Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips, borde jag köpa begagnat?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-23 16:55

Hej!

Jag har försökt få tag på Iphone 3G, 16GB olåst. Nu har jag lyckats hitta en butik som säljer en begagnad för 5499:- , som är 4 mån gammal och olåst (ej jailbreakad el nåt sådant).

1. Nu undrar jag, är detta ett bra pris för en begagnad? Eller kan man få en olåst, ny för detta pris?

2. Borde jag kanske köpa Iphone 3GS, istället?

Mvh,
Emmi

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-23 20:39
Ursprungligen av Samie:

Hej!

Jag har försökt få tag på Iphone 3G, 16GB olåst. Nu har jag lyckats hitta en butik som säljer en begagnad för 5499:- , som är 4 mån gammal och olåst (ej jailbreakad el nåt sådant).

1. Nu undrar jag, är detta ett bra pris för en begagnad? Eller kan man få en olåst, ny för detta pris?

2. Borde jag kanske köpa Iphone 3GS, istället?

Mvh,
Emmi

Nä det tycker jag låter alldeles för mycket. Man kan ju köpa en NY 3GS för ca 7000 i italien. Visst det är lite mer men se bara på pris skilnnaden. Jag skulle då inte köpt den för det priset.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-23 21:31

Kolla in Tradera man kan håva in iPhone's rätt billigt om man har tur. Och nästa månad så kommer begagnadmarknaden vara ännu större på iPhone 3G.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-07-23 23:57

Mobil Vasa säljer helt nya Iphone 3g med 12mån garaniti för 5600kr för 16gb och 4800 för 8gb!!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 21:24
Ursprungligen av oykkh:

Mobil Vasa säljer helt nya Iphone 3g med 12mån garaniti för 5600kr för 16gb och 4800 för 8gb!!

Jag köpte en begagnad men till synes oanvänd 3G 16 GB för 5600 av Mobil Vasa. fick kvitto som också sade att ett års garanti gällde. men vems? Telefonen hade varit aktiverad, för det dök upp en mailadress när jag synkade den med iTunes och gav den nytt namn. Nu är det snart ett år sedan jag köpte den. Tänker Mobil Vasa bära iväg den till Telia om det blir problem? Hur ska Mobil Vasa få den reparerad om telia nobbar?

Av Zappees inlägg om att garanti egentligen är ett avtal mellan säljaren och viss person sluter jag mig till att det är bra om man vid förmedlade köp uppger beställarens namn t ex i Italien eller Belgien. Vid köp på Media Markt står köparens namn på kvittot.

Senast redigerat 2009-07-25 21:34
  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-24 01:05

Tack för alla svar.

Jag checkade in Mobil Vasa. Hittade dock inga priser på Iphone 3G, 16GB..
Mobilen som jag funderade på kommer med 6 månaders garanti - frågan är om man får garantin med på tradera tex?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-24 01:06
Ursprungligen av Samie:

frågan är om man får garantin med på tradera tex?

Har de kvitto och köpt den i Sverige så har du alltid garanti, såvida den inte gått ut då.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 00:29
Ursprungligen av Jetwash:

Har de kvitto och köpt den i Sverige så har du alltid garanti, såvida den inte gått ut då.

Egentligen inte, garantin följer inte med varan vid andrahandsförsäljning.

Dock brukar tillverkarna vara snälla.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-25 00:39
Ursprungligen av zappee:

Egentligen inte, garantin följer inte med varan vid andrahandsförsäljning.

Dock brukar tillverkarna vara snälla.

Varför skulle den inte göra det? nästan inga kvitton är personliga.
Sen när jag jobbade 4 år med service krävde vi aldrig att kunden skulle styrka att det var han personligen som köpte varan först och ingen annan. Alldrig hört tallas om att garantin är personlig.
Det betyder ju att jag inte kan köpa en tv till någon och ge bort för då har den ju ingen garanti utan bara reklamations rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 02:01
Ursprungligen av Exstaz:

Varför skulle den inte göra det? nästan inga kvitton är personliga.
Sen när jag jobbade 4 år med service krävde vi aldrig att kunden skulle styrka att det var han personligen som köpte varan först och ingen annan. Alldrig hört tallas om att garantin är personlig.
Det betyder ju att jag inte kan köpa en tv till någon och ge bort för då har den ju ingen garanti utan bara reklamations rätt.

Vad ni gjorde och inte gjorde är ganska oväsentligt men så ligger det till i alla fall.

Konsumentverket/KO - Frgor och svar - Artikel

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-25 13:27
Ursprungligen av zappee:

Vad ni gjorde och inte gjorde är ganska oväsentligt men så ligger det till i alla fall.

Konsumentverket/KO - Frgor och svar - Artikel

Det där är ju egentligen bara applicerbart om kvittot är personligt och har kundens namn osv står skrivet vilket inte många har. Sen brukar dom ju inte direkt fråga om leg när man lämnar in en produkt även om ett namn skulle stå på kvittot. Så att det inte gäller kan jag gå med på men att man skulle kunna bli nekad är en helt annan sak. Det finns skrivet på papper men det är en bestämelse som inte funkar i verkliga livet, så det är inget som överhuvudtaget skulle störa mig då jag är 100% säker att jag inte skulle ha problem med att få min garanti på en begagnad vara.

En försäkring däremot är en annan sak då måste man skriva en överlåtelse handling osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 16:36
Ursprungligen av Exstaz:

Det där är ju egentligen bara applicerbart om kvittot är personligt och har kundens namn osv står skrivet vilket inte många har. Sen brukar dom ju inte direkt fråga om leg när man lämnar in en produkt även om ett namn skulle stå på kvittot. Så att det inte gäller kan jag gå med på men att man skulle kunna bli nekad är en helt annan sak. Det finns skrivet på papper men det är en bestämelse som inte funkar i verkliga livet, så det är inget som överhuvudtaget skulle störa mig då jag är 100% säker att jag inte skulle ha problem med att få min garanti på en begagnad vara.

En försäkring däremot är en annan sak då måste man skriva en överlåtelse handling osv.

Som jag skrev innan så brukar ingen bry sig om det men så är reglerna...

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-24 01:15

Jag har även hört att det är "rea" på Telia på den, men då kommer den med abonnemang...

Så du tycker också att priset 5499:- är för dyrt för en obunden, 4 månader gammal Iphone?

Se upp så du inte blir blåst bara.
Vi har en del som surt fått köpa telefon två gånger här på forumet för att de tänkt sig göra en sån jävla bra affär första gången.

Köp av ngn du kan träffa, klämma på den, betala kontant.
Akta dig för Blocket och Tradera (folk med 0 i "cred")
Skicka pengar på konton till konstiga figurer som "telefonen finns i båstad då, men jag pluggar just nu i Umeå, så jag skickar den om fem dagar,,,". "Skickar efter helgen bl bla"

Så gör knarkare. Tiden behövs för att de skall hinna ta ut pengarna och köpa smack för dem.
Allt stämmer och får du prata med dem när de inte är helt påtända gör de ofta ett jättetrevligt intryck på en. Du kan ju kolla tills du dör också, de finns, finns på adressen, har en mobil allt stämmer - det är bara det lilla problemet att de knarkar lite.....

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-07-26 01:48

Fördelen med den begagndade telefonen jag tänkte kanske köpa, är just att jag kan köpa den i en "fysisk" butik. Den är olåst från början då butiken köper in sina telefoner från Italien.

Orsaken till att jag är osäker på priset är just att många säger att man kan få den mycket billigare.
Jag vill inte ha en mjukvauupplåst/jailbreakad telefon dock...

1
Bevaka tråden