Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att synka hårdvara i Cubase

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt problem är att när jag kör mina synthar med Midi och sen linat in
till ljudkortet på olika audiospår så synkar ju inte playbacken på syntharna med tex mjukvarusyntharna eller annan audio i Cubase.

Nån som kan hjälpa mig med detta? Går det att synca ihop på nått fiffigt sätt?
Har för mig jag läst om detta problem & lösning i nån gammal Studio tidning men
har inte numret kvar =P

Lägg upp dom som External Instrument, så har jag för mej att det finns något sätt att kompensera för latency'n som på ingångarna.

Ursprungligen av PeterH:

Lägg upp dom som External Instrument, så har jag för mej att det finns något sätt att kompensera för latency'n som på ingångarna.

Tackar Peter! Du förde mig på rätt spår! Det behövdes inte lägga till dom som ext. devices.
Det finns en latency kompensation på varje midi spår var för sig som det går att justera!
Ser ut att funka klockrent nu. Fick förresten ditt gamla Emagic kort att funka utan problem
med dom gamla drivisarna till Win 2000.

Ursprungligen av drifter7508:

Tackar Peter! Du förde mig på rätt spår! Det behövdes inte lägga till dom som ext. devices.
Det finns en latency kompensation på varje midi spår var för sig som det går att justera!
Ser ut att funka klockrent nu. Fick förresten ditt gamla Emagic kort att funka utan problem
med dom gamla drivisarna till Win 2000.

Nackdelen med den lösningen är att du måste göra det för varje spår i varje projekt. Med ext.instr behöver man bara göra det en enda gång!

Emagic var bra skit, dunderstabilt, aldrig något krångel.

Du ska inte behöva justera MIDI spåren manuellt, det finns en inställning i MIDI device setup någonting, med vilken klocka som ska användas. Ska se om jag kan hitta någon referens...

edit:

Detta tänkte jag på, i synnerhet "Use System Timestamp"
http://knowledgebase.steinberg.de/95_1.html

Ursprungligen av JävelPersson:

Du ska inte behöva justera MIDI spåren manuellt, det finns en inställning i MIDI device setup någonting, med vilken klocka som ska användas. Ska se om jag kan hitta någon referens...

edit:

Detta tänkte jag på, i synnerhet "Use System Timestamp"
http://knowledgebase.steinberg.de/95_1.html

Att klicka i "System timestamp" hjälpte inte ifall det var det du menade

Ursprungligen av JävelPersson:

Du ska inte behöva justera MIDI spåren manuellt, det finns en inställning i MIDI device setup någonting, med vilken klocka som ska användas. Ska se om jag kan hitta någon referens...

edit:

Detta tänkte jag på, i synnerhet "Use System Timestamp"
http://knowledgebase.steinberg.de/95_1.html

Problemet är nog inte midi't i sej, utan latency på ingångarna som syntharna är kopplade till. Förr var det vanligaste att man hade både datorn och synthar via en mixer, och då var det aldrig några problem. Har man synthar direkt via ljudkort måste dom ju in och ut ur datorn en extra gång innan man hör dom...

Ursprungligen av PeterH:

Problemet är nog inte midi't i sej, utan latency på ingångarna som syntharna är kopplade till. Förr var det vanligaste att man hade både datorn och synthar via en mixer, och då var det aldrig några problem. Har man synthar direkt via ljudkort måste dom ju in och ut ur datorn en extra gång innan man hör dom...

Du har så rätt. Med andra ord är enda lösningen då att sätta latency kompensation
på varje midispår för sig eller göra en config för varje "synth" för sig.
(Som jag inte lyckats hitta några inställningar för i Cubase SX3's "enhets pryl-hanterare".

Det är nog helt rätt Peter, jag läste första inlägget lite slarvig (på gränsen till inte alls ) Men nu förstår jag vitsen med "external instruments".

1
Bevaka tråden