Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att få till Halebop och internetdelning?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det funkar inte nu och det kan man ju förstå. Telefonerna hos Halebop är, om jag förstått det rätt kodare för Telia. Men Halebop är ju under Telia, så det borde ju inte vara så svårt att få det att funka. Eller? MMS går ju att skicka med samma inställningar som Telia. Men för att surfa är det ju halebop.telia.se som är APN. Inte online.telia.se som det är för Telia.

Finns det någon händig som kan fixa till en ipcc-fil alternativt fixa med iställningarna så att det funkar?

Sen kan man tycka att de borde låta oss få låsa upp våra telefoner om man tecknar sig för så många månader som är kvar av de 12 mån som den är låst.

Jag vill verkligen ha internetdelning!!!

Senast redigerat 2009-06-18 13:20

Kanske blir att Jailbreaka den

Hittade denna på Halebops sida.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Hittade denna på Halebops sida.

Då så, då kan tråden låsas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-18 10:39
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Hittade denna på Halebops sida.

Sämst!

ja, det är riktigt tråkigt. Hoppas de ändrar på det! De hade ju inte datapaket med 0,5 Gb förut. Vi borde ligga på dem lite. Ställde dem frågan igår, och om de inte kunde fixa en ipcc-fil. Men det kunde de inte.

Ursprungligen av lither:

Sämst!

Om det inte går med jailbreak vill säga. man får återkomma om några dagar då Pwnagetool för 3.0 är släppt. Ultrasnow kommer på fredag säger de. Efterföljaren till Yellowsnow.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-18 00:40
Ursprungligen av Pain Reaper:

För mig som har Comviq är det bara att koppla in min iPhone i min MacBook och sen sköts allt nästintill automatiskt..

Läs rubriken och sedan inlägg #3 , vad har detta med Comviq att göra? ...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-18 01:54

Det är ju bara editera ipcc-filen, vilket jag har gjort nu... Men får inte in den i telefonen!? har provat via iTunes, men den vill bara acceptera ipsw-filer...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-18 03:04

Med lite vilja så fungerar de numera... Ändrade i telias ipcc-fil från online.telia.se till halebop.telia.se på ett ställe. Sparade ipcc-filen sen och skickade över...

snabbguide:

byt namn på telia_se.ipcc till telia_se.zip
packa upp zippen
gå in i carrier.plist och sök efter online.telia.se och ändra till halebop.telia.se (för att editera .plist, använd ett program som heter pledit.exe (googla!)
spara
packa tillbaka mappen "payload" till telia_se.zip och ändra sedan ändelsen till .ipcc.

nu är ipcc-filen klar. om jag förstått de rätt så fungerar de inte att "Shift-klicka"(håll inne shift och klicka på "leta efter uppdateringar"), kan du då välja en ipcc-fil så är de bara att köra. kan du inte välja detta så öppna Kör och skriv in följande:

"%ProgramFiles%\iTunes\iTunes.exe" /setPrefInt carrier-testing 1

starta iTunes igen och välj ipcc-filen och ladda upp.

Källor:
http://www.hackint0sh.org/forum/f127/72887.htm

Ursprungligen av kaell:

Med lite vilja så fungerar de numera... Ändrade i telias ipcc-fil från online.telia.se till halebop.telia.se på ett ställe. Sparade ipcc-filen sen och skickade över...

snabbguide:

byt namn på telia_se.ipcc till telia_se.zip
packa upp zippen
gå in i carrier.plist och sök efter online.telia.se och ändra till halebop.telia.se (för att editera .plist, använd ett program som heter pledit.exe (googla!)
spara
packa tillbaka mappen "payload" till telia_se.zip och ändra sedan ändelsen till .ipcc.

nu är ipcc-filen klar. om jag förstått de rätt så fungerar de inte att "Shift-klicka"(håll inne shift och klicka på "leta efter uppdateringar"), kan du då välja en ipcc-fil så är de bara att köra. kan du inte välja detta så öppna Kör och skriv in följande:

"%ProgramFiles%\iTunes\iTunes.exe" /setPrefInt carrier-testing 1

starta iTunes igen och välj ipcc-filen och ladda upp.

Källor:
Carrier Bundle Generator for iPhone FW 2.2.1 (ipcc) - Hackint0sh

hej,

Sitter på en macbook och har försökt följa din beskrivining. Finns pledit.exe till Mac? och vad är carrier.plist? TACK

Har du fått internetdelning att fungera med Halebop efter ditt tips? Har du en Telialåst telefon eller en olåst?

Har gjort om den där filen nu.. Och det har jag gjort förut för att ändra till halebops nummer. Men det funkar inte. Jag har att man kan uppdatera ipcc-filen och nu testat att ändra till halebop.telia.se istället för online.telia.se Då får jag fel. Det går inte att uppdatera den filen iaf. Har inte pc som dig utan mac.

Men, varför skulle det fungera för att ni ändrar det manuellt? Halebop säger ju att deras APN inte stödjer tethering, eller har ni fått tag i något hemligt APN som är deras och stödjer detta?

Man är lite väl envis kanske. Det har väl diskuterats förut om APN känner av om det är iPhonen eller datorn som surfar. Om det är EMEI-numret eller ngt annat som sätter stop. Jag vet iaf inte. Man måste testa iaf.

