Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MobileMe - Värt det?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-13 00:39

Tjena.

Är MobileMe värt pengarna?
Huvudgrejjen jag är intresserad av är synkning av kontakter, samt "Find my iPhone". Jag kör tyvärr PC (jobb tvungen), så undrar om det värkligen är värt pengarna.

Också': De av Er som använder eBay när ni köper MobileMe, hur funkar det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 01:57
Ursprungligen av soppel:

Tjena.

Är MobileMe värt pengarna?
Huvudgrejjen jag är intresserad av är synkning av kontakter, samt "Find my iPhone". Jag kör tyvärr PC (jobb tvungen), så undrar om det värkligen är värt pengarna.

Också': De av Er som använder eBay när ni köper MobileMe, hur funkar det?

Egentligen inte.

Dock så funkar det super. Men jag är bitter över att behöva betala $100 för en tjänst som man använder en fjärdedel av.

Nu blir det så att man använder underklassiga iDisk för backup bara för att rättfärdiga kostnaden.

Har testat kontakt och kalendersynk mot google med besvikelse.

MobileMe är en grymm tjänst, dock inte värt pengarna. Kunde man köpa den á la carte, bara synken hade jag varit övernöjd. Köper trots allt hela paketet för att kontakt & kalendersynken är värd kostnaden för mig.

Ebay har jag ingen erfarenhet av men har läst på forumet om .mac att det funkat bra.

Värt tycker jag. Har två datorer och en ipod som ska synkas. Kontakter, adressbok, bokmärken, Yojimbo och transmit-favoriter.

Köpte på eBay för ungefär 400 kronor.

För mig är det guld värt. Håller fyra datorer i synk, var jag än är. "Tillbaka till min mac"-funktionen har helt raderat behovet av dynamiska dns-tjänster och gör det enkelt att hjälpa föräldrarna via remote-login när de gått vilse i datadjungeln. Och med iDisk-appen till iPhone är det nu superenkelt att komma åt dokument som är bra att ha i fickan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-13 09:53
Ursprungligen av Per Ejeklint:

För mig är det guld värt. Håller fyra datorer i synk, var jag än är. "Tillbaka till min mac"-funktionen har helt raderat behovet av dynamiska dns-tjänster och gör det enkelt att hjälpa föräldrarna via remote-login när de gått vilse i datadjungeln. Och med iDisk-appen till iPhone är det nu superenkelt att komma åt dokument som är bra att ha i fickan.

Tillbaka till min Mac har jag aldrig fått att funka. Har ingen router som är UPnP-kompatibel.
Men som tidigare skribenter, synkning mellan Macar och iPhone funkar kalas.

Ursprungligen av soppel:

Huvudgrejjen jag är intresserad av är synkning av kontakter, samt "Find my iPhone". Jag kör tyvärr PC (jobb tvungen), så undrar om det värkligen är värt pengarna.

Jag kan inte säga annat än att just den delen av tjänsten fungerar felfritt. Jag synkar adressbok och kalender till min iPhone. För mig är det värt runt tusenlappen. Hur det är för dig vet jag inte.

/c

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-13 08:35

Om man har lite tekniskt intresse och tillgång till lite servrar och sånt så kan man lätt sätta upp något motsvarande, men jag använder mobileme för att synka min frus iphone, imac och macbook och det funkar bra för henne.

Nackdelen är att iDisk är lite slött från denna sida av världen känns det som.

Förresten soppel, du vet väl att du kan testa i 2 månader helt gratis? MobileMe

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-13 14:30
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Förresten soppel, du vet väl att du kan testa i 2 månader helt gratis? MobileMe

Ja, men tyvärr är jag av den något mera "disträ" typen som lika gärna glömmer att avbeställa innan de två månaderna går, så jag vågar inte helt. Får nog sätta en reminder och testa själv helt enkelt.

Ni kan ju plinga på mig om 50 dagar kanske

Ursprungligen av soppel:

Ja, men tyvärr är jag av den något mera "disträ" typen som lika gärna glömmer att avbeställa innan de två månaderna går, så jag vågar inte helt. Får nog sätta en reminder och testa själv helt enkelt.

Ni kan ju plinga på mig om 50 dagar kanske

Se där ett gyllene tillfälle att testa iCals alla möjligheter! Och jag förstår dilemmat, man kommer knappt ihåg att gå till jobbet numera.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-13 17:53
Ursprungligen av soppel:

Ja, men tyvärr är jag av den något mera "disträ" typen som lika gärna glömmer att avbeställa innan de två månaderna går, så jag vågar inte helt. Får nog sätta en reminder och testa själv helt enkelt.

