Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Marion, M6, P08

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-12 02:37

Jag hade en gång en M6r och en JX8p, råkade sitta och spena in några document
om M6r'en och hamnade i nostalgi läge! Tänk, den hade 3 olika sync, ställbar
oscillator/key klick, variabla vågformer etc, inte ens DSI P08 har detta 25 år senare!
(jaja, den har annat och rattar).

Såg för ett tag sen att det var visst en del (på diverse forum) som ojade sig över att
vissa DSI burkar har ett störande klick ljud vid upprepad röst cirkulation och att detta
skulle ha nått att göra med chippet?Skumt!! Vad är det som strular månde?

Minns att JX8P eller M6 inte jollrade sig på det sättet utan var faktiskt ganska tajta,
speciellt M6r'en, synd att den hade så ostigt interface bara! ECC Oberheim
gjorde faktisk en burk med rattar mycket likt P08 men det blev inget av den,
nån som mins den eller har bilder? Den demades på Namm och Frankfurt
då det begav sig.

Eller ta Marion Prosynth och MSR2, de har ju nästintill lika spec som P08, samma chip,
inbyggd flerbands EQ tillochmed! Multitimbral varenåsså!! Jag såg en MSR2 på Stones
för eoner sedan, var det nått att ha? Var den kul/ostig? Tydligen ska man nästan kunna
köra över M6 patchar till den?

Det finns en massa Oberheimar!
Oberheim | Facebook

Nån som kan Franska?
http://www.keyboardsrecording.fr/medias/khs/82/article-1011/k82-34_35-2.gif

En polare till mig har MSR2...hade jag inte varit så bakis sist jag hälsade på honom i St-holm skulle jag ha lånat hem den...men fick typ lämna krypandes.
Han har ju även Cheetah MS6 och Xpander, skall se om jag få honom att beskriva skillnaderna mellan dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-12 13:14

Programmern till Matrix syntharna tillverkades av Access och går att hitta på Ebay ibland.
MATRIXSYNTH: ACCESS PROGRAMMER for OBERHEIM MATRIX-1000

Mvh
Demokid

Ursprungligen av Heualia:

Såg för ett tag sen att det var visst en del (på diverse forum) som ojade sig över att
vissa DSI burkar har ett störande klick ljud vid upprepad röst cirkulation och att detta
skulle ha nått att göra med chippet?Skumt!! Vad är det som strular månde?

Gissar att det handlar om knäppet som hörs när man gör från hög till låg ton eller vice versa, över två-tre oktaver. Problemet verkar vara att det blir någon slags hypersnabb portamentoeffekt då, som man inte kan maskera med attack.

/Stefan

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-13 02:59

Det påminner om gummibands effekten på OSCar, det var hialöst,,, tjopp, tjopp!
Är det så här på alla burkarna även Evolvern?

Ursprungligen av Antimon:

Gissar att det handlar om knäppet som hörs när man gör från hög till låg ton eller vice versa, över två-tre oktaver. Problemet verkar vara att det blir någon slags hypersnabb portamentoeffekt då, som man inte kan maskera med attack.

/Stefan

Saken har diskuterats på VintageSynth. Ett av inläggen innehöll en registrering av signalartefakten. (Kopia av bilden bifogas nedan.)

Prophet-08 använder visserligen en nyare kretslösning än Matrix-6, men den grundläggande principen är antagligen densamma. Själv har jag inte använt -08:an men däremot jobbat rätt mycket med Matrix-6, så följande beskriver DCO-komponenterna i sistnämnda synt.

DCO:n i Matrix-6 klockas av en programmerbar timer (8254). Den används troligen i Mode 3. På sida 12 i databladet står det "Writing a new count while counting does not affect the current counting sequence".

Vågformsgeneratorn i Matrix-6 (CEM3396) styrs av en kontrollspänning som avgör lutningen på rampvågformen.

Det man ser i signalbilden beror troligen på att när den låga ton som först spelas byts till en ny, hög ton ändras de två delarna i DCO:ns styrning asynkront. Vågformsgeneratorn ändrar lutning på rampvågformen direkt när rätt styrspänning lagts ut (vid 1,710 s i bilden). Man ser sedan det förlopp som beskrivs på sida 9 i 3396-databladet, nämligen hur utsignalen vid gradvis ökande spänning på integreringskondensatorn går från minimum till maximum och sedan åter till minimum. Säkert har nytt count-värde skickats till 8254:ans motsvarighet samtidigt som styrspänningen till 3396:ans motsvarighet ändrats, men som framgår ovan aktiveras det nya count-värdet först när nuvarande räknecykel är klar. Detta sker vid 1,7225 s i bilden och därefter ses den höga tonen korrekt.

Eftersom 8254 har möjlighet att via programmering starta om räknecykeln ("After writing a Control Word and initial count, the Counter will be loaded on the next CLK pulse. This allows the Counter to be synchronized by software also."), skulle man därigenom möjligen kunna komma från den asynkrona frekvensändringen. Nackdelen är då att varje ny ton startar med samma vågformsfas. Det förtar en del av den "analoga" känslan i DCO:erna, så frågan är om det är värt priset. Jag har inte längre kvar min Matrix-6R, så jag kan inte själv kolla om den beter sig som Prophet-08.

Aha! Tack för schysst förklaring.

/Stefan

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-15 01:43

Kollade in PICdsp räknarna som hastigast och det ser lurt ut att det inte finns en direkt restart!
Men dessa räknare är ganska komplexa att förstå sig på, och DSI har ju implementerat sync
så nån slags restart finns, måhända ExtGate är en sådan funktion?
Däremot det som folk tycks ojja sig över är ett kort tjopp, de skulle kunna vara nått fel i koden,
som de inte har sett! T.ex när porta är satt till 0 av användaren så är den i realiteten inte 0 utan
låt säga 1ms-2ms vilket expanderar ju längre tangenterna befinner sig!?

1
Bevaka tråden