Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail försvinner…

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallda, Sweden
  • 2009-06-29 12:23

Hej!
Har sökt runt i forumet men inte hittat någon tråd med samma problem, så om någon känner till en dylik får ni gärna tipsa.

Mitt problem är att när jag hämtar mail från mitt "Google Apps-mailkonto" (dvs. som gmail, fast egen domän) med min iPhone så kan jag inte sedan ladda ner dem med Mail.app på datorn. De dyker inte heller upp i Mail.app efter en synkning med telefonen?

Finns det någon inställning i Mail.app, iPhone eller gmail som jag missat? Jag har även ett vanligt gmail-konto och där verkar allt fungera som det skall, dvs att mailen hämtas till både telefon och dator.

/Ludvig

Du har troligen mailet inställt på POP3, det finns en annan standard för hur mail hanteraas som är modernare och den heter IMAP.

Med POP så logga din klient på (dator/iPhone) servern och meddelar hur långt den läst sist: hej, jag har upp till mail 35, vad har du? - Har till mail 40, Så jag skickar de sista fem...

(Dina mail försvinner alltså inte de laddas ner och saknas ju då sedan på servern...)

POP3 är ett väldigt mossigt sätt hålla reda på det hela.

IMAP är lite modernare, all mail ligger hela tiden på servern och du begär åtkomst till dem när du tittar.

EN av fördelarna är om man SVARAR på ett mail ute på stan, när man sedan kommer hem finns svaret under fliken "Skickat".

Aldrig mera "Öh?!, det finns i den andra datorn..."

Så in och göra runt lite i inställningarna både i datorn, iPhonen och på google (det finns guider). Det är lite pill. Men se det som att du lär dig ngt och att det i slutänden blir så mkt bättre.

Senast redigerat 2009-06-29 15:52
  • Medlem
  • Vallda, Sweden
  • 2009-06-29 22:40
Ursprungligen av Goflorp:

Du har troligen mailet inställt på POP3, det finns en annan standard för hur mail hanteraas som är modernare och den heter IMAP.

Med POP så logga din klient på (dator/iPhone) servern och meddelar hur långt den läst sist: hej, jag har upp till mail 35, vad har du? - Har till mail 40, Så jag skickar de sista fem...

(Dina mail försvinner alltså inte de laddas ner och saknas ju då sedan på servern...)

POP3 är ett väldigt mossigt sätt hålla reda på det hela.

IMAP är lite modernare, all mail ligger hela tiden på servern och du begär åtkomst till dem när du tittar.

EN av fördelarna är om man SVARAR på ett mail ute på stan, när man sedan kommer hem finns svaret under fliken "Skickat".

Aldrig mera "Öh?!, det finns i den andra datorn..."

Så in och göra runt lite i inställningarna både i datorn, iPhonen och på google (det finns guider). Det är lite pill. Men se det som att du lär dig ngt och att det i slutänden blir så mkt bättre.

Jo, du har rätt. Jag kom på det en stund efter att jag ställt frågan att det kanske är IMAP som är grejen. Jag har aldrig kommit igång med det bara, men det är väl dags att ta tag i det.

Hur som helst, tack för hjälpen!

Eller helt enkelt lösa problemet med en inställning i POP som är spara e-brev tills jag tar bort dem. Då finns de för nedladdning till alla brevlådor. Idag har vi nästa alla 2GB utrymme för våra brevkonton varför denna lösning kan vara ett alternativ.

Ursprungligen av pepparkaka:

Eller helt enkelt lösa problemet med en inställning i POP som är spara e-brev tills jag tar bort dem. Då finns de för nedladdning till alla brevlådor. Idag har vi nästa alla 2GB utrymme för våra brevkonton varför denna lösning kan vara ett alternativ.

Du får t ex ingen ordning på "Skickat" med POP...där har du samma problem igen med flera datorer.

Men visst kan man köra med "Låt breven vara kvar på servern"

En annan nackdel är att bilagor alltid kommer med på POP, med IMAP ligger de på servern tills du begär att få över dem - och då är det enbart en kopia som du hämtar.

1
Bevaka tråden