Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vidarekoppling aktiverad! Vafalls?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, i princip alltid när jag ringer ut så ploppar denna dialogruta fram och man trycker då på "avfärda" men jag tror man inte behöver trycka egentligen men själva beteendet är ruskigt irriterande. Finns det någon lösning?
Tele2, köpt i italien olåst. iPhone 3G med ohackad version 3.1.

Ta reda på vad man slår för att häva alla vidarekopplingar

##21* lyft lur eller ngt sånt.

  • Medlem
  • sthlm
  • 2009-10-03 01:08

exakt samma problem, undrar också!

Saxat från telias sida:

Avstängd mobiltelefon eller utom täckningsområde

När du ser att batteriet håller på att ta slut kan du vidarekoppla till en annan mobiltelefon eller vanlig telefon.

Befinner du dig vid ett fritidshus med otillräcklig mobil täckning kan du vidarekoppla till fritidshusets fasta telefon så får de som söker dig på mobilen alltid tag på dig. Glöm inte att göra vidarekopplingen innan täckningen försvinner.

Samtalet kopplas vidare efter 30 sekunder.

1. Tryck *62* [riktnr + tfnnr] #.
2. Koppla in din vidarekoppling med SEND/LUR.

Urkoppling

1. Tryck #62#
2. Koppla ur din vidarekoppling med SEND/LUR.

När du inte kan svara

Om du kör bil och inte vill svara i din mobiltelefon, vidarekoppla samtalet till en annan telefon.

Glöm inte att göra vidarekopplingen innan du börjar köra.

1. Tryck *61* [riktnr + tfnnr] #.
2. Koppla in din vidarekoppling med SEND/LUR.

Ändra vidarekopplingstid

Normalt ringer det 30 sekunder innan samtalet kopplas vidare. Om du vill ändra tiden:

1. Tryck *61* [riktnr + tfnnr].
2. Tryck ** efter att du har valt telefonnummer.
3. Välj önskad tid: 05, 10, 15, 20, 25 eller 30 sekunder
4. Fortsätt med # och SEND/LUR

Urkoppling

1.Tryck #61#.
2. Koppla ur din vidarekoppling med SEND/LUR.

Vid upptagetton

När du är upptagen av ett samtal i din mobiltelefon men vill vidarekoppla andra inkommande samtal till en annan person som svarar.

1. Tryck *67* [riktnr + tfnnr] #.
2. Koppla in din vidarekoppling med SEND/LUR.

Urkoppling

1. Tryck #67#.
2. Koppla ur din vidarekoppling med SEND/LUR.

Vidarekoppling Direkt till ett annat nummer - medflyttning

Du kan alltid vidarekoppla dina samtal så de går direkt till ett annat telefonnummer, utan att det först ringer in din mobil, detta kan vara bra när du t ex inte vill bli störd eller om du vet att du ska till en ort med otillräcklig täckning

1. Tryck *21* [riktnr + tfnnr] #.
2. Koppla in din vidarekoppling med SEND/LUR.

Urkoppling

1. Tryck #21#.
2. Koppla ur din vidarekoppling med SEND/LUR.

Urkoppling av samtliga vidarekopplingar

1. Tryck #002#.
2. Koppla ur dina vidarekopplingar med SEND/LUR.

Vidarekoppling till Mobilsvar
Låt Mobilsvar ta dina samtal när du talar i din mobil.

1. Tryck *67*0673 ditt mobilnummer utan första nollan # och lur.
2. Urkoppling: tryck #67# och lur.

OBS! Äldre mobiler kan kräva två * * och två # # istället för en, när du vill koppla in respektive koppla ur tjänsterna.

Vette tusen om det egentligen har med funktionen vidarekoppling att göra, jag tror det är en irriterande bugg...
Man kan ju vidarekoppla i iPhone´s mjukvara och då ser man ju en lite telefon uppe till höger men tar man bort den vidarekopplingen så poppar det ändå upp vidarekoppling aktiverad...och som sagt man behöver ju inte trycka avfärda det fungerar normalt ändå...
Är det specifikt för oss med Tele2 abonnemang?
Och som sagt, det är ju när man ringer UT som meddelandet ploppar upp...

Ursprungligen av Firechild:

Vette tusen om det egentligen har med funktionen vidarekoppling att göra, jag tror det är en irriterande bugg...
Man kan ju vidarekoppla i iPhone´s mjukvara och då ser man ju en lite telefon uppe till höger men tar man bort den vidarekopplingen så poppar det ändå upp vidarekoppling aktiverad...och som sagt man behöver ju inte trycka avfärda det fungerar normalt ändå...
Är det specifikt för oss med Tele2 abonnemang?
Och som sagt, det är ju när man ringer UT som meddelandet ploppar upp...

Du har en vidarekoppling aktiverad, troligen "Vidarekoppla vid upptaget" (som det ju blir när du ringer ut). Min 3G gjorde precis samma sak när jag köpte den.

Det är ingen bugg, den vill bara tala om att om ngn ringer dig nu får de prata med din svarare (personligen tycker jag det är bättre ge dem upptaget).

