Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applereklam i svensk TV

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-26 10:09

Finns knappt. Varför?

(eller har jag missat det?)

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-26 10:19

Dom har kört iPhone reklamen några gånger med Apple/Telia som avsändare.

För liten marknad. Vi är ett lilleputtland. Don't forget.

Det kan finnas andra orsaker också; Apples analytiker och/eller deras reklamkonsult/bolag har dragit slutsatesen att t.ex. fetpumpande tevereklam inte är bra för varumärket. Målgruppen är inte av den sorten - en del av dom skulle känna antipati om Apple pumpades hårt i teve (en målgrupp som snart inte tittar på teve alls förresten).

Det finns många varumärken som aldrig gör tevereklam - även om dom har fetråd med hur mycket tevereklam som helst. Det hadnlar om exclusivitet - något som pajar totalt vid fetexponering i dyngmediet teve.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-26 10:43

Men amerikaner gillar fetpumpad TV-reklam?

Det är en annan kultur i USA. Det vet t.ex. alla reklambyrårer. Man gör nästan alltid separat reklam för Europa och USA. Det har med den allmänna bildningsnivån att göra - och kulturella skillnader i övrigt. Få förstår hur enormt stor skillnad det är på en amerikan och en europé inne i skallen. Generellt.

Amerikaner - t.ex. - har inte alls samma syn på tevereklam eller reklam över huvud taget. Dom har inte samma känsla/skeptisism inför "krämarmentalitet" eller "kapitalismen". Annat exempel: synen på sex och det offentliga. Synen på våld.
Ett varumärke kan ta skada av en "sexskandal" medans det i europa passerar med ett skratt. I USA kan man sälja med våldsromantik - det är omöjligt i Europa. Nakna barn existerar inte i USA (dom måste vara pedofiler allihopa eftersom dom tänker på sex direkt dom ser ett naket barn). Etc. Etc.

Ursprungligen av planB:

Men amerikaner gillar fetpumpad TV-reklam?

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är en annan kultur i USA. Det vet t.ex. alla reklambyrårer. Man gör nästan alltid separat reklam för Europa och USA. Det har med den allmänna bildningsnivån att göra - och kulturella skillnader i övrigt. Få förstår hur enormt stor skillnad det är på en amerikan och en europé inne i skallen. Generellt.

Fast Apple kör ju samma reklam för iPhone i USA, England, Tyskland och Frankrike och många andra länder i världen:
Apple (United Kingdom) - iPhone - Gallery - iPhone TV-Spots

Lite skillnad för språk då, Apple brukar alltid ha samma reklamer världen över (där som sänder)

Jag antar att du kanske inte menade Apple med det du skrev, men täntke bara att andra skulle veta det.

Englans är ju inte Europa (inte enligt dom själva heller - dom säger att dom ska på semester till/i "Europa när dom ska till kontinenten). England är England. Ett land där man har nakna brudar på andra sidan i deras Expressen/Aftonbladet. Think about it.

Nå - det är ju en stor marknad också. Mina teser om reklam/sociokultur kanske inte gäller just Apple. Det har jag aldrig påstått.

Ursprungligen av Patrik D:

Fast Apple kör ju samma reklam för iPhone i USA och UK:
Apple (United Kingdom) - iPhone - Gallery - iPhone TV-Spots

Ursprungligen av Zimmerman:

Englans är ju inte Europa

Jag ändrade lite i mitt inlägg, men tillhör inte Tyskland och Frankrike heller Europa då?

Nej, men skämt åsido, Apple har ju alltid hållit sig utanför när det gäller reklam. Vore kul om dom kunde sända Get-a-Mac reklamerna i Sverige.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-01 22:37
Ursprungligen av Zimmerman:

- dom säger att dom ska på semester till/i "Europa när dom ska till kontinenten).

För de flesta jänkare är en sväng till Europa lika med att åka till Paris... Möjligtvis i andra hand till London.. Nåt annat existerar inte i deras hjärnor.. Sverige är ett land som på sin höjd representeras av röda multifunktionella armeknivar och höga berg mm...

Ursprungligen av Morphen:

För de flesta jänkare är en sväng till Europa lika med att åka till Paris... Möjligtvis i andra hand till London.. Nåt annat existerar inte i deras hjärnor.. Sverige är ett land som på sin höjd representeras av röda multifunktionella armeknivar och höga berg mm...