Ni kan ju plinga på mig om 50 dagar kanske

Jag har provat det i 2månader och velar lite fram och tillbaka om jag skall skaffa det eller inte. Jag gillar att man kan lokalisera sin telefon osv då jag kan vara lite glömsk på den fronten ibland ^^ men sen är det ju kostnaden också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-13 20:41
Ursprungligen av soppel:

Ja, men tyvärr är jag av den något mera "disträ" typen som lika gärna glömmer att avbeställa innan de två månaderna går, så jag vågar inte helt. Får nog sätta en reminder och testa själv helt enkelt.

Ni kan ju plinga på mig om 50 dagar kanske

Menar du att det automatiskt förlängs om man inte tackar "nej"? Kallas negativ avtalsbindning och är förbjuden i Sverige. Bara att anmäla dem till Konsumentverket i så fall.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-13 20:51
Ursprungligen av kenjon:

Menar du att det automatiskt förlängs om man inte tackar "nej"? Kallas negativ avtalsbindning och är förbjuden i Sverige. Bara att anmäla dem till Konsumentverket i så fall.

När min provtid gick ut så stängdes kontot helt enkelt. Ingen automatisk betald förlängning här alltså. Tror inte ens jag hade lämnat kreditkortsnummer. Men detta var ju 2007 och saker kan ha förändrats...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-13 23:03
Ursprungligen av kenjon:

Menar du att det automatiskt förlängs om man inte tackar "nej"? Kallas negativ avtalsbindning och är förbjuden i Sverige. Bara att anmäla dem till Konsumentverket i så fall.

Negative option är tillåtet i Swe om man godkänner det vid avtalstidspunktet, vilket säkert står någonstans i Apples novell-liknande disclaimer. Har själv jobbat mkt med negative option i en av våra mest kända "film-klubbar". Djävulens påfunn, men folk accepterar det, så då är det ju ok. Själv har jag inget emot negative option då jag i flesta fall undviker det helt. Därför jag heller kollar med Er MobileMe experter innan jag tar trial perioden... Jag är som sagt glömsk....

Ursprungligen av soppel:

Negative option är tillåtet i Swe om man godkänner det vid avtalstidspunktet, vilket säkert står någonstans i Apples novell-liknande disclaimer. Har själv jobbat mkt med negative option i en av våra mest kända "film-klubbar". Djävulens påfunn, men folk accepterar det, så då är det ju ok. Själv har jag inget emot negative option då jag i flesta fall undviker det helt. Därför jag heller kollar med Er MobileMe experter innan jag tar trial perioden... Jag är som sagt glömsk....

Det står tydligt, förvånande nog
Till och med jag såg det när jag registrerade mig, så vem som helst bör förstå det iom att man måste uppge kreditkortsinformation.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-13 23:39

Någons om førresten vet om ett alternativ til mobileMe som gör att man kan tracka iPhonen?

Om det finns ett sådant är mobileMe inte en nödvendighet för min del. Kollat GPS Tracker, men med den måste man ha igang appen hela tiden, och det är inte så lätt att få igång den EFTER att man tappat mobilen....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-14 22:28
Ursprungligen av soppel:

Negative option är tillåtet i Swe om man godkänner det vid avtalstidspunktet, vilket säkert står någonstans i Apples novell-liknande disclaimer. Har själv jobbat mkt med negative option i en av våra mest kända "film-klubbar". Djävulens påfunn, men folk accepterar det, så då är det ju ok. Själv har jag inget emot negative option då jag i flesta fall undviker det helt. Därför jag heller kollar med Er MobileMe experter innan jag tar trial perioden... Jag är som sagt glömsk....

De skickar ut ett mail i god tid innan förnyelse varje år, så man hinner avsluta det om man vill.

Det förlängs automatiskt efter 60 dagar om man inte avbryter det.

"Your subscription will start on Aug 30, 2009." står det på mitt, då går min trial ut.

Jag tycker att det är värt det, bara den enkla synkningen av kontakter tycker jag gör att det är värt det. Gör en restore på iPhone, knappar in me.com loginuppgifterna, 30-60 sekunder senare har jag alla 400 kontakter tillbaka.

