Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

laptopproblem.. hjälp!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick just blåskärm på min PC-laptop. Den försöker starta Windows men det fungerar inte, jag kommer till en blåskärm varje gång som säger "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME". Detta händer både i vanligt och felsäkert läge.

Jag försökte köra en prebootdiagnostisering och fick följande information:
"DST Short Status Test: Fail
Error code: 1000-0146
msg: unit0 DST Log contains previous error(s)"

Vad kan jag testa att göra för att lösa problemet? Blåskärmen föreslår att jag antingen ska ta bort nyinstallerad hårdvara men någon sådan finns inte, eller att jag testa att stänga av "cache" och "shadowing" i BIOS-menyn men jag hittar inget sådant där..

Hjälp.

Till att börja med -- Kolla så att HDn sitter i ordentligt, så att det inte uppstått nåt glapp el så...
Om det inte är felet, prova då boota från Windows CDn. Kör sedan fdisk eller om det är chkdsk (kommer inte exakt på vilket verktyg det är, du får surfa på det) för att kontrollera HDn.

Från första träffen på Google på "DST Short Status Test":

Citat:

That means the file system is corrupt and there may be bad sectors on the hard drive.

Try this:
1. Boot the computer with the Windows disc.
2. At the "Welcome to Setup" screen > press R to start the Recovery Console.
3. When prompted type "1". (if you have a multi-boot computer, select the installation you want to repair.)
4. When prompted > enter the Administrator password. If there is no password, just press ENTER.
5. Now you should be in the recovery console.
6. Type chkdsk c: /p /r > press <Enter>.
7. When the disk check is done: Type Exit > press <Enter>.
8. Take the Windows disc out and reboot.

If that doesn't work the hard drive has to be replaced.

Tack för tipsen. Ska kolla. HD:n är ju det värsta.. jag hoppas att jag åtminstone kan rädda det mesta av innehållet.

Jäpp, sätt igång o backuppa det som backuppas kan.

Känner igen situationen... Hade en gammal Dell-lappis vars HD sakta men säkert började gå sönder... Fick unbootable drive-meddelanden vid start. Gick att reparera vissa sektorer men till slut gav den upp.
Hur gammal är datorn? Flitigt använd?

Varje dag i några år. Disken är bust, nu måste jag försöka rädda filer. Hur gör man, skaffar en extern disk, installerar windows på den och för över filer eller hur fungerar det? Jag har dålig koll.

S.M.A.R.T. is your friend. Jag har blivit räddad två gånger av den tekniken. Om man har ett bios som kan läsa av det och diskar som inte är från stenåldern, så kan de alltså signalera att de börjat gå utanför gränsvärden på något. Båda gångerna fick jag upp meddelandet "S.M.A.R.T. error, disk will fail in X hours". Jag kunde ta backup, och tiden stämde kusligt bra i båda fallen.

Ett tips för framtiden! Hoppas det går bra med din recovery.

Det bästa du kan göra är att göra en Windowsinstallation på en ny disk och montera den gamla vid sidan av och kopiera över innehållet.

Lite att tänka på: Om du kör NTFS och har en mängd filer under "Mina dokument" kan det vara knepigare att komma åt dem, men Google kan hjälpa dig.

Dessutom: Glöm inte att aldrig låta en ren Windowsinstall utan servicepack och brandvägg ligga uppe mot nätet. Det kan gå fort att bli angripen...

Ännu ett tips: Enklast är förstås om du kan montera in din 2.5" disk i ett kabinett som gör att du kan koppla in den in en annan dator utan att behöva installera ny Windows direkt.

Om du inte har tillgång till en annan dator:

1. Köp ny hårddisk till din laptop. Installera den och installera en fräsch Windows på den. Du vill inte jiddra med att boota Windows från extern disk, tro mig.

2. Hitta ett sätt att montera din 2.5" (gamla) disk via USB eller FW till din laptop. Exempelvis kan en sån här fungera: http://www.kjell.com/content/templates/popups/shop_item_print.aspx?item=91080 men ta med disken eller bild av kontakten till butik för att dubbelkolla.

Tack för alla tips.

Vilken soppa detta är. Jag har försökt få isär min dator de senaste två timmarna. jag vågar inte försöka mer, jag är rädd att ta sönder den. jag förväntade mig att ett pucko med en skrivmejsel skulle kunna plocka isär den men det går inte, någonting tar emot och jag hittar inga fler skruvar.

Känner någon någon i Göteborg som kan plocka isär en laptop, byta hårdisk och plocka ihop den igen för en slant så tar jag gärna hans eller hennes kontaktuppgifter.

Jag hittar en ersättnngsdisk hos Dell till just min laptopmodell men den är jättedyr (2000 kronor). Finns laptophårddiskar i tusen former eller är det ganska lätt att hitta ersättare till märkesgrejerna?

Och folk klagar på Apples priser på minnen.

Vilken som helst SATA-disk i formatet 2.5" ska funka. Det kan vara ganska petigt att komma åt hårddisken i vissa datorer, men har du kollat om det finns en servicemanual på nätet?

Tack. Det var extremt enkelt, visar det sig. I min panik igår tänkte jag inte klart alls.

  • Medlem
  • 2009-07-22 15:10

Hårddiskarna brukar vara väldigt enkla att ta ut.
Oftast ser du en sektion på sidan och fram på datorn där plasten inte är "hel".
Undertill på den sectionen sitter oftast två skruvar, skruva ut och dra sen ut disken.
De kan sitta ganska hårt.
På Dell's hemsidor hittar du också service manualerna så vill du kolla så finns det där.

När det gäller priserna så är det på grund av att Dell, IBM, HP etc. måste lagerhålla diskar en viss tid efter att produkten gått ur "tiden".
Detta kostar.

Bytte en 9GB SCSI disk på en IBM Server för ett par år sedan, kostade 10.000 att köpa från IBM

1
Bevaka tråden