på att börja bygga egna grejer men till den stora 99:an-frågan. Vart börjar jag?

Jag har byggt en synth tidigare; Paia 9700s och detta var ett kit där alla delar var med förutom några smådelar som var sjukt lätt att hitta i svenska återförsäljares butiker.

Min elektroniska skills är en kurs från gymnasiet men som torde räcka gott och väl om jag bara får en chans att sätta mig in i det igen.

Vilka böcker är rekommenderat att läsa? Vilka verktyg är rekommenderade? (Tyvärr så är mina lödstationer trasiga eller "utlånade" på obestämd tid och resten av delarna jag hade när jag byggde ihop min PAiA-synth), Vilka forum skall man regga sig på?

Vad skall man ge sig på först? Jag är sugen på att bygga någon Weird Sound Generator (WSG) från MFOS.com, en analog 16-steps sequencer lite senare, moduler, moduler, moduler och åter moduler.

Jag har sådär cirka 4-6 timmar minst per dag som jag kan ägna åt att bygga såna här saker minst och jag vill gärna fylla min tid med sånt här.

Någon som är sugen på en sambeställning med ett enklare kit som vi sedan hjälps åt att färdigställa bara för att starta/get going dårå!

Jag dregglar åt Pehrs modularvägg och Zthees sköna modular och vill bygga något liknande själv.. Please help me 99:an, you're my only hope!

Mina fem cent: MFOS Sound Lab eller Sound Lab Ultimate verkar bra för att få ett bra hyfsat komplett startsystem. Eller pussla ihop nåt med CGS-moduler. Zthee har ett par färdiga "best of CGS"-kit-förlsag inkl frontpaneldesign som kanske kan vara intressant; www.thehumancomparator.net

Jo, MFOS verkar ha rätt roliga grejer även om några tycks bara vara stenhårt plojgrejer så är det skoj iaf.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-09 11:19

Instämmer, börja med en Soundlab eller Soundlab Ultimate.
Soundlab är ju mindre och lättare att få ihop än Ultimate.
Sedan kan du ju alltid "patcha ut" Soundlaben och vips har du en knippe moduler att starta med.

CGS-prylarna har utmärkt dokumentation och är likt MFOS-prylarna byggda med standardkretsar som du ofta hittar billigt på www.futurlec.com eller varsomhelst som passar dig.

Jag måste ju erkänna att en Ultimate lockar mer isåfall än lillebrorsan. Jag tror att jag borde kunna få ihop den..

Nån som eventuellt vill sambeställa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 12:41

Att köpa kretsar och kretskort för att bygga ihop är inte särskilt svårt.

Det är frontpanelsmeckandet och låda som brukar ställa till det för de flesta...

Soundlab är ju bra på det sättet - att det finns färdiga templates för det mesta. Så där är det ju bara att tuta och köra!
Börja i MFOS änden och se hur det blir?
Och kör på en ultimate när du ändå håller på. För det är roligare om man bygger något som är rejält, än något som man sen tänker - det här kunde blivit mycket bättre om jag lagt ut 10 dollar till.

För när man börjar bygga så är det dumt att vara dumsnål.
Hur var det nu; Bygger billigt, bygger dyrt - säger man väl?

Jag sitter faktiskt och filurar på om jag skall ta och beställa eller inte.

Det ända som igentligen stoppar mig nu är - hur skall jag göra åt PSU:n till Ultimate? Känns sådär någorlunda skoj att bygga den för sedan råka ställa till det med PSU:n och bränna den.. Vilket faktiskt var det som hände med PAiA-bygget för mig.

CGS66 är en bra PSU, och den ska gå att ställa in på +/-12V som jag tror MFOS:en vill ha.
Bygg och testa den innan du kopplar in itll synten så borde det vara risktfritt.

Jag är i tankarna att beställa en Ultimate. Frakten är dock inte så blodig, så jag vet inte om sambeställning lönar sig så mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 13:29

Annars har väl MFOS en PSU som går att driva med en vanlig väggvårta?

Jo. Ganska enkel design med halvvågslikriktning, men det kanske duger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 13:53

Jag tror nog den gör det till ett sånt här projekt.

Sen kan han bygga sig en CGS66 eller något liknande, när han blir lite mer varm i kläderna. För att pilla med starkström kan vara lite jobbigt...

Ja, det är inte så dumt att slippa mecka med starkströmmen, det håller jag med om.

Ja och som sagt.. Jag har sysslat med det här förr men behöver fräscha upp minnet lite grann innan jag hugger tag i dom dödliga sakerna

Japp. Jag tycker också det är lite obehagligt att mecka med 230-volten. Men väggvårtor med +/-15V AC eller färdiga +/-15V-agg är det magert med tyvärr.

Jag har en brorsa som är bättre på el än mig så han kanske kan hjälpa mig kirra med väggvårtorna.

1
Bevaka tråden