Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3, Telia eller Telenor? Ur täckningssynpunkt?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Frågan har säkert varit upp tidigare men hittade inget rakt svar så försöker genom att starta en ny tråd!

Vilken operatör rekommenderar ni? 3, Telia eller Telenor?

Priset har jag koll på och spelar mindre roll just nu.

Håller 3 vad de lovar? Eftersom jag kan få en telefon därifrån imorgon så är jag intresserad av om det är värt att ta ett 3 abb eller bör jag vänta och ta Telia (som jag har sedan innan)???

Jag rör mig mycket i Göteborgs skärgård och åker en del skidor, Hur är 3s teckning?

Tacksam för svar!

//Svante

Rekommenderar verkligen Telia! Ingen annan har så bra hastighet i GSM-nätet (dvs EDGE), 3 har inget GSM-nät alls.

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Rekommenderar verkligen Telia! Ingen annan har så bra hastighet i GSM-nätet (dvs EDGE), 3 har inget GSM-nät alls.

Hastigheten har för min del mindre betydelse eftersom jag oftast vistas i stor Göteborg med full Turbo 3G täckning. Men undrar om jag överhuvudtaget kan ringa om jag är ute med båten eller är uppe i fjällen, åre etc?

Tacksam för hjälp

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-03 10:49
Ursprungligen av Kidmaster:

Hastigheten har för min del mindre betydelse eftersom jag oftast vistas i stor Göteborg med full Turbo 3G täckning. Men undrar om jag överhuvudtaget kan ringa om jag är ute med båten eller är uppe i fjällen, åre etc?

Tacksam för hjälp

Det är främst i "obygden" som Telia är bättre, t ex fjälltrakterna. I Norrland har du oftast inget val alls, bara Telia....

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-10-03 01:23

En kul grej jag upptäckte var att det gick snabbare att skicka SMS med Tre än med Telenor. Min korta erfarenhet av Tre har varit väldigt positiv! Jag har kört Telia, Tele2, Telenor och nu Tre.

Telia må ha bra GSM täckning men jag är förvånad hur dåligt det kan bli med 3G täckningen i Stockholm. Det kan försvinna helt på många ställen mitt i stan. För samtal spelar det ingen roll så klart, men det kan vara lite irriterande när man surfar och så ser man att det blir EDGE nätet ofta mitt i stan. I tunnelbanan i alla fall är det i regel ganska bra, vilket jag är glad för.

Nu har jag ingen referens, man kanske inte kan förvänta sig fullständig täckning överallt i Stockholm utomhus. Jag vet inte t ex hur 3s nät är, men de skryter gärna att det är bättre.

När men befinner sig i skärgården är Telia överlägset bäst, så är det bara. Sen kan man ju ha synpunkter på deras 3G täckning som sagt, men det är en annan frågeställning.

Nu sitter jag med min nya iPhone 3Gs på tangentbordet på min färd med tåget från Göteborg ut mot stenungsund/tjörn. Internetdelning till min Macbook PRO går helt utmärkt och täckningen är FULL....

Återkommer med fler täcknings rapporter senare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-07 20:43

Jag har haft både Telia och Telenor i alla år och har kört dem båda i mina iPhones utan problem. Senaste veckan har jag lidit mig igenom en iPhone med 3Kontant och jag vara garvar åt den usla täckningen!

Går jag in på dass på kontoret och stänger dörren så står det No Service, jag saknar täckning på de mest bisarra ställen där ingen annan operatör ens indikerar mindre än full styrka. Tre fungerar för vissa men jag vill kunna kolla mailen när jag sitter på muggen och ringa när jag sitter på en parkbänk mitt i sthlms city....=)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-08 23:01

Men ärligt, vem skaffar ett mobilt bredband med motiveringen att en operatör har snabbt GSM-nät?
Personligen tycker jag 3 levererar bra och jag gillar att Telenor har obegränsad surf. (VERKLIGEN obegränsad, inga dolda små paragrafer.)

Jag var lite inblandad i 3G-uppbyggnadens bygglovhantering, och mitt intryck är att Telia hade järnkoll på teknik. täckning och terräng medan "de andra" förlitade sig på inhyrda muppar från England som aldrig sett kuperad svensk granskog. Så utan att ha provat själv skulle jag säga Telia.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-10-09 07:20

Fjälltrakterna har dålig mobiltäckning, men Telia har i alla fall någorlunda. Alla som befinner sig i norra Sverige och rör sig utanför storstäderna vet att det bara är Telia som gäller.

Ursprungligen av gunek:

Fjälltrakterna har dålig mobiltäckning, men Telia har i alla fall någorlunda. Alla som befinner sig i norra Sverige och rör sig utanför storstäderna vet att det bara är Telia som gäller.

Bara att instämma

Det är dessutom som så att om man har dålig mobiltäckning - så klagar man alltid på Telia och förväntar sig att de ska fixa täckning - jag hör aldrig någon som förväntar sig att Tre et al ska fixa något;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-01 15:09

Ursäkta men jag ska alltså inte vänta mej att en ny iphone med Tre ska fungera i Stockholmstrakten överhuvudtaget? Och en mobil som inte fungerar inomhus, var har jag för nytta av den liksom...? det är ju helt absurt!

