Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beroende av två skärmar?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej allihopa,

Känner mig tvungen att dela med mig av ett problem som följt efter mig i flera år nu.

När jag sitter och jobbar eller sitter privat känner jag mig handikappad om det bara finns en skärm. Nu i ca 1 månad har jag varit utan skärm (pga byte till MacPro) tills äntligen i måndags så fick jag tag i en likadan skärm som jag redan äger. En Apple Cinema Display 20" (Aluminium modellen). Har haft svårt att utöva det jag normalt sitter med.

Är du som jag som har många fönster uppe samdigt och vill se det mesta utan att behöva minimera eller liknande ?

Med mina två skärmar så har jag en upplösning på 3360 * 1060.
Tror jag skulle kunna fördriva resten av kvällen till att skriva vad som jag tycker är så bra med att ha två skärmar.

Har använd det där med "Spaces" men då har jag ju inte allt uppe samtidigt.

Min fråga riktar sig till att hitta likasinnade.
ÄR det fler som har detta tvång eller känner sig bortkommen när man inte får ha två skärmar ?

Jag upplever det inte som något tvång, dock väldigt praktiskt. Jag har bland annat en MacBook Pro och till den har jag ingen skärm utöver den inbyggda. Däremot har jag två skärmar på arbetsstationen.

Jag brukar normalt inte ha alltför många fönster uppe samtidigt, men det är praktiskt att kunna fokusera på ett program på en skärm och samtidigt ha irssi och mutt öppna och fullt synliga hela tiden på den andra. Jag kör separata virtuella skrivbord på vardera skärmarna så fönstren på den ena ligger kvar även då jag flyttar runt bland dem på den andra.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag upplever det inte som något tvång, dock väldigt praktiskt. Jag har bland annat en MacBook Pro och till den har jag ingen skärm utöver den inbyggda. Däremot har jag två skärmar på arbetsstationen.

Jag brukar normalt inte ha alltför många fönster uppe samtidigt, men det är praktiskt att kunna fokusera på ett program på en skärm och samtidigt ha irssi och mutt öppna och fullt synliga hela tiden på den andra. Jag kör separata virtuella skrivbord på vardera skärmarna så fönstren på den ena ligger kvar även då jag flyttar runt bland dem på den andra.

Tycker det är lite dumt att jämnföra en bärbar dator. Oftast flyttar man runt den och då är det ju ganska korkat att ha en till skärm under armen

Har dock sätt folk som gått över från Mac Pro och iMac som satsat på en Macbook Pro och har en extra skärm vid sin vanliga arbetsplats. Men fördelen att kunna ta med sig datorn var man än går.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-07 20:21

Med en wide-screen skärm kommer man långt, åtminstone om det är en 22" eller 24". Sen finns det vissa typer av program där det nästan krävs två skärmar. En del CAD-program t.ex. där man har huvudfönstret på en skärm och konsolfönstret på den andra.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-07 21:10

Jag använder två skärmar på jobbet medans jag endast har min 15" Macbook Pro hemma. Jag hade tidigare en extern 22" skärm hemma men jag använde den sällan så jag gav bort den till min far.

Jag vill påstå att det känns viktigare med två skärmar om man kör Windows än om man kör OS X.

Så. Nej. Jag tycker inte det spelar någon roll alls vid normalt användande då man har så extremt snabb och smidig fönsterhantering i OS X.

Ursprungligen av 2mkr:

Jag vill påstå att det känns viktigare med två skärmar om man kör Windows än om man kör OS X.

Så. Nej. Jag tycker inte det spelar någon roll alls vid normalt användande då man har så extremt snabb och smidig fönsterhantering i OS X.

Även om fönsterhanteringen är smidig så har jag aldrig gillat att använda den lösningen.

Jag skulle gärna vilja att det kom spel till dubbla skärmar ( ej flygsimulator)

På jobbet skulle jag inte klara mig utan två skärmar. Sitter i flera olika system samtidigt, med flera olika Excelarbetsböcker uppe samtidigt. Underlättar enormt med två skärmar. Jag kan till exempel med lätthet sitta och jämföra två stora arbetsböcker samtidigt. Men det beror ju på vad jobbet kräver. Personalchefen till exempel klarar sig utmärkt med en.

Hemma sitter jag bara med en skärm, MacBookens.

Det beror på…
Som jag skrivit i en tidigare tråd.

Ljudredigering/videoredigering: Då tar jag helst två skärmar.
Bildredigering: Då tar jag helst en stooor skärm.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-08 20:25

För surf och sånt behöver jag bara en skärm, men när jag jobbar med grafik eller programmering tycker jag det är smidigare med flera skärmar.

