Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 13" CPU temp HÖG?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en MacBook Pro 13" för ca 1 vecka sedan, har aldrig använt mac förut och är super nöjd. Men är orolig för cpu tempen vid hög belastning. Igår natt satt jag i mitt sovrum det var inte varmt i rummet runt 18-20 grader. Men när jag satte ihop massor av bilder i PS med photomerge så tittade jag på istat för jag tyckte datorn blev varm.

Den gick upp till 93 GRADER! Är detta verkligen normalt? När jag bara surfar ligger tempen på 47-50 grader.

Tacksam för svar!

/ Defuncta

93 grader är för varmt. Lämna in på service.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-27 11:39

"i mitt sovrum" -> datorn står på ett täcke? Om så är fallet så är det inte så konstigt att datorn blir varm.

gjorde samma sak idag när datorn stog på ett svalt bord. Då kom den upp i 88 grader och fläkten snurrade bara i 2000 rpm..

Låter konstigt.

mvh defuncta

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2009-06-27 12:10

jag har inte fått min MBP 15" att gå över 62 grader någon gång, arbeten i PS och Lightroom.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-27 12:44

Ladda ner smcfancontrol och höj varvtalen på fläktarna.. Nu under sommaren får man ta och göra det. Jag låter aldrig mina fläktar gå under 3000 varv, men den kan bli rätt varm ändå tyvärr.

tack för tippset laddat hem de programet nu. Är 4000rpm för mycket eller vad kan man ställa den på?

mvh defuncta

Verkar som att jag får ringa till appelcare support...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-27 13:25

Bra länk där Gilbert.

Jag har mina fläktar på 4600 varv just nu.. Verkar inte vara någon fara förutom att det hörs litegrann

Visst kan man använda tredjepartsprogram för att fixa värmen och det gör de flesta men jag tycker fortfarande att fläktarna har fel inställning om de inte ökar i varvtal tidigare än nu. Men, det är bara att rycka på axlarna åt Apples beslut här. Tyvärr. Utan tredjepartsprogram så är det dessa onödiga temperaturer.

Tycker klart och tydligt att det är något fel med datorn om du har haft en situation med 88 grader och 2000 rpm på fläktarna (detta är ju antagligen lägsta varvtalet de går på, så tydligt att det är något fel på någon temperatursensor eller controller). Lämna in på service! Men berätta att du installerat SMC eller liknande om du gjort det.

Ja, man ska väl inte behöva ladda hem ett extraprogram och själv manuellt höja hastigheten på fläktarna för att datorn inte ska gå över 70 grader.

När jag spelar the sims 3 går tempen upp till 82 grader och då har jag höjt fläktarna till max 6200 rpm. De måste ju vara nått som är fel eller?

Ursprungligen av defuncta:

När jag spelar the sims 3 går tempen upp till 82 grader och då har jag höjt fläktarna till max 6200 rpm. De måste ju vara nått som är fel eller?

Ja, man ska inte behöva stå ut med att datorn låter som ett reaplan och trots detta bli så varm.

Troligtvis så har det gått snett vid appliceringen av kylpasta, det har ju hänt förr.

Jag har också kört en 13"MBP i en vecka och har aldrig kommit upp i särskilt höga temperaturer, ca 40 grader.

Service nästa

min ligger på runt 48grader men den går fan inte ner i grader hur mycket mina fläcktar än snurrar har nu på 4680i varvtal men den går inte ner i graderna? why?

min ligger runt 48-50 grader när jag surfar, men mina fläktar är inte igång så jag tror inte den kommer gå så långt ner och 50 grader är inte så mycket.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-08-20 10:25

man kan alltid köpa en kylplatta (Y)

1
Bevaka tråden