Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rimlig latency för VST-trummor?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som titeln:

Jag spelar in då och då med mitt edirol UA25-ex ihop med min rätt modesta dator på 2.1 GHz dualcore/4 GB Ram. Jag lägger andra instrument men är främst trummis och kör
EZ-drummer som VST genom det här systemet.

Allt funkar egentligen smärtfritt (SONAR+Edirol=sant) men min latency när jag spelar in trummor via en controlpad ligger på ca 6ms (vilket f ö är latencyn rakt igenom ska sägas).
Det går iofs helt ok, men då jag ännu inte dragit hit folk för att jamma funderar jag på hur det skulle fungera. Spelar nämligen på liknande uppsättning hos en bandmedlem som dock kör firewire och jag tror latencyn är aningen lägre där.

Så i princip: Vad anser ni vara godtagbar latency för inspelning av VST-trummor?

Total uppmätt latency (inkl. ljudkortets "gömda" buffrar, AD/DA o s v) eller den som programmet rapporterar?

Totalt så brukar ca 7-10 ms vara ok för de flesta. Vad programmet ”tror” beror på vad du kör för ljudkort men om USB så kan det stå 1ms och den totala är då kanske 7-8 ms.

Detta är vad jag får höra av SONAR med buffertar på 256 respektive. 7-10ms är förvisso rimligt, men just när det kommer till olika sorters slagverk blir det känsligare. För en gitarrist kan ju 8-10 ms motsvaras av avståndet han/hon har till sin stärkare, medan trummisen sitter direkt "inne i ljudet".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 23:33
Ursprungligen av JohnRick:

För en gitarrist kan ju 8-10 ms motsvaras av avståndet han/hon har till sin stärkare, medan trummisen sitter direkt "inne i ljudet".

Ljud hinner färdas 34 meter på 10 ms. 6ms låter som rimlig latency. Rätt bra till och med. Det kommer nog gå jättebra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 23:38
Ursprungligen av 655321:

Ljud hinner färdas 34 meter på 10 ms. 6ms låter som rimlig latency. Rätt bra till och med. Det kommer nog gå jättebra.

(Glömt ett komma?)
Jag tror att du menar 3.4 meter på 10ms eftersom ljudets hastighet är ungefär 340m/s vid normala förhållanden. Latencyn blir rimligare då också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 23:50
Ursprungligen av Frebrik:

(Glömt ett komma?)
Jag tror att du menar 3.4 meter på 10ms eftersom ljudets hastighet är ungefär 340m/s vid normala förhållanden. Latencyn blir rimligare då också...

jag menar såklart 3.4 meter. Ett trött försök till att illustrera hur liten roll några få ms egentligen spelar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 23:42

får du r'nb~häng utanför så märker ju du det -- konstig fråga vännen ..

\\ R'nB häng = latency på ett svängigt sätt, eller kukarur totalt -- kallas även delay!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 23:47

spela in och senare e det ju bara att dra vågorna BAKÅT i tiden på inspelningen!! !!

skit i det svenska flygvapnets luftRum

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-08-11 23:57

Fast trummisar brukar ju vara känsliga för delayet, speciellt om man spelar på pads. Kanske inte är lika känsligt med klaviatur.
Rimligt avstånd för en trumma är väl runt 1 meter kan man väl säga, så med 3,4dm/ms så vill du helst ner i 3-4ms för att få samma feedback. Men det är som sagt om du kör på pads/digitaltrumset, kör man via klaviatur blir det inte samma sak.

För vanligt lajande med syntar på klaviatur är ju 10ms inget problem, går bra även med 15-20 om man inte är så överkinkig.

Ursprungligen av Arete:

Fast trummisar brukar ju vara känsliga för delayet, speciellt om man spelar på pads. Kanske inte är lika känsligt med klaviatur.
Rimligt avstånd för en trumma är väl runt 1 meter kan man väl säga, så med 3,4dm/ms så vill du helst ner i 3-4ms för att få samma feedback. Men det är som sagt om du kör på pads/digitaltrumset, kör man via klaviatur blir det inte samma sak.

För vanligt lajande med syntar på klaviatur är ju 10ms inget problem, går bra även med 15-20 om man inte är så överkinkig.