Jag kör visserligen med en android lur, och inte iPhone, men kan ända säga en del om Tre's täckning.

1) Den är inte bäst som i reklamen. I stan är det bra täckning på de flesta ställen, källarutrymmen kan vara problem men byggnader funkar fint. På pendeln finns det två områden då Spotify dör, mellan Årstaberg och Älvsjö, och mellan Farsta Strand och Skogås (oftast är täckningen nere bara ett par sekunder), annars funkar det fint.

2) Det funkar mycket bra på Muskö, men i övriga skärgården kan det vara problem.

3) Telia är bättre, speciellt med iPhone, enligt min vänkrets.

4) Så dåligt som du har det ska det inte vara. Du har en dålig iPhone. Be dem byta den igen. Om det fortfarande inte funkar, kräv att de häver köpet och kompenserar dig för din tid utan telefon. Om de inte går med på detta ta kontakt med konsumentverket, de brukar vara ganska effektiva på att gnälla. Berätta för alla du känner om dessa problem, speciellt företag. Ställ dig bredvid Tre's försäljare på gatan/i gallerior och varna kunder (visa din mobil med sämst täckning). Om de inte vill hjälpa dig kan du sabba ganska mycket för dem, om du har tid över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-01 15:49

Tack för ditt svar. Jag ska till butiken där jag först köpte mobilen nu, de har varit otroligt hjälpsamma vilket inte kan sägas om Tre och jag tänker begära att få häva köpet, orkar inte med det här längre. Det kostar mig tid och pengar och massa gråa hår.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-01 15:55
Ursprungligen av nikki:

Ursäkta men jag ska alltså inte vänta mej att en ny iphone med Tre ska fungera i Stockholmstrakten överhuvudtaget? Och en mobil som inte fungerar inomhus, var har jag för nytta av den liksom...? det är ju helt absurt!

Jo, utomhus ska det fungera bra...

Men inomhus fungerar det sällan felfritt, beroende på hus dock.

Har bara erfarenhet av Telia, och den har varit positiv.

Minns för ett par årssedan när jag lyckades ringa hem från toppen av kebnekaise.

Jag kan sammanfatta min första vecka med 3 så här;

+Grymt snabbt 3G nät
+Funkar perfekt att surfa på datorn med iPhone som modem
+Betalar 450:-/mån, fri surf, 3000 fria sms och 300kr att ringa för till alla nät
-Sämre täckning när man befinner sig inomhus dock helt acceptabel på de flesta ställen.
-Går man in i en källare eller liknande med tjocka betongväggar så försvinner täckningen helt.

Man får helt enkelt vad man betalar för, men eftersom jag oftast befinner mig på en radie av 5mil från centrala Göteborg så klarar jag mig utmärkt!

//Svante

Ursprungligen av Kidmaster:

+Betalar 450:-/mån, fri surf, 3000 fria sms och 300kr att ringa för till alla nät

Vad debiteras du per minut då? Inom de 300kr.

Ursprungligen av Marcus_R:

Vad debiteras du per minut då? Inom de 300kr.

69öre har jag för mig, potten var på 399:- och så använde jag 99:- för att få fria sms. dvs 300:- kvar att ringa för.... Så för er som inte smsar så mycket kan ni ju använda 399:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-01 14:39

Otroligt besviken nybliven iphone och Tre-användare

Köpte en iphone med Tre abonnemang för över en månad sedan. Har fått byta telefonen tre gånger (!) under denna månad och sitter nu med det tredje exemplaret som visserligen gick att aktivera men som har lika skitdålig täckning som den första.
Har alltså Tre's abonnemang och bor i norrförort/Stockholm. Hemma/inomhus har jag ingen mottagning överhuvudtaget, nån gång på toaletten i några minuter innan nätverket försvinner. På Järvafältet (där jag jobbar) noll täckning. Hos vänner söder om stan kan jag ha täckning en stund som sen försvinner, igår i Farsta hade jag täckning typ en timme. Det är det längsta på hela denna månad.
Har verkligen Tre så dålig täckning eller är det fel på denna telefon också?? Detta tredje exemplar beter sig precis som det första som jag lämnade tillbaka efter fyra dagars pina och fick utbytt efter mer än 2 v. Det andra exemplaret gick inte ens att aktivera och fick åka tillbaka direkt.
Jag kan säga att jag verkligen sett framemot att äga en Iphone, gammal inbiten Macanvändare som jag är men nu känner jag mej så disillusionerad och besviken att jag är benägen att hålla med alla som öser galla över Apple. Vad är det här för skittelefon?? Eller är det Tre's nät som är så otroligt dåligt?? Har en kompis som bor inte långt från mej och hon har både Iphone och Tre och är hur nöjd som helst.

Vill väldigt gärna höra andras erfarenheter av denna bejublade telefon (och Tre's nät) som jag snart är klar att kasta in i väggen av frustration....

