Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lära sig spela kontra och funderingar av köp.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå.

Har planer på att starta ett "Hobby Band" med några vänner med inriktning rockabilly och tänkte iom det försöka lära mig på att spela kontra.
Kan säga att jag inte har någon som helst erfarenhet av stränginstrument eller knappt nåt instrument överhuvudtaget. Då jag tidigare endast sjungit, det lila man gjort.

Så jag undrar lite om hur ni tycker att jag ska gå till väga? Är jag helt ute och fumlar, om jag tror att jag kan lära mig en bra grund genom att öva själv och försöka kolla på instruktions filmer och dyl? Tips på såna övnings filmer och sånt.

Sen har jag letat beg basar då man inte har största budgeten, och marknaden är ju inte så stor. Men har hittat 2 kandidater, Eagle stella 3/4 strängar utbytta till rockabillysträngar eller en Thomann Rockabilly Double Bass WHC. Är det nån stor skillnad på dessa? vilken skull passa bäst?

Mvh Alexander

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-20 16:31

Musikteori hade jag startat med om jag fick börja om instrument, nöta skalor lär vara det bästa sättet att lära sig intonera + träna upp handmuskulatur & hudhärdande.

Hade nog inte lagt tusenlappar på en bas utan att prova den först heller...

  • Medlem
  • 2009-07-20 16:50

Om möjligt, ta några lektioner till att börja med. Då får du en bra tjuvstart på instrumentet, och kan sedan gå vidare på egna utflykter och nöta skalor om du vill det.

Jag har iofs inte spelat kontra, men spontant skulle jag nog börja med en elbas om du varken spelat stränginstrument eller andra instrument tidigare. Mest för att det enklare att hantera och lättare att hitta lektioner och tips. De är stämda på samma sätt, så även om spelsättet är annorlunda så har du ändå en gemensam grund där.

Ett par lektioner kan nog vara en bra idé för att få fason på skalorna, men annars är nog det viktigaste att spela mycket med de andra, speciellt för rockabilly.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-20 18:10

Musikteori och lektioner är inte ett måste om du ger dig fan på att lära dig själv. Har du självdisciplin och viljan så kommer du fixa det. Men.. du kommer lära dig så otroligt mycket snabbare om du tar lektioner och läser musikteori.

Annars ska den här boken vara mycket bra och lättförstådd. Jag har inte läst den själv (än) men har sett att det tipsats om den flertaliga gånger på olika forum: Building Walking Bass Lines (0793542049) av Hal Leonard Publishing Corporation - AdLibris Bokhandel
Hur lättförståelig den är för någon som inte har spelat alls förut kan jag dock inte svara på.
Böcker är ett mycket bra sätt att lära sig på iaf, men en lärare är bäst.

För övrigt tycker jag att false messiah's tips om att börja med elbas låter väldigt klokt, då får du en känsla för var tonerna ligger på halsen. Visserligen är halsen på en kontra längre än på en elbas, men du får en känsla för vart du ska leta efter tonerna.
Nybörjare brukar tejpa på markeringar så att de ser var tonerna ligger. Det skulle nog jag gjort också. Alltså tejpa en markering där varje band normalt skulle varit på en bandad bas.

Tack för alla svar, var precis sån respons jag ville ha.

Har också förstått att det kanske inte kommer bli så lätt som man trodde från en början när man sa till dom andra att man skulle börja spela. Men kan säga det att motivationen finns där då det här är något som jag verkligen vill.

Förstår att en lärare vore det mest optimala, men hade hoppats på att jag kunde slippa det. Men jag hade tänk att försöka sig på att ändå läsa musikteori. För inlärningen är något som jag inte tror att jag kommer ha problem med, utan det är isf spelbiten. Ni får gjärna ge tips om var och i vad jag kan läsa mer om det som jag behöver lära mig om termer, skalor och grunden, you name it.

Tror även att jag kan få tillgång till en elbas då styvbrorsan har en liggande nånstans, men är det bättre att börja på den eller ska man ge sig på kontra direkt och få en känsla för den?

Bobbski: Boken du länkade, vet du om den är mer för när kommit in i spelandet eller är den bra att läsa redan från början. The Bass Handbook: A Complete Guide for Mastering the Bass Guitar [With Tracks 1-89] (0879308729) av Adrian Ashton - AdLibris Bokhandel Såg även denna där, kan den vara ett bra köp?