Ojoj, här får man höra! Själv får jag tuppjuck med latency över 8 på klav.
Gitarr kör jag alltid direct monitoring när jag trackar, för det går inte alls att gå igenom mjukvara med min setup och få en latency jag tycker är låg nog; min 6 ms
Trummor kan jag leva med födröjning, om jag spelar på akustiskt set. Då hör man ju ändå direktljudet och känner slaget i handen, så att säga. Pluggar och mesh-skinn funkar inte alls, då min hjärna fösöker kompensera fördröjningen och därmend lägger slagen för tidigt. Antagligen en vanesak, men.. ja.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-08-12 08:41

Jag måste bara undra lite..
alltså, jag kan tanka in HD-film i realtid i datorn utan problem, men om jag ska trycka på en tangent och samtidigt få datorn att spela upp ett ljud så blir det alltid lite fördröjning.

I min otekniska värld är detta konstigt

förlåt om det blev lite OT

odlarn: att tanka in film är ju en jämn belastning och dessutom inte lika tidskritiskt. Att få en dator att reagera konsekvent på <10ms är svårt, eftersom belastningen kan variera från sekund till sekund. Sen ska man nog inte stirra sig blind på latency, till och med akustiska pianon har viss latency pga storleken och all mekanik som ska röra sig när man trycker ner en tangent.

Och angående originalfrågan: smärtgränsen brukar gå runt 10ms, över det och det blir helt enkelt för svårt att spela pga latency. Men det varierar ganska mycket mellan personer.

Sen kan sånt som latencykompensation ställa till det, i Live tex läggs det till ytterligare latency in->ut om man använder pluggar med interna buffrar.

Ursprungligen av false messiah:

Sen kan sånt som latencykompensation ställa till det, i Live tex läggs det till ytterligare latency in->ut om man använder pluggar med interna buffrar.

Samtidigt kan avsaknaden av PDC (Plugin Delay Compensation) också ställa till det, tänker förstås på PT-LE...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Samtidigt kan avsaknaden av PDC (Plugin Delay Compensation) också ställa till det, tänker förstås på PT-LE...

Absolut. Fast just om man vill ha så lite latency som möjligt från tangenttryckning till ljud så kan man slå av det. För spelar man ett instrument live så vill man ju oftast inte att det ska läggas på 10ms ytterligare latency bara för att en plugg på en annan kanal använder en stor buffert.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-08-13 15:20

FM, Jojo, jag förstår det
... men det är ändå lite irriterande att tampas med samma dator/musik-problem som man gjorde 99

För att ånyo förtydliga gäller detta alltså främst en hyfsad latency när man använder pads av olika former under inspelning. En latency på 10ms funkar fint när jag kör keys. Men känner man för att göra 32-delsvirvlar eller snabba brutna kvintoler i 9/8 etc i egenskap av trummis kan det kännas kinkigt även en bra bit under 10ms. Frågan är i sig inte livsviktig då man kan tillämpa "går det så går det" - resonemanget, men ändå.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-08-16 23:22

Om du ska ha det extremt exakt så får du räkna på hur långt ifrån högtalarna människan som spelar sitter. Virveln är väl den som är mest känslig, och den sitter man väl ca 0,7-1,0 meter från. Ljudet går 0,34 meter på en millisekund.
På ett riktigt trumset tar det alltså ca 2-3ms innan ljudet når trummisens öra. Spelar trummisen med hörlurar ger alltså 2-3ms latency "perfekt" timing jämfört med att spela riktiga trummor. Sen beror det helt på hur känslig trummisen är, tror inte att 4-6ms är något problem för de flesta, men 6-10ms kan nog bli lite för mycket om det ska spelas snabbt och hållas tajt.

Bara riktvärden helt klart, men är så du får tänka

Rätt ofta är det mer latency än vad som står i inställningarna - midiklaviatur och liknande ska trigga, midisignalen kan ha latency också, vissa ljudkort har ytterligare buffertar, osv. Så bara för att det står tex 10ms behöver det inte betyda att det verkligen tar 10ms från att man trycker på en tangent tills att ljudet hörs.

Håller nog med om att trummor ska hållas kort, på gränsen av vad ljudkortet klarar av. Latency 0 lär ju dröja innan det finns på en trigger/sample/audio-kedja.

Latency har ju förresten funnits långt innan DAW studios... Ibland på den gamla goda tiden med långa midikedjor och usla midikretsar i gamla syntar så blev det ju en hel del delay när kabeln blev full av pitchbender och velocities. Jag får ibland ONT av gamla tekknogrejer från 92-93 för dom lider så av midilatency/overload. Det låter billigt och otajt.

1
Bevaka tråden