Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem äger originaldokumentet?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-28 20:56

En kund beställer formgivning samt att jag ombesörjer tryck av trycksak. Senare ber de att få originaldokumentet mailat för att använda som grund för att själva göra andra original. Har jag skyldighet att lämna ifrån mig det utan extra debitering?

När jag läser ALG blir jag inte klok.

Jag tolkar det som att leverantörer (jag) har äganderätt till digitala materialet eftersom jag gjort det för att utföra prestationen (om man kan säga att prestationen är själva fysiska trycksaken, dvs upplagan de fått levererat, och i praktiken är det de har beställt. Det har aldrig varit tal om digitalt original).

Det bär mig emot att "helt gratis" lämna ut mitt dokumentet utan extra betalning. Jag tycker det känns som att digitala originalet har ett "extra värde". De har ju köpt formgivning för ETT specifikt ändamål, och beställt leverans av tryckt upplaga. Även om det inte uttryckligen är skrivet någonstans.

Troligen förlorar jag arbete med kommande nya versioner (text/faktaändringar) samt tilltryck. Men även andra trycksaker med samma formgivning (affischer, separata sidor som särtryck osv osv).

Hur gör ni?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-28 21:03

Jag brukar lämna ifrån mig originalet om så krävs. Dels för att visa god vilja och för att slippa strul. För vem vet, kunden kanske kommer tillbaka senare... Och i det läget har jag ju redan tagit betalt för själva jobbet och redan "räknat in" att detta skulle tänkas ske en dag.
Sedan om det avtalats om digitalt original vid beställningen eller inte brukar jag inte vara så petig med.

Som köpare tycker jag det är självklart att jag ska få originalet. Om min leverantör skulle krångla med det skulle det vara tack och hej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-28 23:07

jag tycker inte att du ska lämna det ifrån dig, dom har rätt till trycket -men inte till originalet.

tar du betalt för att göra orginalet så tillfaller det kunden.
så har det varit med mina trycksaker iaf jag har fått orginalen.
cheers

Jag har befunnit mig i rollen både som utförare ocn beställare av grafisk tjänst/original/trycksak.

Läget är inte helt glasklart, men jag kan säga att jag som beställare hade förväntat mig att få originalet, pga. av att det är en biprodukt av arbetet och har inget värde alls på öppna marknaden. Möjligtvis skulle jag acceptera en mindre hanteringskostnad, typ en femhundring-en tusenlapp, eller liknande för paketering och leverans av det digitala originalet.

Skulle leverantören inte gå med på det så är de körda för all framtid, och jag skulle aktivt varna andra köpare för den leverantören.

Allvarligt talat tycker jag det är lite småsnålt att inte lämna ut det, just eftersom originalet inte har något självständigt värde, och är en ren biprodukt av det uppdrag du redan fått betalt för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-30 09:23
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har befunnit mig i rollen både som utförare ocn beställare av grafisk tjänst/original/trycksak.

Richard, inte skulle väl du lämna ifrån dig källkoden till dina scriptlösningar utan att ta extra betalt?

Inte skulle heller en illustratör lämna ifrån sig en öppen Ai-fil så att kunden kan ändra i den.

Fotografer har klara regler för vad som gäller med deras bilder.

Vad är skillnaden med ett InDesign-dokument?

Felet tror jag ligger i att alldeles för många just lämnar ifrån sig filer utan att tänka på konsekvenserna.

Att göra ett annonsoriginal, en logotype eller en broschyr har väl samma upphovsrätt som en programvara, musikstycke eller fotografi?

Men det är ju upp till var och en hur man gör, det är dock viktigt att göra upp om dessa detaljer vid upphandlingen av jobbet, det leder annars lätt till konflikter.

Janne

Principen att ta extra betalt är helt okej, men då måste beställaren vara införstådd med det. Det händer att jag lämnar öppen källkod, beroende på vad det rör sig om.

Men, nu håller inte liknelsen med programkod, fotografier musikstycke etc. De är upphovsrättsligt skyddade, men ett InDesign-original är det ytterst sällan, och det är i vart fall inte det digitala originalet som åtnjuter skydd, utan utförandet/idéen. De flesta grafiska alster når inte upphovsrättslagens krav på "verkshöjd". Enkelt uttryckt kan man säga att grafiska alster i en absolut majoritet av fallen är bruksföremål som inte är i närheten av att vara skyddsvärt i upphovsrättslagens bemärkelse. En logotyp kan närma sig gränsfallet, men en vanlig broschyr etc. åtnjuter inget upphovsrättsligt skydd.

