Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Era favoritmickar till trummor?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 13:53

Dags att uppdatera mickparken lite tror jag, framförallt för trummornas skull.

Jag är nöjd med min AKG D12 till bastrumman och mina Sennheiser 421 till pukor. Brukar köra 421 på virveln också, men funderar på om det finns bättre alternativ. Kanske en vanlig SM57, har faktiskt ingen sån :">. På hihaten brukar det bli Sennheiser 441 (den långa ni vet) och det känns väl ok. Jag har inga vettiga överhängsmickar, så det behöver jag. Rummet är så litet så rumsmick är inget jag använder.

Det jag är ute efter är framförallt virvelmick och överhängsmickar. Eventuellt hihatmick och undermick till virveln. Vad är era favoriter?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 17:44

Virvel = sm57 alla gånger, faktiskt. Jag tycker även att Line Audio CM3 är guld till överhäng...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 22:25

Aha, får väl ta och skaffa en SM57 då, och jag har faktiskt ett par CM2 som bara ligger här hemma i en byrålåda, de borde väl funka lika bra då. Får ta dem till studion bums och testa. Jag hade väl egentligen tänkt ett rejält kliv upp, typ AKG C414 eller Neumann KM84, men är intresserad av andra alternativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-24 00:45

En kompis till mig har ett par KM184'or, men han vägrar a/b-testa dem mot mina CM3...
Jag ska försöka övertala honom senare i sommar, vi får se hur det går

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 21:31

Ja, det vore verkligen spännande!

Nu ska jag sticka ut hakan och tycka att närmickarna är inte så noga. Klart man ska ha bra mickar på allt men för den stora skillnaden så säger jag att lägga krutet på överhäng/ambiencemickar.

Jag gillar beta57 på virvel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-27 11:48

Fwiw, jag har inte mickat trummor speciellt ofta men jag har inte lyckats få till nåt riktigt bra med sm57/58 på virveln och skulle nog testat nåt annat nästa gång. Annars var Akg c535 på överhäng däremot riktigt bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-27 16:25

Byta trummis / virveltrumma /flytta mikrofonen är tyvärr ofta säkrare... Jag har nyligen gjort ett trumtest med 15+ mikrofoner när en studio i närheten skulle köpa in nytt... Neumann, Gefell, Brauner, Royer, Akg och Sennheiser fick på nöten med virvel

(Självklart ytterst personligt efter tycke, smak & situation, men den dagen lät resten prutt i våra öron )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-01 16:16

Senast jag spelade in körde jag två Röde K2 som överhäng... Det lät mumma!

1
Bevaka tråden