Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasigt nytt Midi-interface?? Hjälp!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick ett paket med lite leksaker från thomann.de idag.
Bla ett 4x4 midi-interface: M-Audio MidiSport 4x4.

Saken är den att den inte lyser upp överhuvudtaget med USB kabeln inkopplad!
Prövat på 2 datorer! Vad fan är detta? Skickar dom trasiga prylar till mig?
Paketet såg ut att vara öppnat tidigare också.

Är interfacet defekt eller har jag missat nått viktigt här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 19:47

De där behöver drivrutiner för att funka, bara att ladda ned från deras hemsida.
(Ursäkta om du gjort det, men det framgår inte, lätt att glömma i dagens PnP-samhälle...)

Behöver det drivrutiner för att få ström? Well, testar i alla fall
Men dessa ska inte behöva drivisar.

Nix, rätt långsökt. Interfacet är stendött. Inga drivisar som kan fixa det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 20:53

Mitt 4x4 funkar inte i MacOS utan drivrutiner i alla fall, jag vet inte om det är Apple eller M-Audios fel faktiskt... men med tanke på att det finns drivrutiner till Windows också så lär man behöva det oavsett OS på datorn.

http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver&PID=a4fc99df673e54ff97ce399bbbfdef71&serie_ID=4#tabs

Mitt är också helt stendött utan drivrutin installerad, jag har för mig att det var så uselt att man var tvungen att boota om emellan också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-17 20:57

...och med stendött menar jag att den gröna USB-lampan inte börjar lysa förrän man har installerat drivisarna och bootat om...

Oh fan! Tackar för tipsen Frebrik! Ska testa lite mera. Kör 2 Macar med XP på.

Hmm, nej då. Den vill inte lysa upp vare sig i OSX eller XP med senaste drivisarna installerade och
ett antal ombootningar. =(

Det finns en möjlighet att du har reggat för många MIDI-portar, och då slutar nya portar att vara möjliga att lägga till (i XP iaf). Det finns ett sätt att gå in i registret och avregga oanvända portar. Sökfunktionen/Google är din vän.

(Jag fick en gång en öppnad Micron med kulspetskludd i manualen från Thomann...)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-17 22:50

Har du läst manualen hur man gör för att installera interfacet ?

WT

Yes, läst manualer och forum Manualen är nog inte det klockrenaste då den "mainly" skriver
attt man inte behöver några drivrutiner alls utan det är bara "plugga in". Skivan som följer med
inehåller inte ens några drivrutiner! Det är tomt i mapparna "Drivers" på den! Skumt.
Kör med dom senaste från m-audio hemsida.

Mitt andra EMU midi-interface funkar klockrent. 1x1 interface.
Kan väl inte tänka mig att denna kan "regga för många portar" i XP?
Dessutom har jag försökt få igång Midisport interfacet på 3 olika datorer nu inklusive en "renodlad PC" och
3 olika operativsystem: OSX + XP SP3 +VISTA

Ursprungligen av drifter7508:

Kan väl inte tänka mig att denna kan "regga för många portar" i XP?

Det verkar inte vara felet i ditt fall, men samma interface kan reggas flera gånger, t.o.m. på samma usb-port om man har otur. Läs här:

http://www.eqmag.com/article/fixing-windows-xp/aug-07/30616

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-18 08:10

SKumt !

Lycka till med ditt interface. Tyvärr har jag ingen lösning.

WT

Tackar för tips och råd i alla fall kära vänner Kanske ska slå till på ett Motu interface istället.
Sett på olika forum att en del folk haft samma problem som jag med dessa M-audio interface.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 08:30

Låter ju som att din första gissning att det var paj stämmer tyvärr...
Mitt 4x4 är från stenåldern, förhoppningsvis har de sett till att de funkar utan drivrutiner nuförtiden och det verkar ju så med tanke på vad din manual säger.

Kontakta tysken och kolla hur du skall göra med en retur av defekt vara.

1
Bevaka tråden