Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötslig förändring av frekvens på LFO

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-11 22:33

Jag spelade live idag, och det gick jättebra tills en av mina MFOS LFOs fick för sig att stegra jättemycket i frekvens görsnabbt.

http://musicfromouterspace.com/analogsynth/VCLFO200607/VCLFO200607.php

Jag hade kopplat saw-ut till kleens klockingång. Ingen CV in på LFOn.

helt plötsligt blev klockfrekvensen mer än dubbelt så snabb.

Vad kan ha hänt?

teorier:
* Strömspik i nätet.
* Överbelastad PSU
* dålig frek-pot
* glapp nänstans

nån som har idé?

det spelades in så jag kan kanske posta ljudklipp när jag får dem.
Det konstiga var att jag bytte till LFOn bredvid och det hände samma sak igen...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-12 00:27

Röstar på överbelastad PSU. På hur många % av max ligger du?

Andra gissningen är glappis nånstans.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-12 06:36

enligt beräkningar ca 700-800 mA per räls. max är 1A.
men jag har inte mätt, kanske dags att göra det...

EDIT: Det lustiga är att jag aldrig stött på det här problemet hemma, utan först nu när jag spelade nånannastans.

btw, hur mäter man smidigast? motståndet över +V och -V till jord och räkna med spänningen? eller måste jag kapa en tråd och stoppa in en amperemeter?

EDIT2: Kan det inte vara nåt strömspiksliknande problem då? jag spelade i en jättegammal kåk i närheten av knäppingsborg i norrköping... kanske inte färskaste nätet? *hoppashoppas*

(iofs har de studio alldeles intill så de borde ju fixat sånt eg)

Senast redigerat 2009-07-12 07:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-12 09:42

Risig nätspänning är inte ovanligt om man spelar ute, har en kompis som fått två gamla klassiker brända på grund av det(MS-20 blev rökmaskin). Ta med en UPS/konditionerare nästa gång så att du vet att du får rätt spänning och hyffsat sinusliknande(inte fyrkantvåg som en del generatorer pumpar ut).

Studion intill har med stor sannolikhet fixat det där själva om de är seriösa.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-12 10:13

UPS/konditionerare = överspänningsskydd?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-12 10:30
Ursprungligen av Pehr:

UPS/konditionerare = överspänningsskydd?

Google svarade bra på den, men skulle det inte räcka med nåt överspänningsskydd/nätavstörningsfilter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-12 11:22

Jag är lite osäker själv, men jag vet att en del UPS:er pumpar ur sig fyrkantvåg i stället för sinus, det blir dåligt om man har tex fläktar i sin utrustning som drivs direkt. Man vill helst ha något som alltid ger ifrån sig sinus, om du får fyrkantvåg ca 230V från en risig generator så vill du göra om den. Det är också tråkigt om spänningen dippar för mycket pga överbelastning och dina digitala prylar börjar boota om mitt i spelningen, därav behovet av en UPS.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-12 13:41

Du måste mäta mellan givande strömtåt och mottagande krets för att få strömmen.

Billiga UPS-agg ger mycket riktigt modifierad sinus ut, vilket resulterar i något som liknar taskig fyrkantsvåg.
INte bra alls i många sammanhang. Detta ska dock framgå duktigt på prylen. Givetvis kostar en UPS med riktig sinus duktigt mycket mer pengar än en med modifierad sinus..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-13 17:41

såhär lät det, knaset är vid 0:25

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-13 18:13

Låter asknas.
Bara det låter bra på andra ställen så spelar det ju ingen roll. Dags och köpa diselagg

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-13 21:32

Ja, kanske dags att köpa överspänningsskydd iaf.
Eller köra med 12V blyaccar

SKa försöka klippa ihop nåt från spelningen och posta här sen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-26 23:19

gah! kopplade upp modularen idag för att spela in lite ljud åt en kompis. Märkte att oscillatorna lät lite konstigt...
hmm, det lät inte alls bra. Märktes först på sinus då den verkar dista?!?! De andra vågformarna låter också kaiko!?

Sen kopplade jag in filtren och lyssnade lite... de självoscillerar kring 50 Hz... ajaj.
*snabbt dra ur sladden*

Då kan det nog ha varit en strömspik i kåken sist. Nåt som pajjade min psu. Dags att köpa överspänningsrkydd också.

Måste nog skruva isär och meka lite psu imorrn.

Tur att man är gräsänkling ett par dar innan norberg. ^_^

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-27 11:30

puh! det verkar vara glapp nånstans. Jag skruvade isär PSUn och ihop igen, kopplade även bort en panel och testade, lät bra! hoppas det inte uppstår igen...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-27 12:04

nej... satte dit panelen igen och lät den stå och surra, efter ett tag uppstod felet igen... dags för en extra PSU där då...

Får klara mig utan LFOs, phaser och fjäderreverb på norberg :confused:, tur att jag har fyra självoscillerande enveloper iaf

1
Bevaka tråden