Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX - En systempartition för musik och en för övrigt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör PC sedan några år, men tittar på möjligheten att gå tillbaka till Mac. Siktar på en MacBook Pro 17 med 500GB/7200 disk.

När jag använde Mac tidigare (före OSX) så hade jag två systempartioner, en för "allmänt" bruk med nätverk/internet/webbutveckling/etc och en som jag försökte optimera för bara musikapplikationer.

När jag kör PC så är det märkbar skillnad i prestanda att ha en sådan uppdelning - största vinsten får jag av att inte ha någon aktiv antivirus (och avstängt nätverk) i "musiksystemet". Dessutom geggar ju C-disken i den allmänna partitionen igen ganska snabbt av alla program och uppdateringar, av eller utan egen förskyllan... :">

Frågan är då om sådant behövs med OSX och nya högpresterande Maccar... Är vinst i prestanda och/eller stabilitet värd mödan (och förlusten av diskutrymme) med två OSX-installationer?

En anknytande fråga: Det blir ändå en hel del partitioner att hålla reda på. Jag funderar på att, utöver OSX, ha 1-2 partitioner för att köra Windows och annat, och sedan partitioner för ljudfiler, samplingar och slask/backup... Det vore intressant med lite synpunkter och idéer kring partitionering i allmänhet. Tanken är ju att minimera fragmentering och optimera diskprestanda, men effekten kanske blir den motsatta med alltför många partitioner...

/Hasse

Om det nu ens är möjligt att göra det du tänker på, så finns det ingen vinst i det.

Vad du däremot vinner på är att ha en extra hårddisk för inspelning/uppspelning av ljud. USB/Firewire-hårddisk duger fint till det!

Problemet med diskpartitionering är att prestandan snarare minskar pga. varje partition har sin egen "karta" som visar vart saker ligger, ledigt utrymme m.m.
Så när du använder filer som ligger spridda över partitionerna, t.ex. OSX på en och ljudfiler på en annan så får läshuvudena dansa jenka över disken för hålla sig uppdaterade över vart saker finns.

Det som brukar rekommenderas, och som ofta missförstås, är att skaffa en egen disk för ljudfilerna, tillskillnad från en extra partition på en disk så får du nu en uppsättning till läs/skrivhuvuden som kan jobba oberoende av vad den andra disken gör.
Tillskillnad från att låta EN uppsättning huvuden serva TVÅ volymer...

Dessutom har OSX dels en automatisk defragmenteringsfunktion i filsystemet. så den försöker hela tiden optimera placeringen av filernas sektorer, dels används allt ledigt minne till att cacha filer så att så lite diskaccess som möjligt ska behövas.

OSX är väldigt bra på att inte slösa med resurser i onödan, jag har aldrig haft behov av att stänga av funktioner för att optimera systemet. Här körs saker bara när dom behövs... och du, det är skönt att inte behöva slänga CPU cykler på ett antivirus program...

Mitt råd är till dig dom är ny på Mac, glöm allt PC-tänk där du måste försöka överlista 'systemet' för att försöka få något vettigt ur det. Använd maskinen bara och du ska se att det fungerar som det ska.
Tyvärr måste jag säga att dom flesta fallen med folk som har haft problem med sin Mac är just den typen som hela tiden "måste" installera "utillities", köra "optimeringar", rensa cacher och hålla på i tron att maskinen ska fungera bättre...

Däremot att skapa en partition för BootCamp är inte bara en bra idé utan också ett måste. Men tänker du köra VMWare eller Parallels är ju faktiskt en "virtuell" partition praktiskt eftersom det är lätt att kopiera och göra backup vid behov...

Lycka till!
Janne

Ursprungligen av Janne.M:

OSX är väldigt bra på att inte slösa med resurser i onödan, jag har aldrig haft behov av att stänga av funktioner för att optimera systemet. Här körs saker bara när dom behövs... och du, det är skönt att inte behöva slänga CPU cykler på ett antivirus program...

Mitt råd är till dig dom är ny på Mac, glöm allt PC-tänk där du måste försöka överlista 'systemet' för att försöka få något vettigt ur det. Använd maskinen bara och du ska se att det fungerar som det ska.
Tyvärr måste jag säga att dom flesta fallen med folk som har haft problem med sin Mac är just den typen som hela tiden "måste" installera "utillities", köra "optimeringar", rensa cacher och hålla på i tron att maskinen ska fungera bättre...

