Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac, strömsätter firewire även när den är avstängd?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en iMac 24" från förra året. Den stänger inte ner firewire-bussen när jag stänger av datorn. Lite irriterande, då den står i sovrummet. Förut hade jag bara ett ljudkort, och då gick det att leva med, men nu har jag hängt på en Liquid Mix också, blir rena julgranen.

Går det att ställa in någonstans? USB-prylarna slocknar ju.

har samma problem. liquid mix blinkar mer än ett genmsnittligt disco.
testa att dra ut datorns strömsladd

Tänkte fixa en fw-hub och ha tillgänglig, att krypa under skrivbordet varje kväll känns inte så optimalt.

Har iofs en grendosa med fjärr man skulle kunna använda. Men det ska ju inte behövas!

Ett alternativ är kanske grendosor med en Master och flera slave-kontakter (Claes Ohlsson). Koppla datorn på Master. Dosan bryter Slave-kontakterna när effekten på Master sjunker under inställd nivå. Mycket trevligt!

Jag retar mig också på att Liquid Mixen "bullrar visuellt" när den inte är igång. Jag rycker ur FW-kontakten ur den när jag inte mixar. Idiotiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-30 10:21

Jag har samma fenomen med usb från min PC-burk. Kan det ha att göra med att ström kommer genom en sån "spänningssäker" grendosa?

Har jag svårt att tro, all spänning till såväl USB som Firewire kommer ju via moderkortet/ev. kontroller. Hade också en pc som inte stängde ner USb en gång i tiden... Men ingen som har samma fenomen på iMac? Kan det vara en kortis helt enkelt?

Jag tror helt enkelt att alla macar levererar ström på fw när dom är i viloläge.

Ursprungligen av geminister:

Jag tror helt enkelt att alla macar levererar ström på fw när dom är i viloläge.

Verkar så ja. Fast inte alla, dom verkar ha ändrat beteende:
http://www.macintouch.com/readerreports/imaccoreduo/topic4244.html

http://www.mac-forums.com/forums/apple-desktops/32153-firewire-power-options.html

Mycket störigt att det inte verkar gå att konfigurera, får väl fixa en generalbrytare, eller en sån där lurig master/slave...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-06-30 14:11

Kan du inte lägga nått på den bara?

Det är klart, men det är ju skitstörigt att bara veta att den ligger där och drar ström dag ut och dag in...

1
Bevaka tråden