Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

> 3 mån bindningstid kvar hos Telia. Får inte skaffa iPhone 3GS?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 22:05

Jag tecknade ett 18 månaders iPhone abonnemang hos Telia när jag skaffade mig iPhone 3G. Jag köpte den första dagen det var möjligt.

Nu tänkte jag uppgradera till iPhone 3GS. Men enligt damen i Telia-butiken måste jag vänta tills det är mindre än 3 månader kvar på min bindningstid. Nu är det ju knappt 6 månader kvar - så därför får jag inte köpa en iPhone. Såvida jag inte köper den kontant.

Är det någon annan som befinner i samma situation? Går det att komma runt detta på något sätt? F.ö. förstår jag inte riktigt varför jag inte skulle kunna binda upp mig på ytterligare tid...

Anledningen till det, sett från Telias perspektiv, är att de inte vill att kunder skall ha för lång bindningstid. I dagsläget kan man inte ha mer än 24 + 3 mån, det vill säga 27 månader, drygt två år. Om man skulle tillåta att förlänga tidigare, kan man hamna på bindningstider på flera år, vilket inte är optimalt ur deras synvinkel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 23:26
Ursprungligen av Marcus_R:

Anledningen till det, sett från Telias perspektiv, är att de inte vill att kunder skall ha för lång bindningstid.

Det kan man ju förstå. Men jag hade ju tänkt att skaffa 12 månaders bindningstid denna gång. Så totalt blir det ju 12 + 6 (knappt) vilket ger 18 månader...

Vad jag vill minnas (och då har jag haft telia i Mååånga år) så har det varit så här i mera än 10år att man måste ha mindre än 3månader kvar före du får ändra.
Det står i deras avtal också om du läser det.

Så det är bara bita i det sura äpple att öppna ett till abb eller vänta futtiga 3 månader.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 23:37
Ursprungligen av acidflash:

Vad jag vill minnas (och då har jag haft telia i Mååånga år) så har det varit så här i mera än 10år att man måste ha mindre än 3månader kvar före du får ändra.
Det står i deras avtal också om du läser det.

Så det är bara bita i det sura äpple att öppna ett till abb eller vänta futtiga 3 månader.

Eller köpa den till kontantpris?

Du får ju köpa den till kontantpris. 6495/5495 beroende på modell. Jag vet iofs inte vilket abbonemang du hade funderat på men ett annat alternativ är att köpa ett nytt abbonemang och nytt nummer. Jag tror att du kan konvertera dina nummer mellan abbonemangen men det kostar 250 (TROR jag) per nummer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-17 11:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Du får ju köpa den till kontantpris. 6495/5495 beroende på modell. Jag vet iofs inte vilket abbonemang du hade funderat på men ett annat alternativ är att köpa ett nytt abbonemang och nytt nummer. Jag tror att du kan konvertera dina nummer mellan abbonemangen men det kostar 250 (TROR jag) per nummer.

6895 fick jag betala för 32GB. Det är väl 400 kr lägre om man skaffar ett nytt abonnemang?

Det spelar ingen roll om du bara vill förlänga med 12 månader, du får inte ha mer än 3 månader på ditt nuvarande abonnemang.

Jag skaffade ett till abonnemang, eftersom jag har 5 månader kvar på mitt nuvarande, spelar ingen större roll för mig, kommer kosta mig 229 kr mer i månaden i 5 månader.

Nej, kontantpriset för privatpersoner var 6495:- men vissa butiker missade detta och tog 6895:-

Man gjorde samma miss i min butik men vi var in och fick det rättat. Be att få tala med butikschefen. Han/hon ska ha fått ett mail med hur det ska vara.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-18 11:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, kontantpriset för privatpersoner var 6495:- men vissa butiker missade detta och tog 6895:-

Man gjorde samma miss i min butik men vi var in och fick det rättat. Be att få tala med butikschefen. Han/hon ska ha fått ett mail med hur det ska vara.

Jag handlade av butikschefen, hon visste inget om något mail...
Gäller det alla som har Telia sedan tidigare, inte bara de som tecknade ett nytt Teliaabonnemang vid köpet?

Det ska gälla alla som hade mer än tre månader kvar på sitt privatabbonemang. Informationen gick ut till butikcheferna efter den 31/7. Det var inga problem med att få det rättat i Luleåbutiken i alla fall.

Titta in på teliaiphoneblog.se för lite mer information, jag tror att det stod en del vettigt där.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det ska gälla alla som hade mer än tre månader kvar på sitt privatabbonemang. Informationen gick ut till butikcheferna efter den 31/7. Det var inga problem med att få det rättat i Luleåbutiken i alla fall.

Titta in på teliaiphoneblog.se för lite mer information, jag tror att det stod en del vettigt där.

Enligt teliaiphoneblog.se är det din butikschef som har missuppfattat och gett dig 400kr rabatt.
På bloggen står det:

"Uppdatering kl 07.50 31 juli Har fått bekräftat från Telia Butik att om man köper telefon helt utan abonnemang kostar den 400 kr till. Tackar för den informationen. Jagar på information gällande telia.se
.......
Det vanligaste priset är 5445 kronor som gäller för iPhone 3GS 16GB, med abonnemang Till Vänner. För att få uppgift om vad priset ligger på för det abonnemang och den telefon ni är intresserade av rekommenderar vi att ni kontaktar närmaste Teliabutik."

Jag har pratat med en butiskchef för en Teliabutik. 6495kr är priset om man köper 32GB kontant (alltså om man har mer än tre månader bindningstid kvar på sitt abonnemang) med alla abonnemang utom Max 25, då är priset 6895kr. Skälet till detta är att det görs ett s.k. IMEI-avdrag på 400kr på de övriga abonnemangen (alltså alla utom Max 25). Hur det kommer sig vet jag inte.

Alltså:
>3 mån bindningstid kvar alla abonnemang (utom Max 25): (6894kr - 400kr) = 6495kr
>3 mån bindningstid kvar med Max 25: 6895kr

Hoppas det bringar lite klarhet för alla.

1
Bevaka tråden