Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga analogt filter

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 15:26

Funderar på att bygga ett litet filter i desktop utförande. Vet inte exakt vad det ska innehålla men kanske lp/ hp/ bp/ notch, eg och lfo. Stereo eller mono? Har inget behov av cv eftersom jag bara kör midi burkar. Går det att bygga ett bra filter som inte kostar skjortan? Någon som vet var man kan hitta ritningar eller billiga byggsatser?

Jag skulle rekommendera dig att bygga ett state variable filter av typen som sitter i Korg MS-20. Enkelt, billiga komponenter, byggsatser finns från flera ställen. Dock så har de ofta inte en LFO inbyggt men det kan man också köpa enkla kort till.

Alla analoga filter har CV internt, det så så man kopplar in LFO:n till modulationen mm.
Vill du ha midistyrning till filtret så blir det ju genast mer komplicerat, du behöver i så falla ha någon form av Midi/CV-interface internt i modulen och då börjar det blir lite knivigare att bygga själv som nybörjare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 19:28

Länk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 21:18

Jag menade att jag bara tänkte ha mono eller stereo in och ut och inga andra möjligheter att styra externt. Kunde nog nöja mej med en lfo som inte går att hårdsynka och en eg om det inte blir för komplicerat och dyrt att bygga. Skulle vara kul med lite mer än bara cutoff och resonans. Bygga in allt i en smidig lite låda. Några tips om var jag hittar byggsatser mm?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-13 23:30

MS-20 filter .. mono.. bygg två så får du stereo

Synth schematics--::-- Filter

Komplettera med nånting som kan styra Cutoff.. Envelope Follower.. LFO.. osv..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 18:13

Är det inte bättre att köra en analog sil istället för filter?

Nä, men:

A-101-1 Vactrol Filter

Komplettera med andra moduler!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 20:15

Har funderat på om det är lätt att bygga in en filtermodul i en desktop låda. Finns ju gott om sådana på marknaden. Men hur gör man med strömförsörjning? Vill ju bara ha ett analog filter och inte börja bygga feta modulärsystem. Är nog för slö för att bygga filter från scratch. Möjligtvis om det finns kompletta byggsatser. Har också funderar lite på Waldorf MiniWorks 4-Pole, Moogerfooger MF-101, Eowave Filter Bug och Frostvave Resonator. Gärna lite mer synpunker och tips.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-08-14 20:46

tror filter bug blir perfekt... har ringo bug och den är trevlig!!

Annars har curetronic färdigbyggda (klara) kort i kit.... cgs har nån stompbox adapter så strömmen blir biff.. en liten låda oxå!!

Jag har sneglat lite på den här http://rubidium.dyndns.org/cag/pdf/gep.pdf den finns även som kit.
Någon som byggt den? eller kanske kan ge utlåtande om konstruktionen?
värt att ödsla tid och tårar på eller?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-16 14:47
Ursprungligen av Mullvaden:

Jag har sneglat lite på den här http://rubidium.dyndns.org/cag/pdf/gep.pdf den finns även som kit.
Någon som byggt den? eller kanske kan ge utlåtande om konstruktionen?
värt att ödsla tid och tårar på eller?

Efter en liten koll på schemat.. den kan man nog bygga ut med lite fler saker efterhand. Som t.ex. fler LFO/ADSR osv som kontrollerar filtret.

Ursprungligen av saddox:

Efter en liten koll på schemat.. den kan man nog bygga ut med lite fler saker efterhand. Som t.ex. fler LFO/ADSR osv som kontrollerar filtret.

Jo jag har sett flera som moddat det på olika sätt,dock inte sett scheman.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-16 17:38
Ursprungligen av Mullvaden:

Jo jag har sett flera som moddat det på olika sätt,dock inte sett scheman.

Sant.. man kan t.ex slänga ihop en sådan här: Transistor Apa - LFO(simpel)
Den borde gå att styra vadsomhelst i den kretsen med(som diggar CV).

Ursprungligen av saddox:

Sant.. man kan t.ex slänga ihop en sådan här: Transistor Apa - LFO(simpel)
Den borde gå att styra vadsomhelst i den kretsen med(som diggar CV).

haha,hade redan kikat på den faktiskt

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-16 23:09
Ursprungligen av Mullvaden:

haha,hade redan kikat på den faktiskt

Keep it simple är grejen..

1
Bevaka tråden