Formgivare brukar ha ytterst svårt att ta till sig det, eftersom de gärna vill se sina alster som mer skyddsvärda än så, men i upphovsrättslagens ögon är de det inte.

Men, egentligen är hela den diskussionen ett sidospår, för vad det ytterst handlar om är beställarens förväntning.

Trådskaparen får ta det som läropeng, och i fortsättningen specificera vad hennes offerter avser, om det är tryckfärdigt original i PDF-format, eller redigeringsbara dokument / mallar.

Är man då smart så anger man det som en rabatt som kunden får om de inte vill ha originalet

Ursprungligen av jannes:

Richard, inte skulle väl du lämna ifrån dig källkoden till dina scriptlösningar utan att ta extra betalt?

Inte skulle heller en illustratör lämna ifrån sig en öppen Ai-fil så att kunden kan ändra i den.

Fotografer har klara regler för vad som gäller med deras bilder.

Vad är skillnaden med ett InDesign-dokument?

Felet tror jag ligger i att alldeles för många just lämnar ifrån sig filer utan att tänka på konsekvenserna.

Att göra ett annonsoriginal, en logotype eller en broschyr har väl samma upphovsrätt som en programvara, musikstycke eller fotografi?

Men det är ju upp till var och en hur man gör, det är dock viktigt att göra upp om dessa detaljer vid upphandlingen av jobbet, det leder annars lätt till konflikter.

Janne

Men blir det inte problem om det grafiska materialet innehåller upphovsrättskyddade bilder? Det kan ju tyckas som det är snålt att man inte får webversioner etc. gratis, men det blir lätt falsk goodwill av detta (prisdumpning). Det här handlar inte om privatkunder utan B2B, eller hur? Fotografer förväntar sig eller kräver ersättning för webpublicering då måste detta i så fall finnas med i avtal och prissättning.

Sen tycker jag det verkar helknasigt att lämna ifrån sig Indesign-original, bättre med PDF.

Senast redigerat 2009-06-30 13:12
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-30 11:54

Väldigt intressant.

Jag har jobbat på flera byråer och ateljéer till tryckerier och vi har aldrig lämnat ut originaldokumentet. Pdf ok, men inte originaldokumentet. För länge sen (säger en del om min ålder) hade vi ju pappersoriginal (pannåer) och filmer - och dessa lämnade man aldrig ut till kund, de var byråns (tror jag?!) Vad de köpte var en trycksak, så att säga. Men å andra sidan hade de absolut ingen nytta av en bunt papperspannåer...

Klart det inte har med verkshöjden att göra, går inte att jämföra med illustrationer och konstverk. Men att ta betalt en lusentapp tycker jag känns rimligt. Om kunden sparar jobb på att få originalet så tror jag inte det upplevs som särskilt girigt.

Det är inte ofta det händer att kunden frågar efter ID-dokumentet. I några fall har de gjort det då texterna hela tiden ändras, för att bespara sig korrekturomgångar.

Ja, jag har lämtat ifrån mig originalet, mot en femhundring, i detta fall.

Ursprungligen av Cajsa:

Väldigt intressant.

Jag har jobbat på flera byråer och ateljéer till tryckerier och vi har aldrig lämnat ut originaldokumentet. Pdf ok, men inte originaldokumentet. För länge sen (säger en del om min ålder) hade vi ju pappersoriginal (pannåer) och filmer - och dessa lämnade man aldrig ut till kund, de var byråns (tror jag?!) Vad de köpte var en trycksak, så att säga. Men å andra sidan hade de absolut ingen nytta av en bunt papperspannåer...

Klart det inte har med verkshöjden att göra, går inte att jämföra med illustrationer och konstverk. Men att ta betalt en lusentapp tycker jag känns rimligt. Om kunden sparar jobb på att få originalet så tror jag inte det upplevs som särskilt girigt.

Det är inte ofta det händer att kunden frågar efter ID-dokumentet. I några fall har de gjort det då texterna hela tiden ändras, för att bespara sig korrekturomgångar.

Ja, jag har lämtat ifrån mig originalet, mot en femhundring, i detta fall.

