Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland CR-78

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej gott folk.

Har fått tag på en gammal Roland CR-78 som tydligen hade stått oanvänd ett par år innan jag häromdagen lade mina giriga tassar på den.

Den verkar fungera som den ska förutom en detalj. Snaren (virveln) verkar ligga och trigga oavbrutet hela tiden. Det blir alltså ett virvelslag på alla sextondelar (?) som ligger och spelar hela tiden. Det går heller inte att stänga av rösten för virveln (Det finns fyra knappar som kan stänga av utvalda röster, däribland virveln).

Jag har öppnat den och kikat inuti som hastigast. Den verkar vara i ganska fint skick. Jag lade märke till att det satt ett batteri (fastsatt med buntband) där. Det verkar inte ha läckt men jag hade inte tillfälle att mäta om det finns power kvar i det.

Man kan höra de förprogramerade rytmerna spela som de ska under den envist hamrande virveln, så den verkar som sagt fungera förutom detta. Alla andra knappar/sliders verkar också fungera som de skall.

Någon som kan ha en ledtråd till vad det kan vara för fel?
Skall man öppna och rycka och dra lite försiktigt och se om något glappar, eller skall jag ta det säkra för det osäkra och lämna den till någon mer kunnig?

Någon här som har en likadan maskin och mer kunskap om insidan än vad jag har?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-11 10:28

Äger ingen egen, men när jag kollar på schemat så kan det vara en trasig latch ut som gör att snaren triggar hela tiden. Här finns scheman:
H. Eriksson

Ursprungligen av kroffe:

Äger ingen egen, men när jag kollar på schemat så kan det vara en trasig latch ut som gör att snaren triggar hela tiden. Här finns scheman:
H. Eriksson

Tackar! Alla tips är oerhört uppskattade.

Jag har ingen vidare rutin på att läsa scheman (borde kavla upp ärmarna och lära mig någon dag) så det blir väl att ta den till någon som kan.

En trasig latch. Är det dyrt och svårt eller lätt och billigt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-11 11:36

Borde inte vara dyrt...svårt att se exakt vilken krets som det är på det där schemat, men det är säkert nån gammal standard TTL-IC standard.

Jag kan dock inte säga om det är det som är felet säkert. Det smartaste skulle ju vara att proba lite i signalvägen mot snaren med oscilloskåp. Det är alltid svårt att spekulera utan att ha mätt i själva objektet.

Tack Kroffe!

Jag återkommer med rapport.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 13:40

NAIS .. ett litet fint KULTURkabinett! -- dom finner man inte op-ffs-hPUp-tthf-sch-ta (ofta)!

Ursprungligen av ~~~:

NAIS .. ett litet fint KULTURkabinett! -- dom finner man inte op-ffs-hPUp-tthf-sch-ta (ofta)!

Yes, den låter oerhört varm och trevlig under virvelns envisa kulsprutehamrande.

Jag har en del sentimentala band till soundet* så det var kul att hitta en till slut.

*Gary Numan -Telekon, Dance. John Foxx -Metamatic.

1
Bevaka tråden