Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på enkel MIDI-styrbox för Traktor

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjosan hejsan. Första inlägget på 99-musik då!

Jag har lirat skivor i typ 10-15 år och har efter mycket tvekan valt att gå över till att köra dator. Traktor DJ med tidskodade skivor blev valet, så långt inga problem. Däremot märkte jag direkt att det inte är någon höjdare att styra effekterna med musplattan. Så det jag söker är en enkel och billig UBS/MIDI-box med typ 4-8 rattar och 4-6 knappar. Någon som har något förslag?

Vad är billigt?

Jag själv har sneglat på denna!

http://ci.vestax.com/en/products/vci100_01.html

den kostar fem lökar i svearike.

Men det finns ju betydligt billigare, numark har en för halva priset som jag också tror på.

Novation Nocturn är mitt tips, mycket prisvärd och stabil. Du behöver ju inte nya plattor eftersom du kör tidskodat, utan endast en liten extrabox?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-12 01:03

xone 1d, passar perfekt brevid mixern ..

andra alternativ är kenton killamix mini eller nån faderfox ....... googla

kör kenton själv och den får plats i alla dj-bås

jag trivs toppen med faderfox.

hur bra är vestax-hjulen? finns det några midi-hjul som är i samma klass som pioneers DJM för sratch?

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2009-06-12 12:16

Hej
Jag kör med 2st EKS XP5 (2000kr/st) + Korg NanoKontrol (750kr)
Ska du komma riktigt billigt undan kan du t.ex. köra en Korg NanoPad och en NanoKontrol,
Finns massa bra info om detta på http://www.djtechtools.com/ och på Traktor forumet på Native Instrument.
Youtube har massor med videos med folk som kör massa kontrollers.

I min setup använder jag XP5:orna som ljudkort och kontroller för spelarna, Nanokontrollen har jag för effekter. Jag kör med extern mixer. Kommer mer info om detta snart på matslourenco.blogspot.com, men jag har inte haft tid att fixa in bilder än...

Tror ni det skulle vara möjligt att styra Traktor med Monomachine eller MDn på ett bra sätt?

jag har tänkt på det. traktor tar ju emot cue-punkter via midi och man kan ju låta en midisignal påverka flera saker. så man skulle ju tex kunna sätta ut cue-punkter för kick-snare-osv... men då kan man nästan lika gärna använda ableton live istället. men lite kreativa och udda improviserade automatiseringar skulle man ju kunna göra genom att skicka ut signaler från machine-drums sequenser. Så om man kan få det att synca bra så kan man ju automatisera att man slår av och på ett filter med en kanal på MD, ett annat med en annan. Eller ha en kanal som skickar att man höjer värdet ett steg på filtret och en annan att man sänker det. Så då skulle man ju kunna automatisera improviserade filtersvep.

beatmashers ihop med machinedrum skulle tex på det viset kunna bli rätt spännande.

Låter kul. Tack för ideerna. Ska pröva är jag får lit extra tid.

berätta gärna om resultaten.

Kommer jag att göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-13 22:53

http://www.youtube.com/watch?v=uxgSvEt4j5c&feature=related
Jag är nöjd med bcr och bcfn, använder dom i ableton dock

1
Bevaka tråden