Ursprungligen av MatsOlov:

För surf och sånt behöver jag bara en skärm, men när jag jobbar med grafik eller programmering tycker jag det är smidigare med flera skärmar.

Ja det är lite där skon klämmer, vad man använder datorn till.
Personer som enbart haft en skärm blir ju svårt att fråga om de anser att två skärmar är bättre.

  • Medlem
  • 2009-10-08 20:47

Vi utredde detta när vi (Sydsvenskan, Sveriges bäst designade dagstdning) bytte från OS9 till OSX, från QuarkXPress till InDesign. Vi hade 2x19"-20" och kom fram till att vi skulle satsa på 1x24" även om vi hade kunnat komplettera 24" med en mindre skärm. Med god fönsterhantering och en bra känsla för navigering är det bättre ergonomi med en skärm än två, blev vår slutsats.
En (1) av ett sextiotal användare ville behålla en mindre skärm till sin nya 24, vilket han fick. Alla hade möjligheten, men ingen annan ville ha den där extra skärmen.

Ursprungligen av Baron:

Vi utredde detta när vi (Sydsvenskan, Sveriges bäst designade dagstdning) bytte från OS9 till OSX, från QuarkXPress till InDesign. Vi hade 2x19"-20" och kom fram till att vi skulle satsa på 1x24" även om vi hade kunnat komplettera 24" med en mindre skärm. Med god fönsterhantering och en bra känsla för navigering är det bättre ergonomi med en skärm än två, blev vår slutsats.
En (1) av ett sextiotal användare ville behålla en mindre skärm till sin nya 24, vilket han fick. Alla hade möjligheten, men ingen annan ville ha den där extra skärmen.

Det är inte riktigt samma att ha två olika storlekar på skärmarna anser jag.
Om jag skulle ha en 24" och en 20" så skulle det kännas fel. Vill ha samma höjd av skärmarna, annars blir det en ergonomisk grej.

Kan tänka mig att om man vill arbeta med ett specifikt program så är det nog smidigare att anpassa sig efter det.

Blev lite chockad av att enbart 1 av 60 ville behålla en andra skärm. Men jag tror att om ni erbjöd 2x24" så hade det varit en annan femma.

  • Medlem
  • 2009-10-08 20:49

lägger till ett tredje alternativ "Nej det är bättre med en skärm".
Admin

  • Oregistrerad
  • 2009-10-08 23:15

Jag har faktiskt aldrig gillat två skärmar, även om jag haft det i sådär 10 år. Nu sitter jag på en 30" ACD och skulle ALDRIG byta ut det mot två 20" skärmar, även om jag får 500 pixlar mer på bredden. Att röra på huvudet hela tiden för att titta på den andra skärmen tycker jag är ergonomiskt irriterande. Även andra saker är jobbiga, som att man råkar lägga ett fönster på andra skärmen och måste flytta det rätt hela tiden. Att kunna köra mina coda fönster 2500 pixlar breda gillar jag också då jag vill ha mer pixlar i samma app. Men smaken är som baken

Ursprungligen av studiox:

Jag har faktiskt aldrig gillat två skärmar, även om jag haft det i sådär 10 år. Nu sitter jag på en 30" ACD och skulle ALDRIG byta ut det mot två 20" skärmar, även om jag får 500 pixlar mer på bredden. Att röra på huvudet hela tiden för att titta på den andra skärmen tycker jag är ergonomiskt irriterande. Även andra saker är jobbiga, som att man råkar lägga ett fönster på andra skärmen och måste flytta det rätt hela tiden. Att kunna köra mina coda fönster 2500 pixlar breda gillar jag också då jag vill ha mer pixlar i samma app. Men smaken är som baken

Jag har testat att köra en 30" men då är man mer låst till att möblera olika fönster.
Det jag gillade var att man som du redan skrivit. Ha väldigt stora fönster då man i photoshop t.ex vill arbeta med en stor bild.

Personligen blev det för stor yta höjdmässigt. Tycker att jag fick röra för mycket på nacken upp och ner. Känner att jag med två skärmar kan koncentrera mig på en yta (skärm) och sedan byta till en annan yta. Men samtidigt ha båda inom samma synfält. Det är väldigt sällan jag drar ut ett fönster så det täcker båda skärmarna.

Min sambo har problem med två skärmar. Så hon stänger helt enkelt av den ena.

  • Medlem
  • 2009-10-09 07:15
Ursprungligen av Baron:

Har också övervägt att ha tre skärmar. Har inte bestämt mig, då måste jag köpa till ett grafikkort och en skärm. Så måste man fråga sig om det är värt det.