Kanske blir till att byta till telia ändå.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Man är lite väl envis kanske. Det har väl diskuterats förut om APN känner av om det är iPhonen eller datorn som surfar. Om det är EMEI-numret eller ngt annat som sätter stop. Jag vet iaf inte. Man måste testa iaf.

Kanske blir till att byta till telia ändå.

Återigen, det är APN som känner av att det är just internetdelning det handlar om.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-18 11:52

Men de fungerar ju helt utan problem för mig! Köpte min iPhone hos halebop, så den är väl TELIA-låst skulle jag tro.

Du ska inte ändra något nummer, bara från online.telia.se till halebop.telia.se och sen spara. PM:a email adress så kan jag annars skicka samma ipcc-fil jag använde.

Har ni problem att överföra ipcc-filen med mac, så läs länken jag postade....

Ursprungligen av kaell:

Men de fungerar ju helt utan problem för mig! Köpte min iPhone hos halebop, så den är väl TELIA-låst skulle jag tro.

Du ska inte ändra något nummer, bara från online.telia.se till halebop.telia.se och sen spara. PM:a email adress så kan jag annars skicka samma ipcc-fil jag använde.

Har ni problem att överföra ipcc-filen med mac, så läs länken jag postade....

Vad tethrar(nytt ord?) med för dator?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-18 11:58

IPCC-filen för HALEBOP: http://www.megaupload.com/?d=4QY4OOCS

Jag kör en Sony Vaio SR med Vista.

Ursprungligen av kaell:

IPCC-filen för HALEBOP: http://www.megaupload.com/?d=4QY4OOCS

Jag kör en Sony Vaio SR med Vista.

Ah, även om det är Vista du kör kanske du kan hjälpa till här: http://www.99.se/1783865-post813.html
Borde vara liknande med XP

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-18 12:08
Ursprungligen av theplague:

Ah, även om det är Vista du kör kanske du kan hjälpa till här: 99.se - Visa inlägg - Tråden om iPhone OS 3.0
Borde vara liknande med XP

Tyvärr... Men prova både via BT och USB att få upp en anslutning. Jag har inte gjort några inställningar i datorn eller andra inställningar i telefonen.

Det funkar verkligen!!!! Nu kör jag internetdelning med iPhonen kopplad till macen med airport avstängd. Helt underbart. hade du varit nära hade du fått en puss, iaf en kram om du är kille.

Jag vet ju att i iTunes 8.2 kan man byta ipcc fil. Jag hittade då en rad man skulle skriva i Terminalen för att det ska gå. Det gjorde jag. Och har kunnat välja den filen med Alt + Leta efter uppdateringar. Men det funkade inte med den ipcc-filen jag ändrade. Med kaells fil går det verkligen. Ska försöka leta upp terminalkommandot. Om någon hittar det. Posta det gärna här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-19 11:41
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Det funkar verkligen!!!!

Kan bekräfta att det även funkar för mig. kaell, du är en pärla!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-18 12:19

Perfekt.

Upptäckte att MMS-inställningarna SER konstiga ut, men MMS fungerar när de enbart står halebop.telia.se ÖVERALLT.

Ändrade även MMS-inställningarna till de rätta inställningarna (onödigt) och Internetdelningsfliken finns fortfarande kvar. Skulle de krångla så är de ju bara att välja "Återställ" längst ner då denna ipcc ligger kvar.

Har sökt och hittar inte den där Terminalraden man skriver för att man ska kunna välja en annan ipccfil i iTunes. Någon som vet hur den ser ut så kan det vara bra att posta den här.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-18 13:01
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Har sökt och hittar inte den där Terminalraden man skriver för att man ska kunna välja en annan ipccfil i iTunes. Någon som vet hur den ser ut så kan det vara bra att posta den här.

Här hittar du raden som du ska skriva in i Terminalen.

//Rob

Tack så mycket!

jag läggen den här så slipper en ny sida öppnas.

defaults write com.apple.iTunes carrier-testing -bool TRUE

Ursprungligen av kaell:

Upptäckte att MMS-inställningarna SER konstiga ut, men MMS fungerar när de enbart står halebop.telia.se ÖVERALLT.

Ändrade även MMS-inställningarna till de rätta inställningarna (onödigt) och Internetdelningsfliken finns fortfarande kvar. Skulle de krångla så är de ju bara att välja "Återställ" längst ner då denna ipcc ligger kvar.

Har jag mms.telia.se på APN för MMS så försvinner Internetdelning. Har det någon betydelse att man har halebop.telia.se där? Då funkar ju allt som det ska. Jag tänker på kostnaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-18 21:58
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Har jag mms.telia.se på APN för MMS så försvinner Internetdelning. Har det någon betydelse att man har halebop.telia.se där? Då funkar ju allt som det ska. Jag tänker på kostnaden.

Rätt svårt att veta hur Halebop fakturerar när ni fulhackat fram något som de ej tillåter.

Bara vänta och se...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-18 22:08

Nej det har ingen betydelse... Jag kan dock ändra till mms.telia.se under MMS-APN utan att något händer.

zappee: Halebop kan bara fakturera data på 1 sätt, då genom halebop.telia.se. MMS så använder sig Halebop utav Telias server mms.telia.se. Då man använder sig av halebop.telia.se så kan inte Halebop eller Telia se hur man använder sig utav denna tjänst, alltså om jag wappar på gammalt hederligt vis, mobilsurfar, eller surfar via datorn. Förstår inte varför människor är så oroliga för minsta lilla, skaffa ett kontantkort isåfall...

Bevaka tråden