Tycker jag var jätteklokt beslut. Men, förtydliga dina offerter, vare sig de är muntliga eller skriftliga, och ge de ett "de luxe"-alternativ, som innefattar originaledokument, och sedan ett "normal"-alternativ. Vill du vara riktigt förslagen så ger du dem ett "snik"-alternativ också, ett där de t.ex. aldrig får ett elektroniskt dokument överhuvudtaget.

99 av alla kunder är funtade så att de väljer mellan-alternativet.

Som Rickard säger - ta ut en timmes debitering för paketering, bränning och porto. Sedan kommer de nog ändå komma tillbaka till dig när det är dags för redigering/ny upplaga då

1. deras Windowsmaskin inte har typsnitten och inte kan installera de medpaketerade (eller rättare sagt: du inte skall packa typsnitt öht om de inte är fria).
2. de kan inte InDesign och upptäcker att de timmar det skulle kosta att låta praktikanten nödtorftigt få fram en ny trycksak inte lönar sig jämfört med att gå till dig.
3. de har ingen aning om vad PDF-X/1a är för något utan trycker ut en pdf med "print quality" som sedan skiter sig hos tryckar'n. Sen kommer dom till dig...

För de foldrar vi har köpt från reklambyrå/grafisk designer har det varit helt klart från leverantören att vi får ett tryckfärdigt dokument, tryckoriginal, punkt.
Jag hade uppfattningen att detta var det vanliga. Resterande material är deras arbetsmaterial, något de äger. Att få dokumentet som en redigerbar fil är ju som att få en mall. Vilket jag uppfattat skulle kosta

Däremot kan jag förstå att man tror att detta ingår om man inte haft detta klart från början. Man kanske ska fundera på om det är värt att ta striden och riskera förlora en kund eller svälja och vara noga med att ange det vid nästa uppdrag

Letade lite och hittade bl a detta http://capforum.idg.se/forum/thread.jsp?forumid=5&rootid=2929

Däremot tycker jag att det är lite snålt när man låser pdf-filen så att man inte kan göra en mindre fil av den för att lägga ut på webben. Vi slutade anlita en designer som gjorde det och krävde ca 50 % för att själv göra en mindre pdf till oss. Övriga har vi sedan varit noga med att ta upp detta vid beställningen och alla har sagt att det är självklart att det ingår att man kan publicera den på webben också.

Senast redigerat 2009-06-29 09:30
  • Medlem
  • Vallda, Sweden
  • 2016-12-19 23:34
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har befunnit mig i rollen både som utförare ocn beställare av grafisk tjänst/original/trycksak.

Läget är inte helt glasklart, men jag kan säga att jag som beställare hade förväntat mig att få originalet, pga. av att det är en biprodukt av arbetet och har inget värde alls på öppna marknaden. Möjligtvis skulle jag acceptera en mindre hanteringskostnad, typ en femhundring-en tusenlapp, eller liknande för paketering och leverans av det digitala originalet.

Skulle leverantören inte gå med på det så är de körda för all framtid, och jag skulle aktivt varna andra köpare för den leverantören.

Allvarligt talat tycker jag det är lite småsnålt att inte lämna ut det, just eftersom originalet inte har något självständigt värde, och är en ren biprodukt av det uppdrag du redan fått betalt för.

Dags att lyfta en urgammal tråd… :).

Tycker det här är en spännande diskussion. Har hittills nästan alltid lämnat ifrån mig original om någon bett om det, men funderar kring några olika detaljer.

Dels funderar jag på, är det skillnad på t.ex. en broschyr/annons och en boklayout för en fackbok med mycket grafik/bilder. I t.ex. en kokbok kan den grafiska formen vara betydligt mer unik än resten av innehållet, även om den kanske samtidigt inte är tillräckligt unik för att hävda verkshöjd.

I en bok har ju innehållet antagligen ett betydligt högre värde för kunden än om det är en annons. Reproduktioner av boken, nytryck och dylikt bör ju kunden (t.ex. förlaget) rimligtvis ha viss rätt till, samtidigt som underleverantörer (fotografer, illustratörer, grafiker osv.) bör ha rätt till ersättning vid nytryck eller reviderade versioner.

