Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Orchestra hit...

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallojs!

Köpte en gammal Akai S-1000 nu under semestern och kunde till min nesa konstatera att ljudbiblioteket som kom med inte innehöll någon spelbar maffig orchestra hit. Är ute efter något i stil med det Pet Shop Boys använder i "Two divided by zero" och i introt till "It's a sin" t e x. Om någon sitter inne på något liknande och kan tänka sig att skicka en diskett skulle jag bli outsägligt lycklig...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-14 21:57

PM till "PF" vettja!
-- han kan det där!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-14 22:03

Haha, PF can hook you up!
Tvivlar inte heller på det

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-08-14 22:08

mer å mer d0ta!!

kolla efter fairlight orcestere stab, finns nog på nätet.

den klassiska fairlighthitten heter ORCH5

bäst att sampla samma hit själv egentligen fråb valfri version av den här låten:
YouTube - Berliner Philharmoniker Firebird - Infernal Dance
det finns två eller tre olika partitur på den (båda/alla av stravinsky själv) så med alla olika inspelningar finns det en kwink för varje smak och situation

Ursprungligen av hasparigus pink:

den klassiska fairlighthitten heter ORCH5

bäst att sampla samma hit själv egentligen fråb valfri version av den här låten:
YouTube - Berliner Philharmoniker Firebird - Infernal Dance
det finns två eller tre olika partitur på den (båda/alla av stravinsky själv) så med alla olika inspelningar finns det en kwink för varje smak och situation

Åh fanken... jag trodde att de bara använde akustiska instrument

ja tutti kanske man ska säga när en orkester spelar en orkesterhit. i got a gal named sue...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-15 00:47

I Emulator II-biblioteket finns allt man behöver.

...mycket av "hitandet" kom väl i samband med att Emulatorn slog igenom? Drällvis med
klassiska hitar i de biblioteken!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-15 00:53

Jepp. Alla de orchestra hits som PSB använder (utom just It's a sin, vill jag minnas) finns i EII-/Emax-biblioteket.

Jag har alla dessa i Emaxformat och skulle gärna konvertera dem till Akai om det inte vore för att min Emax tyvärr har dött nätdelsdöden

Min Korg MicroX har ett schysst orchestra hit på program G056
Ärligt talat är det bara Pet Shop som kan göra orchestra hits och få det att låta bra och retrocoolt? De hade en hel del såna i nyare versioner av sina låtar under turnen i somras och det gav mig magpirr.
Aldrig ens tänk på att introt till It's a sin är ett extremmaffigt orchestra hit..

Finns det förresten någon sammanställning med alla låtar som pet shop boys haft orchestra hits i?
Hade varit skoj att se

Rolands JV-serie har ju en hel del numera klassiska Hits också. Används flitigt i Max Martins 90-talsproddar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-15 18:57

Or-Cheiron-stra Hit.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-15 22:07

Rolands samplers har också bra hittar. Det blev några stycken under det glada 80-talet som jag använde. Kanske kommer de ursprungligen från Emulator och Fairlighten.

Ursprungligen av depulse:

Rolands samplers har också bra hittar. Det blev några stycken under det glada 80-talet som jag använde. Kanske kommer de ursprungligen från Emulator och Fairlighten.

Hehe. Jag ägde en gång i tiden en Roland S-10 och till den hade jag drällvis med helt okej hittar. Det är jag ju dessvärre inte hjälpt av nu. Sålde av den och köpte en D-50 minns jag. Scheisse! Får ta och fördjupa mig i S-1000 manualen och försöka komma igång med att sampla själv.

Hittade det här: Synth stab orch5 C | friuty loops | acid loops | music instruments sounds. Skulle kunna funka men känns lite klent. Kanske går att piffa upp med ett maffigt reverb. You tube-klippet som hasparigus pink tipsade om är inte dumt heller. Mera klös och driv! Lite mer svårsamplat dock... eller?

Ursprungligen av Snythen:

You tube-klippet som hasparigus pink tipsade om är inte dumt heller. Mera klös och driv! Lite mer svårsamplat dock... eller?

hej igen jag menade inte att man ska sampla från youtube. skulle bara visa vilken låt ORCH5 kommer ifrån. på spotify finns den i skitmånga versioner med bättre ljud.

Ursprungligen av hasparigus pink:

hej igen jag menade inte att man ska sampla från youtube. skulle bara visa vilken låt ORCH5 kommer ifrån. på spotify finns den i skitmånga versioner med bättre ljud.

Får skaffa spotify. Tack för tipset!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-08-16 00:18

den där tubstabben var inte alls svår att sampla. handlar
mer om hur du använder envelopen och filtret

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 14:12

Om man orkar så finns alla S50/550 diskar att ladda ned på nätet. Dessa kan sedan konverteras till något annat lämpligt format (enklast med en gammal disk drive försedd PC burk som kör Windows 95/98 eller XP).

  • Oregistrerad
  • 2009-08-17 16:25

Är det någon som testat att göra egna orchestra hits? Alltså att bygga upp ett multitimbralt ljud av orkester ljud med en eller fler syntar. Sprida ut det i stereobilden och sedan sampla resultatet? Skulle vara kul att höra.

Själv har jag testat att bygga upp ett ljud bestående av flera ljud ifrån syntar dock ej orkesterljud som jag sedan samplat, lät rätt coolt.

\\Gnutten

Senast redigerat 2009-08-17 16:51
  • Medlem
  • 2009-08-17 21:13
Ursprungligen av imported_Gnutten:

Är det någon som testat att göra egna orchestra hits? Alltså att bygga upp ett multitimbralt ljud av orkester ljud med en eller fler syntar.

Jag gjorde det för länge sedan (~1991) med en D-110. De fyra delljuden (tones?) i en patch var olika orkesterljudsamplingar, blås och stråkar. Jag har tyvärr inte kvar ljudet. Jag tyckte det var användbart då, men tror inte att jag skulle uppleva det som njutbart idag

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-17 17:22

Orchestra hit...

... och Orchestra dit!

Ursprungligen av PF:

... och Orchestra dit!

...skönt att få det klarlagt!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-20 01:48

Bäst är att hitta nån gammal vinylsamling med klassisk musik och lyfta nålen till slutet på alla spår, där brukar OFTA finnas sköna crescendon att sampla av. Då "får" (stjäl) man något "eget" också... lägg dem på varann med lite tweaks så kan inte en kotte spåra var de härstammar från.

1
Bevaka tråden