Tack igen för alla svar, känndes genast mer tryggt med att ge sig på ett försök, med den kunskap som visade sig finnas här.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-20 20:49

Vid närmare eftertanke så är det nog en väldigt bra idé att börja med elbas med band på om du ska lära dig själv utan lärare. Anledningen är att moderna böcker och sånt oftast använder sig av tabulatur. Ifall du inte vet vad det är så är det en typ av "notskrift" som visar vad du ska spela och ser ut typ såhär:

G:----------------------------------------------------------------------------------------------------|
D:---------------------------------------------------------------------------------------------------|
A:-7---7-777-77-7705-----555--5-5503-3-3-333333-3330-000-0000000000-|
E:---------------------------------------------------------------------------------------------------|

För att ta ett lätt exempel.
Såhär låter det: YouTube - Joy Division - New Dawn Fades

Siffra nummer 7 betyder att du ska trycka ner strängen på det sjunde bandet på A-strängen, 0 betyder att du spelar på A-strängen utan att trycka ner något band (lös sträng alltså), 5 att du spelar på femte bandet på a-strängen o.s.v.
Mycket exempel på teori och skalor är angivet i tabulatur i böcker, och jag tror det kan bli väldigt svårt att börja med en kontra där du inte har banden utmärkta. Min gissning är att du inte kommer ha en aning om var du befinner dig på halsen. Det mest ultimata vore nog att spela både elbas och kontra samtidigt. Träna lite saker på elbasen, lyssna hur det låter, sen spelar du samma sak på kontran.

Jag har ju tyvärr inte läst den där boken jag länkade till så jag vet inte alls hur lätt eller svår den är. Fördelen med den är att den innehåller mycket walking bass (som man använder sig mycket av i rockabilly.. om jag inte fattat något fel). Men, jag skulle gissa på att boken du länkar till är enklare och är säkert en bättre utgångspunkt. Men köp båda när du får råd vetja.
Tror förresten jag läst den du länkar till... fast jag har ju minne som en dement så jag vet inte hur den är. Men jag tror jag lånade den på bibblan för massa år sen.

  • Medlem
  • 2009-07-21 09:37

Jag började spela kontra utan att kunna spela varken elbas något vidare eller kunna musikteorin. Jag spelar andra instrument förvisso, men jag har bara spelat kontra väldigt mycket till musik jag gillar.

Jag kompletterade min kontra med en bandlös akustisk gitarrbas också eftersom tonerna inte är lika basiga och jag upplever att jag hörde lite lättare vilken ton som jag spelade.
Men annars är det bara att öva öva öva.
Jag övar oftast när jag övar själv med en stämapparat så jag lär mig ta exakta toner
Jag tror att får du in känslan för tonerna så kan du komplettera med musikteorin eter ett tag. Men börja att spela riktigt mycket.
Däremot så rekommenderar jag att du försöker lära dig bra ergonomi samt olika grepp i första hand.

Tack för svaret gazt. Vad spelade du för instrument innan?? Det är kanske smart att införskaffa en stämapparat med då?

Detta kan komma att låta som en dum fråga, men när jag ska börja öva, hur ska man gå tillväga. Ska jag försöka hitta noter till låtar eller ska jag försöka härma andra?

  • Medlem
  • 2009-07-21 22:14

jag spelar sampler och trummaskin haha.
nah men olika klaviaturer, lite gitarr och så.

Jag tycker själv att det är lättare att spela ett instrument till musik jag gillar, Helt enkelt försöka härma rådande basgångar och skapa olika melodier med instrumentet. men det är ju lite tycke och smak. Men det funkar bäst för mig. Allt med noter och musikteori, det har du hela livet att lära dig, men det är ju roligast att bara spela tycker jag

Men igen försök kolla vad som rekommenderas runt ergonomin samt att du lär dig hur du borde placera fingrarna så att det inte sliter så mycket på handleder.

i övrigt önskar jag dig bara grattis till ett bra val av instrument att spela på och lycka till.
Att spela kontra är ju som att krama en bra kompis

<3 kontra haha

Hur har det gått med kontran? Billiga basar reddes ut lite i http://www.99.se/straenginstrument/251445-billig-kontrabas.html

Se till att öva skalor, med stråke!, i början. Sakta. Kontrabas är framförallt ett rytminstrument vad folk än säger, så det är ruggigt viktigt att vara tight, mycket viktigare än att spela rent (men båda grejerna är förstås bra...) Det betyder metronom så sakta att det är tråkigt, i timme efter timme... De flesta basböcker jag har sett har dock väldigt tråkiga skalövningar och inget mer. Att spela cello-melodier istället gör det lite roligare.

Tejpa inte fingrarna om du kan undvika (spara det till nödsituationer, typ gig eller generalrep) utan pressa på allt vad du har, men stanna innan du får vätskefyllda blåsor (och ta minst en dags ledigt). Fingertopparna måste härdas och det tar tid. Det gäller att trycka stenhårt för att få en bra ton så att det inte låter alltför annorlunda när man tar en lös sträng. Lösa strängar när man kan är nämligen väldigt viktiga för det är enda som gör det möjligt att inte börja glida iväg och spela falskt.

Lite fett på vänsterhandens fingrar underlättar, alltså, tvätta inte händerna innan du spelar

Jag tror att du kan skippa slappingen i början, se till att få en bra grund av "grundton-kvint-stomp", och sen walking bass. Mycket av den klassiska rockabillyn hade inte slap alls ändå.

1
Bevaka tråden