Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hackare använder inte Mac?! Pft...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, jag tycker inte SvD är speciellt bra även om den är i mina ögon minst dålig av det tidningsutbud vi har, men denna kolumn var lite rolig:

Datorn sabbar pusslet Salander | Kulturnyheter | SvD

Sam Sundberg tycker att omständigheten att hjältinnan Elisabeth Salander i filmen Flickan som lekte med elden utför sitt datorhackande* på en Mac inte är fullt så bra:

Att se en elithacker sitta och knappa på en Mac är som att se Dirty Harry dödshota småtjuvar med en vattenpistol istället för en Smith & Wesso

Vad tycker ni? Hackers kör inte Mac eller?

* I det här fallet borde det förstås heta crackande.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-09-17 21:20

Antingen vill han starta ett flamewar och nyttjar en hyfsad seriös tidning för att göra det, eller så är han bara helt bakom flötet.

Tillräckligt kunniga personer inom datorindustrin nyttjar den plattform som lämpar sig bäst för uppgiften som ska utföras. Om det är Windows, Linux, Mac OS eller något annat os spelar väldigt lite roll i sammanhanget.

Jag håller helt med Sidde. Om man nu är en riktigt kunnig och duktig person så klarar man nog av att använda precis vilken plattform man behagar till det man avser att göra. Verktyg finns det gott om och skulle ett mot förmodan inte finnas kan man väl alltid använda källkoden från ett liknande och modifiera så att det passar?

Antagligen är Sam Sundberg helt inlindad i den gamla myten att man inte kan göra något arbete på en Mac eftersom det är bara en leksak. Ty det vet väl alla att riktiga datoranvändare kör med Windows?

Men så ska man ju ta allt man läser med en traktorskopa salt och jag tror att detta bara visar hur viktigt det är att göra det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-17 21:48

Känns som större sannolikhet att hackers kör någon form av unix/os x än windows iaf.

Däremot kan man ju ha funderingar över HUR hon hackar.

Öppna terminalen,

Connect-to-presidents-laptop; enter; voilá!

  • Medlem
  • 2009-09-17 22:07

Ändrar rubriken lite eftersom den syns länkad till artikeln.

Killen verkar inte vara riktigt påläst. Udda att SvD släpper igenom en artikel som tycks göra anspråk på att vara insatt utan att vara ens i närheten. Han har ingen @svd-adress, så han är väl frilans, men det förklarar inte hur SvD resonerade när de publicerade artikeln.
Fattar ingenting...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-17 22:10
Citat:

Macar är inte datorer för hackers, det är datorer för författare, formgivare, mediepajsare och andra figurer som föredrar teknik med minimalt motstånd framför teknik med maximala möjligheter.

Killen har ju klart missat nåt Jag använder OS X just för att jag vill ha maximala möjligheter!

För övrigt är jag nog så långt man bara kan komma från "mediapajsare".

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-17 23:09

Stackars lilla "mediapajsare", han kanske skulle prova att vakna på rätt sida, slänga ner Word i dockan, öppna terminalen och skriva über-h4xx0r eller nåt.

  • Medlem
  • London
  • 2009-09-18 07:30

Att jag ens bemödar mig med att kommentera hans knäppa artikel är ju ett rent slöseri med tid men; Vilken jäkla sopa, har man ingen koll så ska man vara tyst!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-18 10:21

Det måste ju vara ett rent troll-inlägg. Allt för att få uppmärksamhet..

Roliga saker att göra på valfri mac på apple-store: öppna terminal-fönstret, starta emacs, skriv ett hello world i c och kompilera. Kör. Låt fönstret vara öppet när du går. Eller bara starta tetris-mode, maximera fönstret.

Med en mac kan man ju köra både Win och Mac OS..

Nå - rent statistiskt kanske han har rätt, men att såga rullen på det är ju rubbat - ty, det står att det är Mac i boken. Vad ska manusförfattarna göra? Ändra till PC för att blidka nördar som bryr sig om sådant i en fiktonfilm? :-D. Och varför skulle manusförfattare hålla reda på det. Vad jag tycker är mera skruvat i fiktionfilmer - framför allt från Hollywood - är att dom fortfarande sitter framför svarta skärmar med grön text rullande direkt det handlar om hacking! :-D. 2009! Ingen grafik alls, liksom.

Nå - journalisten på SvD gör dock ett stort misstag som tydligt speglar hans okunskap; hans syn på Mac-plattformen är så snäv att det är pinsamt. Oavsett om man hatar Mac, gillar Mac, är Mac-taliban eller likgiltig - så har han tydligen inte en susning om att han skriver om en film som troligtvis är skriven på en Mac, grafiken är gjord på en Mac, musiken är gjord på en Mac, all promotion/reklam är gjord på en Mac och hela filmjäveln är klippt på en Mac. :-D. Han vet tydligen vääääldigt lite om Mac och den kreativa branchen. Formgivare - som han nämner - använder nästan uteslutande CAD på PC. Jezez vilken sopa.

Tycker som flera andra att det var ett riktigt lågvattenmärke för SvD.
Hade det stått i Expressen/GT/Aftonbladet så hade man kunna förstå. Men SvD ska ju vara en "seriös tidning".
(Vilket leder mig till funderingen - Vad/var ska man hitta seriösa nyheter när mediaflödet blir alltmer urvattnat.)

Att det sen var en barnslig provokation för att reta Mac-kramare är en annan sak.

Artikeln har fått 352 kommentarer, datorkriget är i full gång. Någon som är förvånad?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-09-18 22:15

Jag är inte förvånad alls. Självklart blir det såhär. Men vad gör det?

Nu även i senaste filmen använder Lisbeth en Mac och så även Blomkvist. Riktigt bra var den senaste filmen förövrigt.

1
Bevaka tråden