Jag gillar det, men har börjat använda Googles prylar istället nu. IMAP-gmail, Google contacts, Google Calendar... Allting funkar kanon native. Så jag skippar nog att förnya MobileMe.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag gillar det, men har börjat använda Googles prylar istället nu. IMAP-gmail, Google contacts, Google Calendar... Allting funkar kanon native. Så jag skippar nog att förnya MobileMe.

Jag synkar också till Google parallelt och det verkar fungera bra det med. En sak som inte verkar följa med till Google Contacts är bilder på personer i adressboken. Lika för dig?

Har jag inte tänkt på faktiskt.

Ska finnas något i Cydia om man jailbreakat. Har för mig att jag sett något liknande där, tror inte att det var gratis.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-15 09:35

Jag skaffade ett mobilemekonto igår, och känner mig som en teknisk idiot, jag har haft mac och iphone ett tag och tycker att jag hänger med rätt bra i svängen, men Mobileme funkar inte alls för mig. När jag gör inlägg i ical så diffar inlägget en timme i MM-kalendern trots att båda är inställda på samma tidszon. Ingenting händer överhuvudtaget i min iphone, ingenting pushas eller synkas när jag gjort nya inlägg i kalendern i telefonen. Jag begriper inte hur jag ska göra för att använda min egen epost och synka kalender och kontakter, läste instruktionen på iLove, men den funkade inte.

Är det bara jag som stött på de här problemen?

Edit: efter lite omstarter, fixande och trixande har nu det mesta börjat funka faktiskt, förutom det där med att köra egen mejl, det problemet återstår...

Senast redigerat 2009-08-15 10:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-20 12:12

Jag kör ett alternativ till Mobileme som heter Dropbox. Dropbox är gratis upp till 2GB! Problemet med Mobileme är att synk tar allt för lång tid och att det allt för ofta krånglar.

Titta närmare på: http://bit.ly/ll1Q6

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-08-21 15:14

Kostnaden avskräcker inte mig.

Dock är det lite magstarkt att man måste installera itunes och safari på pc för att sync skall funka.

Itunes har blivit stort med mycket funktionalitet och därmed är det buggugt på en windowsinstallation. Det är nog med problem att hålla en windows uppe utan att tynga ner den med massa kod från Apple..Inte för att jag misstror deras kod generellt men deras kod för win.

Vill oxå ha alternativ och jag får inte riktigt ihop googles kontaktsynk.

Dropbox ersätter MobileMe bara till en liten del.

Ursprungligen av iMats.r:

Jag kör ett alternativ till Mobileme som heter Dropbox. Dropbox är gratis upp till 2GB! Problemet med Mobileme är att synk tar allt för lång tid och att det allt för ofta krånglar.

Titta närmare på: http://bit.ly/ll1Q6

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 13:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Dropbox ersätter MobileMe bara till en liten del.

Jag menade egentligen iDisk då MobileMe har fler funktioner. Tack Zimmerman för din rättning.

Men som ersättare till iDisk så är Dropbox ett bra alternativ. Speciellt med tanke på att iDisk är segt och knappast fungerar som backup till mer än ett par små dokument.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-22 19:07

Ni som syncar mot Google, hur undviker ni dubbla kontakter?

Evt, hur kan man få endast mobilkontakterna att visas, och ha "Google kontakterna" i bakhand?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-24 13:30

Jag har kört gratisversionen hos mobileme nu i en månad och jag är helt klart nöjd. Det bästa är att man kan synca flera olika kalendrar och att de faktiskt dyker upp bra i iCal. Sedan är det ju ett plus i kanten att man kan spåra sin borttappade iPhone samt att man raderar den trådlöst.
Jag ska fortsätta betala när min testperiod har gått ut, det är en helt fantastisk tjänst!

Jag har varit negativ till att betala för det, som man egentligen borde få gratis med iPhone eller Mac, men jag kommer att förlänga mitt provmedlemskap, jag har är supernöjd.

- Mailen är jättebra och snabb, och framförallt push som jag saknar hos Gmail.
- Likaså kalendern är superbra.
- Hitta min iPhone är asgrym, visar kompisarna det, och dom blir superimpade, vet ej om jag någon gång kommer ha användning för funktionen, men vem vet, bara möjligheten att kunna rensa telefonen är bra.
- Och sen då just kunna ladda upp bilder från iPhoto (och sedan filmer när min iPhone 3GS kommer ), laddade upp ett album och skickade länken till mina kompisar, dom tyckte det var hur bra som helst, jag har aldrig riktigt gillat Flickr.

Jag är nöjd, och tycker det är värt pengarna. Men då ska man också använda alla funktioner.

Bevaka tråden