Tack alla! Svaren låter som musik i mina öron Har visst under PC-åren vant mig vid att behöva ägna alltför mycket tid åt pillande med systemet och tänkte "nytt operativ - nya tweakar att lära sig" :">

Ovanstående är ju ett av de tyngsta argumenten att köra Mac/OSX - jag har följt diverse diskussioner "PC vs Mac" på olika forum, men jag tror det är första gången jag ser någon specificera varför OSX är att föredra, rent praktiskt

/Hasse

För att svara på rubriken: Nej, det är onödigt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-24 12:13

Säger samma sak: Helt onödigt.

En idé kunde vara att ha ett konto för bara musiken och ett annat för allmänt bruk.
/Lennart

Ursprungligen av leni45:

En idé kunde vara att ha ett konto för bara musiken och ett annat för allmänt bruk.
/Lennart

OK - men vad vinner jag på det?

/Hasse

Ursprungligen av hasse_fx:

OK - men vad vinner jag på det?

/Hasse

Du kan se den snygga roterande kuben då du byter konto?

Vet inte varför man ska göra så. Kör ett konto på min mac som alltid är ute mot internet.
Har en dator som jag använder till allt. oavsett om det är göra music i Logic eller om det gäller att spela World of Warcraft eller porrsurfa i största allmänhet. Har aldrig upplevt någon seghet eller problem med det.

Rent allmänt tycker jag det är användbart med flera konton på datorn.
1. Ett adminkonto, som bara används för admin.
2. Ett eller flera användarkonton utan adminrättighet.
Fördelar: På användarkontona kan du inte så lätt, avsiktligt eller oavsiktligt, installera trojaner etc.
Om ett program krånglar på ett konto, så kan du lätt växla över till ett annat konto och
testa.
Funkar det där, så har du problem på första kontot, plistfiler etc som blivit
korrupta.
Funkar det inte på andra kontot heller, så är det något galet med programmet.
Fördelar för dig kan vara att du kan renodla docken för bara musik på ena kontot,
samt att om du tex skaffar en dator för bara musik, så kan du lätt med
flyttassistenten flytta enbart ditt musikkonto till den datorn.
Men det är som var och en tycker, de flesta kör nog allt på ett konto och tycker det är bra.
Lycka till med ditt datorval.
Hälsningar
Lennart

Ursprungligen av leni45:

Rent allmänt tycker jag det är användbart med flera konton på datorn.
1. Ett adminkonto, som bara används för admin.
2. Ett eller flera användarkonton utan adminrättighet.

Låter inte helt fel, men kan jag då på musik-kontot göra något funktionsmässigt åt systemet, t ex slå av nätverk eller dylikt, eller är det bara för förenklad administration? (JAG VET vad som skrevs ovan om att pilla, men Windows-skadan lär sitta i ett tag :">)

/Hasse

Ursprungligen av leni45:

Rent allmänt tycker jag det är användbart med flera konton på datorn.
1. Ett adminkonto, som bara används för admin.
2. Ett eller flera användarkonton utan adminrättighet.
Fördelar: På användarkontona kan du inte så lätt, avsiktligt eller oavsiktligt, installera trojaner etc.
Om ett program krånglar på ett konto, så kan du lätt växla över till ett annat konto och
testa.
Funkar det där, så har du problem på första kontot, plistfiler etc som blivit
korrupta.
Funkar det inte på andra kontot heller, så är det något galet med programmet.
Fördelar för dig kan vara att du kan renodla docken för bara musik på ena kontot,
samt att om du tex skaffar en dator för bara musik, så kan du lätt med
flyttassistenten flytta enbart ditt musikkonto till den datorn.
Men det är som var och en tycker, de flesta kör nog allt på ett konto och tycker det är bra.
Lycka till med ditt datorval.
Hälsningar
Lennart

Trojaner? Krånglande program? Vad gör du med din Mac egentligen?

Hej
Jo, det ser ut att vara möjligt att stänga av nätverket på ett visst konto genom föräldrakontrollen i kontoinställningen ( i systeminställningar), men inget jag provat, så jag vet inte precis hur det fungerar, men det blir nog så att från det kontot kan man inte alls ansluta till internet.
Det ser också ut som att man kan hindra eller begränsa internetåtkomst för utvalda program.
Titta lite på det själv, så kommer du nog underfund med om det är intressant.

Det finns många inställningar man kan göra för varje konto för sig, dessa behöver inte adminrättighet.
Sedan finns det andra inställningar, som gäller för datorn (alla konton), dessa fordrar adminrättighet.
Föräldrakontrollen verkar ge administratören möjlighet att påverka/begränsa på ett valt konto.
Du får prova dig fram och fråga lite efterhand.
Lycka till
Lennart

1
Bevaka tråden