(Kan tillägga att jag haft Comviq kontantkort i över 15 år med gamla Sony Ericsson/Nokia/Samsung telefoner utan att någonsin haft några som helst problem med täckning vart jag än befunnit mej.)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-01 14:40
Ursprungligen av nikki:

Köpte en iphone med Tre abonnemang för över en månad sedan. Har fått byta telefonen tre gånger (!) under denna månad och sitter nu med det tredje exemplaret som visserligen gick att aktivera men som har lika skitdålig täckning som den första.
Har alltså Tre's abonnemang och bor i norrförort/Stockholm. Hemma/inomhus har jag ingen mottagning överhuvudtaget, nån gång på toaletten i några minuter innan nätverket försvinner. På Järvafältet (där jag jobbar) noll täckning. Hos vänner söder om stan kan jag ha täckning en stund som sen försvinner, igår i Farsta hade jag täckning typ en timme. Det är det längsta på hela denna månad.
Har verkligen Tre så dålig täckning eller är det fel på denna telefon också?? Detta tredje exemplar beter sig precis som det första som jag lämnade tillbaka efter fyra dagars pina och fick utbytt efter mer än 2 v. Det andra exemplaret gick inte ens att aktivera och fick åka tillbaka direkt.
Jag kan säga att jag verkligen sett framemot att äga en Iphone, gammal inbiten Macanvändare som jag är men nu känner jag mej så disillusionerad och besviken att jag är benägen att hålla med alla som öser galla över Apple. Vad är det här för skittelefon?? Eller är det Tre's nät som är så otroligt dåligt?? Har en kompis som bor inte långt från mej och hon har både Iphone och Tre och är hur nöjd som helst.

Vill väldigt gärna höra andras erfarenheter av denna bejublade telefon (och Tre's nät) som jag snart är klar att kasta in i väggen av frustration....

(Kan tillägga att jag haft Comviq kontantkort i över 15 år med gamla Sony Ericsson/Nokia/Samsung telefoner utan att någonsin haft några som helst problem med täckning vart jag än befunnit mej.)

Räkna inte med bra täckning inomhus...

  • Medlem
  • 2010-05-03 21:01

En stor nackdel med att ha 3 som operatör är att de inte längre erbjuder fallbak-tjänst till 2G-nätet i Södra Sverige. Det gör att de får betydligt sämre täckning än Telia och Telenor eftersom man inte har någon täckning när man inte har 3G täckning.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2010-09-29 16:10

Skaffa INTE Telenor!

Har kört med Tele2 sen -97 och aldrig haft några problem med täckning eller dataöverföring - vare sig inne i stan eller ute i Skärgården (Sthlm). Bytte till Telenor för ett halvår sedan när jag skaffade ny mobil, något jag fått ångra - Saknar numera täckning för jämnan både inne i stan, ute i landet och i skärgår'n... har tre mån kvar på bindningstiden, sen blir det gamla pålitliga Tele2 igen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-29 18:15

Telia må ha bra täckning men snacket om Edge ger jag inte mycket för. Jag har en kollega som gick över till Telia, inne på vårt jobb (som inte ligger i en källare, bunker etc.) får han bara Edge-täckning och dra mig baklänges vad värdelöst. Vi försökta ta en app via Appstore och testade även Cydia och det tog ju löjligt lång tid så snacket om att Edge är så bra köper jag inte. Kan likaväl ha noll täckning för min del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-29 20:17

Vem har sagt att EDGE är bra på data? Däremot ska TELIAmannen vara glad att han inte är TREman för då hade han inte ens kunnat ringa...

Telenor har fungerat bra för mig så länge som jag håller mig i centralorter. På resande fot i de norrländska länen har det dock varit totalt värdelöst och jag har fått koppla upp mig via min iPhone 4 som lyckligtvis kör Telia som operatör. Därför rekommenderar jag gladeligen Telia.

När det kommer till EDGE så är det väl inte så att någon hävdar att det är ett bra nät för data. Det ger dock en liten skjuss i hastighet, och det tar man väl tacksamt emot. Hellre Edge som mellanting än att bara ha att välja mellan GSM och 3G. Nu är det väl dock så att om man kör TRE så har man väl inte ens tillgång till annat än 3G-nät?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Nu är det väl dock så att om man kör TRE så har man väl inte ens tillgång till annat än 3G-nät?

Precis så är det, så med Tre får man lita på att 3G finns överallt (och att Tre finns överallt).

Medans man med någon annan operatör, Telenor, Tele2, Telia, har GSM-nätet att falla tillbaka på.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-05 09:17

Haft Tele2 i 6-7 år. Skaffade iPhone 4 (som man inte kan låsa till att använda endast 3G, som med Android t.ex.).
Fullkomligt värdelös att använda med operatörer som kör fallback till GSM. Obrukbart skulle jag vilja säga.
Att surfa osv. och tappa några pinnar på täckningen ...och det blir fallback till GSM (d.v.s. avbrott i överföringar + sjukt långsam överföring), det gör att man svär högt.

Hade även problem med tappade samtal osv.

Sa upp mitt abonnemang efter 2 dagar - bytte till Tre. Fungerar utmärkt. Bor i söder, och har inga som helst problem med täckning.

Bevaka tråden