Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för justcam4you.com

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-10-02 14:58

Min flickväns far beställde för några veckor sedan en 450D kit från sajten JustCam4You

Det gick inte att betala med kreditkort, så han var tvungen att göra en banköverföring. Det skulle ta ca. 5 dagar att få pengarna, därefter skulle de bekräfta överföringen med ett mail och skicka kameran.

Nu 3 veckor senare finns fortfarande ingen kamera och de har inte hört ett knyst från butiken, han har mailat och ringt men utan resultat. Banken skulle försöka kontakta butikens bank i England, men pengarna verkar vara försvunna.

Jag vet att det har diskuterats tidigare om den här butiken, men nu finns alltså bevis svart på vitt att man inte ska handla därifrån!

Så var snälla att sprid detta till så många som möjligt!!

HANDLA INTE FRÅN JUSTCAM4YOU.COM

Har ni några konkreta tips på hur man ska göra med sådana här tråkigheter? Polisanmäla och vända sig till försäkringsbolaget?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-02 15:05

Har du sökt på nätet om företaget? Sysslar de med bedrägerier kommer du inte vara ensam. Hemsidan ser OK ut med både adresser och telefonnummer, men det behöver inte vara någon garanti iofs.

Ursprungligen av Hoffie:

Har ni några konkreta tips på hur man ska göra med sådana här tråkigheter? Polisanmäla och vända sig till försäkringsbolaget?

Polisanmäla, ja.

Men jag är lite nyfiken på varför man skulle vända sig till försäkringsbolag? Vad skulle de kunna göra?

Gör en Google-sökning på justcam4you.com och scam.
Lite halvrolig läsning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-02 15:33

Wow, hemsidan såg onekligen professionell ut. Jag hade nog själv låtit mig luras tror jag.

Du har mitt medlidande.

Det här verkar vara en bra site att konsultera så snart man överväger att göra affärer med ett något okänt bolag.
justcam4you.com - Fraudwatchers

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-03 21:38
Ursprungligen av sodemus:

Wow, hemsidan såg onekligen professionell ut. Jag hade nog själv låtit mig luras tror jag.

Tyvärr är det en mall, känner igen layouten. Det finns ett företag som säljer webshoppar, minns inte vad de heter just nu, men deras paket kommer med just den här mallen.

För övrigt, justcam4u? När jag såg namnet trodde jag att det var en porrsida... Varför handlar folk inte på vanliga, kända websidor som Amazon, eBay etc?

Ursprungligen av shandar:

Varför handlar folk inte på vanliga, kända websidor som Amazon, eBay etc?

Snålhet. Vi har upptäckt att man kan göra fynd genom att köpa från billig kinesisk postorder och letar efter sådana.

Och i vissa fall får man bra saker billigt, ibland billigt skräp, och ibland blir man lurad. Så länge den kombinationen går på plus fortsätter man.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-10-02 16:10

Jag vet, jag hade själv aldrig handlat därifrån utan att kolla upp sidan. Nu var det som sagt min flickväns pappa som handlade därifrån, han var redan innan köpet skeptisk till internethandel... gisaa vad han har för åsikt om internethandel idag:)

Vad det äldre gardet inte verkar veta är att man måste göra grundliga undersökningar på internetföretag innan man för över stora summor till dem.

Vad försäkringsbolaget skulle göra? Det vet jag faktiskt inte, jag tänkte om det fanns nån del i hemförsäkringen som täckte bedrägerier och liknande, men det får man väl helt enkelt kolla upp med dem. De brukar iaf. alltid vilja ha en polisanmälan på allting, så det är väl en bra start!

Ursprungligen av Hoffie:

..jag tänkte om det fanns nån del i hemförsäkringen som täckte bedrägerier och liknande...

Nej, någon sådan del finns nog inte.

Tyngre sajter som ser professionella ut och som säljer dyra grejer och som verkar ha en betydande omsättning - men som inte tar t.ex. VISA - är givetvis att betrakta som skumma. Att inte alla fattar detta är för mig ett mysterium.

Ursprungligen av Zimmerman:

Tyngre sajter som ser professionella ut och som säljer dyra grejer och som verkar ha en betydande omsättning - men som inte tar t.ex. VISA - är givetvis att betrakta som skumma. Att inte alla fattar detta är för mig ett mysterium.

Det är en märklig tid vi lever i. Man bedöms efter utseendet på hemsidan. Om man inte har en snygg hemsida så nekas man vara med i mailinglistor och sådant. Men om man har en snygg hemsida utan substans bakom, då går mycket.

Skumma typer utnyttjar detta hänsynslöst. För nybörjare finns det inga klara regler för hur man bedömer om en sida är seriös, och reglerna ändras hela tiden.

Vad är det som är så seriöst med att ta VISA? Tvärtom så kan väl ett oseriöst företag som tar VISA göra det för att tömma kontot för dig så fort de får dina kontouppgifter? Jag betalar helst PF eller PayPal till okända säljare. Det är svårt och blir allt svårare att bedöma vad som är äkta och vad som är bluff.