Kontakta Tele2's kundtjänst, de hjälper dig om nu de har kortkommandon som skiljer sig från telias.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-04 10:07
Ursprungligen av Firechild:

Vette tusen om det egentligen har med funktionen vidarekoppling att göra, jag tror det är en irriterande bugg...
Man kan ju vidarekoppla i iPhone´s mjukvara och då ser man ju en lite telefon uppe till höger men tar man bort den vidarekopplingen så poppar det ändå upp vidarekoppling aktiverad...och som sagt man behöver ju inte trycka avfärda det fungerar normalt ändå...
Är det specifikt för oss med Tele2 abonnemang?
Och som sagt, det är ju när man ringer UT som meddelandet ploppar upp...

Det förekom samma "problem" med ver 2.x av iPhoneOS. Jag har Telia, och när mobilsvar är aktivt kom alltid det meddelandet upp när jag ringde. Man kunde fixa i någon plist för att ta bort det. När Telia uppdaterade operatörsinställningarna försvann det.
Finns gamla trådar om det på 99.
Hur man ska göra idag har jag ingen aning om....

Ursprungligen av kenjon:

Det förekom samma "problem" med ver 2.x av iPhoneOS. Jag har Telia, och när mobilsvar är aktivt kom alltid det meddelandet upp när jag ringde. Man kunde fixa i någon plist för att ta bort det. När Telia uppdaterade operatörsinställningarna försvann det.
Finns gamla trådar om det på 99.
Hur man ska göra idag har jag ingen aning om....

Problemet med 2G var ju att om du använde datatjänsteran så KUNDE ju ingen nå en, så där var vidarekoppling nödvändigt av ett annat skäl.

Enklaste idag torde vara att man kontaktar sin operatör.

Får ngn ett svar därifrån så vore det guld få in det i tråden.
(Orkar faktiskt inte sätta mig i telefonkö till Tele2's Kundtjänst och fråga hur man bär sig åt med ett abbonemang som jag inte har, hos ett företag jag inte är kund hos, för en telefon som inte är min egen... )

Ursprungligen av Goflorp:

Problemet med 2G var ju att om du använde datatjänsteran så KUNDE ju ingen nå en, så där var vidarekoppling nödvändigt av ett annat skäl.

Enklaste idag torde vara att man kontaktar sin operatör.

Får ngn ett svar därifrån så vore det guld få in det i tråden.
(Orkar faktiskt inte sätta mig i telefonkö till Tele2's Kundtjänst och fråga hur man bär sig åt med ett abbonemang som jag inte har, hos ett företag jag inte är kund hos, för en telefon som inte är min egen... )

Håller med tidigare inlägg om att samma sak fanns med tidigare f.w.
Jag hade det mot Telia och kunde ingenting göra själv, utöver att jailbreka telefonen och editera en plist fil.
Efter det så hade jag inte problemet.

Nu, i FW3, vet jag inte men har inte heller problemet längre.

Ja nu har jag avaktiverat alla vidarekopplingar som finns utan bättring.

Och när jag ringer till min egen telefon som tex pratar för fullt med nummerupplysningen så blir det upptaget från min fasta telefon precis som man vill ha det så det är helt klart en bugg men tack för tipsen ändå.

Nedan är Tele 2´s kommandon.
Vid ej svar
* * 6 1 * numret du vill vidarekoppla till inkl. riktnummer # LUR

Vid ej kontakt
* * 6 2 * numret du vill vidarekoppla till inkl. riktnummer # LUR

Vid upptaget
* * 6 7 * numret du vill vidarekoppla till inkl. riktnummer # LUR

Alla samtal
* * 2 1 * numret du vill vidarekoppla till inkl. riktnummer # LUR

Kontroll
* # 2 1, 6 1, 6 2 eller 6 7 # LUR

Urkoppling
# # 2 1, 6 1, 6 2 eller 6 7 # LUR

För att vidarekoppla till din Telefonsvarare gör du på samma sätt fast använder +46252 och ditt mobilnummer utan första nollan istället.

Snabbkoppling av alla samtal
Vill du vidarekoppla alla samtal till din telefonsvarare när du inte kan svara, inte har kontakt med nätet eller när du har din telefon avstängd kan du nu enkelt aktivera en vidarekoppling som omfattar alla dessa situationer. Detta gör du genom att trycka # # 0 0 2 # LUR på din mobiltelefon. Vidarekopplingen kommer att fungera både i Sverige och i utlandet. När du trycker in aktiveringskoden # # 0 0 2 # LUR upphör samtidigt dina eventuella tidigare vidarekopplingsinställningar. Förenklingen omfattar inte kontantkortskunder.

http://www.99.se/operatoerer-abonnemang/267846-tele2-operatoers-bundle.html

Du kan ju prova det här kanske. Jag har en jailbreakad + ultrasnow lur med tele2 och blev av med "vidarekopplingsinfon" vid varje utsamtal.

//Irre

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-03-19 20:36

Men det måste ju gå att få bort utan att man måste jailbreaka telefonen!

Det är helt sjukt. Jag har fortfarande problemet.

1
Bevaka tråden