Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömbrytare på gammal ReVox

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-06 13:40

Jag har en ReVox a700 vars strömbrytare (tryckknappsmodell, in/ut) helt plötsligt inte riktigt gör sitt jobb längre. Problemet yttrar sig i att in-läget som vanligtvis är "på" verkar ligga för långt ut = maskinen startar och är igång så länge man håller inne knappen, men släpper man den så tappar den ström.

Min fråga: Är detta ett tecken på att maskinen behöver omgående service för att inte bränna PSU'n totalt, eller kan jag fuska genom att kila fast switchen i "på-läge" och sköta strömtillförseln via en förgreningsdosa med strömbrytare?

Jag vill kunna använda den mer eller mindre dagligen så jag tar tacksamt emot synpunkter...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-07 18:40

Svårt att säga.

Lösning 1:
Byt switchen
1a: Hitta en likadan. SKanske svårt
1b: Sätt dit en switch.. försök få det att se snyggt ut.

Lösning 2:
Skruva isär, ta kort, lägg ut här.. Gör rent.. kolla så alla eventuella fjädrar i switchen ser bra ut. Hoppas på det bästa. Drick en kopp kaffe. Montera ihop.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-07 18:50

Tack för svar! Det lutar alltså åt att jag måste öppna den, är dock lite rädd för vad som bor där inne, den är trots allt från 1973... Det skumma är ju att switchen känns hel och stannar i rätt läge, det är liksom bara strömmen som har slutat acceptera rätt läge... det kanske kan vara nån lödning som släppt eller att den sista tråden gått av, om de nu ledde ström genom tråd på den tiden...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-07 19:04

Jag har hittat getingbo, p-tidning från 198X, diverse verktyg(med japanska tecken på) och annat i diverse saker jag öppnat. Inget farligt än alltså..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-07 19:22

Hehe

skicka en bild på switchen så ska jag kolla om jag har en ny.
Ibland kan man laga dom, det är kanske bara något litet stopp eller plast/metallkant som lossnat.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-13 15:02

Det är förmodligen samma switch som sitter i Studer B67, hela transportpanelen är identisk... men jag kommer nog vänta nån vecka med att öppna den, jag har precis flyttat och inte riktigt kommit i ordning ännu.

Sådana har jag ett gäng.
Det är en platt del som sitter skruvad mot ett kretskort där själva kontakterna sitter.
Det finns två modeller, en trycknapp som är återfjädrande och en som har låsning.
När du tar bort den som är trasig hos dig så ser du att det är en enkel konstruktion, troligen något av blecken eller kontaktytorna som är oxiderade. Är det kontaktblecken på själva den löstagbara switchdelen så har jag nya, är det kortet så får man komma på ett sätt att laga det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-13 23:06

Det låter lovande, jag återkommer när jag öppnat och tittat efter
Det borde vara modellen med låsning eftersom den har 2 lägen... eller... tänker jag fel?

1
Bevaka tråden