Kreditkortsbedrägerier är en anna tråd - här handlar det om annat; hur bedöma en sajts trovädighet. Det finns parametrar som jag och miljoner andra följer. Organiserad brottslighet ordnar aldrig köptjänsten med kreditkort (mycket registrering - anonymitet omöjlig - spårning för t.ex. FBI/Europol/interpol en baggis). Tjänsten är dessutom dyr. Storbovar har ALDRIG kreditkortslösning på sina tjänster/sajter. Dom riskerar att inte komma över stålarna med sådan tjänst. That's it. För oss vakna är då detta med t.ex. VISA (störst/vanligast i världen) en parameter att beakta. Kan man inte betala med VISA så är det troligtvis inget riktigt företag (om vi talar om bjässar och inte hembygdsföreningar som säljer hantverk etc). Man KAN undvika blåsning.
PayPal har nästan inga tunga sajter.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är en märklig tid vi lever i. Man bedöms efter utseendet på hemsidan. Om man inte har en snygg hemsida så nekas man vara med i mailinglistor och sådant. Men om man har en snygg hemsida utan substans bakom, då går mycket.

Skumma typer utnyttjar detta hänsynslöst. För nybörjare finns det inga klara regler för hur man bedömer om en sida är seriös, och reglerna ändras hela tiden.

Vad är det som är så seriöst med att ta VISA? Tvärtom så kan väl ett oseriöst företag som tar VISA göra det för att tömma kontot för dig så fort de får dina kontouppgifter? Jag betalar helst PF eller PayPal till okända säljare. Det är svårt och blir allt svårare att bedöma vad som är äkta och vad som är bluff.

Ursprungligen av Zimmerman:

Kreditkortsbedrägerier är en anna tråd - här handlar det om annat; hur bedöma en sajts trovädighet.

Jag hänger inte riktigt med. Vad är skillnaden? En nätplats kan drivas av en kreditkortsbedragare. Den kommer att fråga efter kreditkortsnummer och kanske presentera en snygg imitation av ett vanligt seriöst system för att handla med sådana.

Citat:

PayPal har nästan inga tunga sajter.

Festligt påstående, då faller eBay utanför de "tunga". Men det var förstås inte precis det du menade, du menade vanliga fristående nätbutiker.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-10-02 19:31

Riktigt låga priser! Nästan för bra för att vara sant!
Eller föresten: Stryk "nästan"...

Surt på förlorade pengar, men kan bara instämma i det andra skriver mellan raderna här ovan:
Man måste vara "street smart" även på nätet. Tyvärr inte alla som är det, därav sådana ställen som JustCam4You...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-10-02 21:05

Ja, det var väl kanske inte så oväntat... Tråkigt när man blir drabbad, men....det perfekta klippet finns mycket sällan och speciellt inte från okända firmor med suspekta firmanamn och låga priser.

Man ska väl dra ögonen åt sig när man ska betala rätt in på ett konto men är man ovan vid internethandel så kanske man inte tänker på att folk faktiskt luras och bedrar även i cyberspace. En liten hjälp och ett redskap för den som behöver hjälp att navigera sig i djungeln av butiker är denna add-on till Firefox WOT - Web of Trust . Den ger justcam4you ett mindre bra betyg, dock inte det lägsta. Själv har jag den mest för att ge en fingervisning åt vart det barkar med företagssidor. Det kommer ju inte att hjälpa i detta fall men för framtida köp kan det vara idé att rådslå med denna lilla hjälpreda.

Man litar inte på internetföretag som inte kan ta kreditkort eller annan "säkrare" överföring. Det nog i stort sett bara att polisanmäla händelsen och gå vidare. Möjligheten att få tillbaka pengar är säkert ganska liten. Ett försäkringsbolag lär inte täcka förlusten.

Ursprungligen av Hoffie:

Min flickväns far beställde för några veckor sedan en 450D kit från sajten JustCam4You
Det gick inte att betala med kreditkort, så han var tvungen att göra en banköverföring. Det skulle ta ca. 5 dagar att få pengarna, därefter skulle de bekräfta överföringen med ett mail och skicka kameran.
Nu 3 veckor senare finns fortfarande ingen kamera och de har inte hört ett knyst från butiken, han har mailat och ringt men utan resultat. Banken skulle försöka kontakta butikens bank i England, men pengarna verkar vara försvunna.
Jag vet att det har diskuterats tidigare om den här butiken, men nu finns alltså bevis svart på vitt att man inte ska handla därifrån!
Så var snälla att sprid detta till så många som möjligt!!
HANDLA INTE FRÅN JUSTCAM4YOU.COM
Har ni några konkreta tips på hur man ska göra med sådana här tråkigheter? Polisanmäla och vända sig till försäkringsbolaget?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-03 21:46

Ett par godbitar från JustCam4You

Tex:

Citat:

Being registered in offshore zone, we do not have to pay interior taxes.

[...]

Electronics 4 You Limited
Registered Address
Linthorpe Road
London, N16 5RE
United Kingdom

Sen när är London offshore?

Eller:

Citat:

We present the highest level of service being accessible round-the-clock. 24/7 work helps to please the customers who live in various climate zones. Do not doubt to apply to us even on Christmas days as we are available even on holidays! You can be certain that the product will be delivered in time once you make an order.

Levererad i tid, på julafton! Oavsett klimatzon!

1
Bevaka tråden