Hur ska man se på royaltyfria bilder och illustrationer som jag som formgivare köpt in och därmed har licens att använda, men där kunden egentligen aldrig köpt ngn licens. Dvs. om jag inte köpt dem specifikt för kundens räkning utanför att ha tillgängliga för att kunna återanvända i alla tänkbara produktioner. Funkar det som med typsnitt?

De flesta typsnitt är ju inte unika nog att nå upp i "verkshöjd" och åtminstone för en del år sedan fanns ingen riktigt juridiskt prövad praxis kring dessa. Trots detta är det allmänt vedertaget att man inte skickar med typsnitt med sina originalfiler om de inte är fria att sprida.

/Ludvig

Ursprungligen av ludaus:

Dags att lyfta en urgammal tråd… :).

Tycker det här är en spännande diskussion. Har hittills nästan alltid lämnat ifrån mig original om någon bett om det, men funderar kring några olika detaljer.

Dels funderar jag på, är det skillnad på t.ex. en broschyr/annons och en boklayout för en fackbok med mycket grafik/bilder. I t.ex. en kokbok kan den grafiska formen vara betydligt mer unik än resten av innehållet, även om den kanske samtidigt inte är tillräckligt unik för att hävda verkshöjd.

I en bok har ju innehållet antagligen ett betydligt högre värde för kunden än om det är en annons. Reproduktioner av boken, nytryck och dylikt bör ju kunden (t.ex. förlaget) rimligtvis ha viss rätt till, samtidigt som underleverantörer (fotografer, illustratörer, grafiker osv.) bör ha rätt till ersättning vid nytryck eller reviderade versioner.

Hur ska man se på royaltyfria bilder och illustrationer som jag som formgivare köpt in och därmed har licens att använda, men där kunden egentligen aldrig köpt ngn licens. Dvs. om jag inte köpt dem specifikt för kundens räkning utanför att ha tillgängliga för att kunna återanvända i alla tänkbara produktioner. Funkar det som med typsnitt?

De flesta typsnitt är ju inte unika nog att nå upp i "verkshöjd" och åtminstone för en del år sedan fanns ingen riktigt juridiskt prövad praxis kring dessa. Trots detta är det allmänt vedertaget att man inte skickar med typsnitt med sina originalfiler om de inte är fria att sprida.

/Ludvig

Typsnitt är programkod, och är därför alltid upphovsrättsligt skyddade.

  • Medlem
  • Vallda, Sweden
  • 2016-12-21 11:27
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Typsnitt är programkod, och är därför alltid upphovsrättsligt skyddade.

Är det rättsligt prövat ännu? Vet att det åtminstone tidigare varit ganska omdebatterat och att hanteringen av typsnitt mest handlat om kutym eftersom det (då i alla fall) aldrig prövats i svensk domstol. Men det kanske har prövats vid det här laget?

Jag tänker att man är ute på synnerligen tunn is om man hävdar att typsnitt är programkod men att ett digitalt original inte är det. Båda framställs i vad man skulle kunna kalla "ritprogram" och filerna som sparas är ju kod som behöver tolkas. Typsnitt är egentligen inte körbar kod mer än vad en eps-fil eller pdf-fil är.

Om endast koden är det som är upphovsrättsskyddat skulle man rimligen kunna öppna ett postscript-typsnitt i t.ex. Fontlab, spara om det som ett TrueType-typsnitt eller OpenType-typsnitt och därmed producera en helt ny kod och således ha skapat ett nytt "verk". Att typsnittets form är exakt detsamma skulle ju då inte ha någon betydelse.

Om å andra sidan ett typsnitts form vore det som skulle skyddas, så finns det knappt ett enda typsnitt som når upp till den verkshöjd som då krävs.

/L

Om kund beställer formgivning samt ombesörjning tryck av trycksak så har dom inget med original filen/filerna för att utföra detta arbete att göra om detta inte anges klart i beställningen. Sedan om utföraren vill lämna lite goodwill genom att lämna ifrån sig originalen är helt upp till denne.
Skulle jag varit i denna sits där det inte framgår att originalet ingår i köpet skulle jag tagit ut en viss summa för att lämna ifrån mig detta, summan skulle stå i relation till svårighetsgrad och arbetstid etc men ändå inte vara orimligt hög.
För ett "feminutersjobb" skulle jag lämna med originalet utan knot, en veckas arbete beroende på svårighet/avancerat skulle väl kosta en slant men också beroende på hur mycket priset är satt för utförandet sas.

1
Bevaka tråden