Nu var du lite väl elak! Får de fundera att slag kommer de på blonda flickor
och huvudstaden... Copenhagen O:-)

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är en annan kultur i USA. Det vet t.ex. alla reklambyrårer. Man gör nästan alltid separat reklam för Europa och USA. Det har med den allmänna bildningsnivån att göra - och kulturella skillnader i övrigt. Få förstår hur enormt stor skillnad det är på en amerikan och en europé inne i skallen. Generellt.

...burkskrattens paradis och dess efterföljare - grimaserande studiopublik i shower
som Ophra etc som ska understryka vilket känsloläge som tittaren ska befinna sig i.

Liknande provas ju faktiskt i TvBonnier, vilket oftast resulterar i parodiska magplask

Amerikaner sitter framför TVn och nås mest effektivt via densamma. Svenskar väntar på bussen eller pendeltåget, därav all reklam i lokaltrafiken.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-26 11:54
Ursprungligen av M. Sundbom:

Amerikaner sitter framför TVn och nås mest effektivt via densamma. Svenskar väntar på bussen eller pendeltåget, därav all reklam i lokaltrafiken.

Är det din egen teori eller ÄR det så? Reklam finns ju i den amerikanska stadsbilden lika mycket som Sverige. (eller?)

Ursprungligen av planB:

Är det din egen teori eller ÄR det så? Reklam finns ju i den amerikanska stadsbilden lika mycket som Sverige. (eller?)

Det är så klart min teori och, som någon sa, en generalisering. Amerikaner har utstått tv-reklam sedan 40-talet och bara gapar och sväljer. Många svenskar upplever fortfarande att reklamavbrotten är ett intrång i privatlivet. Men vi vänjer oss väl vad det lider.

Själv har jag ingen TV så egentligen borde jag väl inte uttala mig om folks TV-vanor.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Amerikaner sitter framför TVn och nås mest effektivt via densamma. Svenskar väntar på bussen eller pendeltåget, därav all reklam i lokaltrafiken.

rätt så träffande generalisering... I Sverige åker dessutom folk upp till åtminstone middle
management kollektivt! "Vi" är väl också rätt bra på att avsky TV-reklam, så mer subtila
metoder som produktplacering kanske vore något. En Skavlan eller Fredrik Lindström
med en MacBook i knät hade nog träffat rätt målgrupp

/Hasse

Varenda gång jag slår på TVn (sällan) så möts jag alltid av iPhone-reklam med Telia som avsändare

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-26 11:57
Ursprungligen av Patrik D:

Varenda gång jag slår på TVn (sällan) så möts jag alltid av iPhone-reklam med Telia som avsändare

Jovisst, men jag räknar detta som Telia-reklam.

Apple (Sverige) verkar dock inte satsa ett öre.

I USA är TV-reklam det lättaste sättet att nå max antal människor snabbast och bang-for-the-buck bäst. Det finns en anledning varför den mesta delen av pengarna som doneras till politiska kampanjer spenderas på TV-reklam, eftersom det är ett extremt effektivt sätt att nå maximalt antal människor.

För absoluta majoriteten av Amerikanare finns det ingen kollektivtrafik, därav inga affischer efter gatorna. Billboards finns endast efter större vägar, men det brukar oftast vara för regionala grejer. Dags- och kvällstidningar är oftast lokala/endast regionala, med ett par undantag.

Antalet Macanvändare i USA är väldigt många. Och vad jag förstått också en större procentuellt andel av befolkningen. Och då så att Apple är ett Amerikanskt bolag!

Tror anledningen varför Apple i Sverige knappt kör med reklam är för att Sverige är ett litet land, plus att Apple Sverige tyckt att det inte varit värt rent strategiskt att satsa pengarna på sånt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-26 14:54
Ursprungligen av NiklasHS:

Tror anledningen varför Apple i Sverige knappt kör med reklam är för att Sverige är ett litet land, plus att Apple Sverige tyckt att det inte varit värt rent strategiskt att satsa pengarna på sånt.

Sverige är ju litet för alla tillverkare. Även för shampo och kosmetika-företagen, bilföretag, vitvaror och annat som det annonseras flitigt om.

Jag förstår inte riktigt. Kan det vara så att det är upp till ÅF att själva ta initiativ. Apple Sverige gör ingen marknadsföring centralt? Varför skulle inte reklam fungera? Självklart att det gör, speciellt nu när iPhone har öppnat för Apple på bred front.

1
Bevaka tråden