Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisvärd ljudupptagnig/inspelningsmanick?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-09 11:12

Jag filmar mycket livemusik och ibland har jag en ljudtekniker med som plockar ljudet från ett bra ställe i lokalen medan jag kör rörlig handkamera framför scen och ibland kan jag tappa ljud från mixerbordet (problemet med det senare är att man ändå vill ha publik/atmosfärljud att mixa med för att undvika alltför torr ljudbild och få livekänslan). Eftersom det knappast finns några budgetar i dokumentär/livemusik så måste jag ha en prisvärd ljudupptagningsapparatur som jag kan ställa på ett stativ och inte vara så beroende av att behöva skruva ljunivåer kameran varje gång jag flyttar mig framför scen och ändå få ett dynamiskt ljud... Min ljudtekniker har haft nån BOSS microporta med extern mik. Jag har provat en zoom men är inte nöjd. Har tittat lite på någon Olympus som fått bra i tester. ...Jag vill helst ha en modell med xlr el annan ingång för extern mik, men gärna tillräckligt bra befintlig mik till att börja med. Alltså det behöver inte vara VÄRSTA ljudgrejerna, men hyfsat bra. Jag kör halvprofessionellt med broadcastkamera i övrigt och filmar alltid på uppdrag eller med tillstånd av artisterna, så det är inga konstigheter med synlig mikrofon mm. Har någon nåt bra och konret tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-09 11:37

LIVE-inspelning!

Zoomen är ju bäst i handen om jag förstått rätt? Jag vill ha för stativ. Kan dessutominte detta med att citera, riktigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-09 12:18

får man fråga varför du inte var nöjd med zoom? jag är supernöjd med min H4, (även om den har lite rörigt interface, men det har dom väl fixat till nya modellen)

Line6 Backtrack är grym för detta. Dock i mono, men hanterar både lågt ljud såväl som riktigt hög volym förbluffande bra.

Synd att vi har så dålig valuta nu, men jag skulle iallfall sparat en månad till och köpt en Edirol R44 från någon webshop i Tyskland eller Frankrike..

Bättre att ha fyra kanalers simultan inspelning än två anser jag. R44 har XLR och fantommatning. Sen skulle jag nog spana efter en begagnad Röde NT4, för att komma ner i pris...

Ger ju möjlighet till...
- Stereolinesignal från mixerbordet och en stereomick i lokalen som ger konsertkänslan och som man sen mixar efter tycke och smak i ljudredigeringen.

Möjlighet till en helt okej setup...vid mindre filminpelning.
- en riktmick på bom och tre myggor

Eller vilken konfig. som helst med 4 kanaler...

Jag har inte testat den, så surfa runt efter tester samt kolla på andra forum, exempelvis filmforum, GS och andra, Har haft behov av en sådan flera gånger men har aldrig kommit till skott med köp, har fått lösa det på olika sätt med två stereoinspelare och synka upp manuellt....

http://www.edirol.net/products/en/R-44/index.html

Senast redigerat 2009-07-09 23:58

VI har både en H2 och en H4 och jag måste säga att jag är grymt nöjd med bägge och de inbyggda mickarna - förvånansvärt bra ljud och stort dynamiskt omfång. Jag har för övrigt högt ställda krav och har spelat in och producerat ett gäng plattor. Zoomarna låter ungefär så bra som det går att lyckas med med stereo eller surround ifrån en position under 10K. Mickarna i H4:an har lite bättre stadga i lågmellan och lite stramare högmellan, å andra sidan tycker jag H2:ans mickar har snyggare toppdiskant. Skulle jag behöva välja mellan dem skulle jag nog singla slant. Nästa steg till bättre ljud är att spela in från fler punkter i rummet och att komma närmare instrumenten. Men då pratar vi ju en annan teknik, inte 2-kanals från en punkt. En idé är ju att använda fler zoomar och mixa/fasmatcha efteråt.

Och jaja, de andra likvärdiga handy-recordrarna är säkert i ungefär samma klass med lite variation, mest beroende på mickarna.

Ursäkta om det här är off-topic, men tycker iaf att det är relevant för vilken utrustning som är ultimat... jag undrar om dom dära inspelarna för livebruk med inbyggd mick. var placerar man egentligen en sådan maskin för bästa inspelningen av en livekonsert? Och hur stöldsäker är den placeringen?

Skitgrymt om line6 backtrack har en mick som håller måttet. verkligen kul med den enkla designen(portastudions ipod shuffle?) och det överkomliga priset. Den verkar ju mesta vara tänkt som diktafon annars, snarare än inspelningsutrustning för annat än anteckningar.

1
Bevaka tråden