  • Medlem
  • 2009-10-09 09:37

Jag hade 2x24 en vecka, men det var kasst. Det är ohyggligt sällan man behöver se mer än 24-30" samtidigt. Ska man in i ett annat program tycker jag det är lättare att växla aktivt program än att byta arbetsställning.
Vissa program kräver extraskärmar för paletter, konsollfönster och annat, men Adobe CS*-paletterna går ju att plocka fram när man behöver dem, så de som hävdar ett absolut behov av extraskärmar för Adobes (print-)program tycker jag är fel på det. Bättre att satsa på att lära sig använda programmet på en skärm, imho.

Ursprungligen av Baron:

Jag hade 2x24 en vecka, men det var kasst. Det är ohyggligt sällan man behöver se mer än 24-30" samtidigt. Ska man in i ett annat program tycker jag det är lättare att växla aktivt program än att byta arbetsställning.
Vissa program kräver extraskärmar för paletter, konsollfönster och annat, men Adobe CS*-paletterna går ju att plocka fram när man behöver dem, så de som hävdar ett absolut behov av extraskärmar för Adobes (print-)program tycker jag är fel på det. Bättre att satsa på att lära sig använda programmet på en skärm, imho.

Tycker det är skönt att få lite mothugg, själv tycker jag 24" är stort höjdmässigt, av den anledningen är jag inte bekväm med större skärmar, därmot gillar jag själva upplösningen och ytan.

Visst går det att minimera och maximera eller använda spaces eller liknande. Men det är inget som jag föredrar. Vill helt enkelt ha det mesta uppe hela tiden.

(Det du pratar om att byta arbetsställning, det är givetvis viktigt. De flesta nackskador uppstår när man tittar uppåt och neråt. Sidledes är det inte lika frekvent.
Om man dessutom sitter för nära en skärm ökar risken för skador.) Nog om det.

Jag säger inte att man måste ha två skärmar, men det underlättar i de flesta fall.
Om man enbart ska använda sig av ett program kan jag hålla med om att det bästa är att lära sig så mycket som möjligt så man kan anpassa sig..

Men ingen av er kan väll tycka att det är smidigare med en skärm jämfört med två om man kör t.ex. Pro Tools?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-10-10 13:44

Jag har växlat mellan att ha en extern skärm och inte under en lång tid.

Slutsatsen har kommit att en skärm gör att jag är mer produktiv just för att jag kan konsentrera mig på en sak(applikation) i taget. För även fast du har 2 skärmar kan du bara titta på en skärm åt gången, och när jag byter till en annan applikation trycker jag bara på -tab när jag skall växla i stället för att flytta ögonen.

Men sen har jag märkt ibland att det är smidigt att ha hemsidan på en skärm när man t.ex. sitter och utvecklar HTML/CSS och Textmate på andra. Däremot känner iaf jag att jag inte konsentrerar mig lika mycket som om jag skulle ha en skärm.

Det är mina tankar iaf

  • Oregistrerad
  • 2009-10-10 14:20
Ursprungligen av DeeD:

Jag har växlat mellan att ha en extern skärm och inte under en lång tid.

Slutsatsen har kommit att en skärm gör att jag är mer produktiv just för att jag kan konsentrera mig på en sak(applikation) i taget.

Jag har aldrig bara pysslat med en sak i taget, oftast är det 10 saker samtidigt, som länken nedan. Då tycker jag det är otroligt nice att ha 4-5 remote desktop fönster öppna, ett par mail så jag kan läsa tidigare svar och komponera nya utan att behöva titta på en annan skärm eller växla fram och tillbaka mellan flera mail (Man råkar ju ändå välja fel fönster ofta när man tabbar)

http://dl.getdropbox.com/u/496088/Sk%C3%A4rmavbild%202009-09-07%20kl.%2013.56.05.png

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-10-10 14:39
Ursprungligen av studiox:

Jag har aldrig bara pysslat med en sak i taget, oftast är det 10 saker samtidigt, som länken nedan. Då tycker jag det är otroligt nice att ha 4-5 remote desktop fönster öppna, ett par mail så jag kan läsa tidigare svar och komponera nya utan att behöva titta på en annan skärm eller växla fram och tillbaka mellan flera mail (Man råkar ju ändå välja fel fönster ofta när man tabbar)

http://dl.getdropbox.com/u/496088/Sk%C3%A4rmavbild%202009-09-07%20kl.%2013.56.05.png

Om man är som dig så förstår jag att det är mycket smidigare med flera skärmar, men efter att en gång för ett bra tag sen köra 3 skärmar emot min linux-maskin till att sitta bara en laptopskärmen, tycker jag att jag får mer gjort då jag kan konsentrera mig på en sak i taget.

  • Medlem
  • 2009-10-10 16:06
Ursprungligen av studiox:

Jag har aldrig bara pysslat med en sak i taget, oftast är det 10 saker samtidigt, som länken nedan.

Jag tror du missuppfattar vad jag (och andra) menar. Jag har själv oftast 15-20 program igång samtidigt, men det är mycket sällan jag kan använda mer än ett i taget. Det ligger lite i sakens natur att det är så om inte programmen interagerar.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig att ha nytta av flera skärmar är när jag skriver applescript för InDesign när man vill se både kod och InD samtidigt, men har man 1900 px på sig så brukar det räcka ändå.

  • Oregistrerad
  • 2009-10-11 14:44
Ursprungligen av Baron:

Jag tror du missuppfattar vad jag (och andra) menar. Jag har själv oftast 15-20 program igång samtidigt, men det är mycket sällan jag kan använda mer än ett i taget. Det ligger lite i sakens natur att det är så om inte programmen interagerar.
Enda gången jag skulle kunna tänka mig att ha nytta av flera skärmar är när jag skriver applescript för InDesign när man vill se både kod och InD samtidigt, men har man 1900 px på sig så brukar det räcka ändå.

Jag tror inte jag missuppfattade, utan snarare ni som missuppfattade mig Jag gillar att kunna se flera program samtidigt, om man ändå inte vill det varför ska man då ha två skärmar överhuvudtaget?

  • Medlem
  • 2009-10-11 16:24
Ursprungligen av studiox:

Jag tror inte jag missuppfattade, utan snarare ni som missuppfattade mig Jag gillar att kunna se flera program samtidigt, om man ändå inte vill det varför ska man då ha två skärmar överhuvudtaget?

Jag menar att du (antagligen) inte kan bearbeta intrycken från in två program samtidigt.

Själv har jag Apple's 24" LED ansluten till min laptop. På den externa skärmen har jag allting jag jobbar med. Oftast Lightroom, iWork, Photoshop och Safari. På laptopens 13" skärm har jag iTunes och Mail. Då kan jag enkelt se vad för mail som dimper ner och jag kan även enkelt se vad som spelas. Fungerar asbra i min mening men jag skulle ju klara mig med en skärm, men det vill jag inte. För det är ju trots allt lite coolt med flera skärmar
Enda negativa är att jag inte hittat något sätt att ställa in så programmen automatiskt sorteras till rätt skärm om jag haft datorn med mig någonstans. Känner någon till ett sånt program eller måste jag fortsätta flytta programfönstren manuellt varje gång jag burit med mig datorn och sen ansluter den till min externa bildskärm?
Just ja, en sista sak som är riktigt satans bra med Apple-skärmen (och många andra) är ju 3 ports usb-hubben. Så fort jag "dockat" laptopen är min ritplatta, externa tangentbord & datormus anslutna.

Efter att ha läst flera kommentarer så låter det som om jag är lat
Oftast tycker jag att det är jobbigt att dela in en skärm i flera zoner för var man har saker eller liknande.

Det är så skönt att ha två olika skärmar och inte behöva minimera eller olika lager av fönster.
Jag brukar alltid ha en "huvudskärm" som jag fokuserar på. Men när jag flyttar blicken så vet jag redan var jag ska kolla eller dra saker

Måste även erkänna att ibland kan man komma ifrån det man håller på med. Oftast är det bara att titta på den andra skärmen för att se vad jag höll på med.
-------------
Förstår hur baron resonerar. Man använder oftast ett program i taget. Varför ha en till skärm ? (med undantag av program som måste ha två skärmar eller fler)
Sen är det ju en ekonomisk fråga. Varför köpa en till skärm när man klarar sig med en?

Svaret: För att det är enklare att hålla ordning på fler aktiviteter än om man har en skärm.
Dagens datorer har ofta fler hårddiskar och mer innehåll av olika slag. Tycker att Apple gjort stora framsteg med Spaces och travar och dock funktionerna. Det underlättar mycket. Men det underlättar även de som har fler skärmar. Om det är ekonomiskt försvarbart kan enbart den s betalar bestämma.

Jag kör en 21" wide och Macbook Prons skärm samtidigt. På den stora skärmen kör jag det jag håller på med, och på den lilla kör jag musikspelare och andra grejer som inte är så noga med bildkvalitén, men som jag vill se hela tiden.

  • Medlem
  • 2009-10-11 10:25

När somliga skriver "se program hela tiden" måste ni väl mena "ha program synliga hela tiden"?
Min poäng är att man inte kan se mer än en sak i taget bortsett från rörelser eller form- och färgförändrningar. Jag våga lova att inte en kotte kan se vilken låt det byts till i iTunes på ett fönster om man samtidigt jobbar på ett annat fönster.

Bevaka tråden