Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gröndassig svärta på MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-01 18:56

Hej.

Har suttit halva dagen med en sprillans ny MacBook Pro, 15" och jag blir inte klok på färgvärdena i skärmen. Efter många timmar med att kalibrera färgerna så håller jag på att ge upp i tron att det är nått fel på datorn. I mörka partier framträder för mycket grönt, så alla mörka partier på allt ser mer grumligt ut än svart. Är det bara jag som upplever det?

/knappen

edit: felstavning

Senast redigerat 2009-11-01 19:18

Kalibrerar du för hand... eller rättare sagt för öga?

Eller använder du instrument?

Om du använder instrument så kolla att det är förberett för den typen av LED-skärm som finns på MBP.

Jag använder själv Colorvision (Datacolor) Spyder express 2, men egentligen krävs version 3 för de nya skärmarna.

Har dock inga problem med min skärm....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-02 20:52

Jag kör med ögonen.

Ursprungligen av knappen:

Jag kör med ögonen.

Ok, men genom hjälpverkyget då? Där man ställer in färger och gråtoner genom att matcha centrum på en kub med omgivningen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-07 22:48

Gick bättre nu. Dock så verkade det som om den ändrade färg första tiden efter uppstart. Andra färgvärden när skärmen är kall. Skumt.

Men nu är det bra efter ca 30 minuters användande.

Tack för hjälpen.

De nya LED-skärmarna startar direkt och skall ge rätt ljusstyrka och färg i stort sett ögonblickligen. Det är en av fördelarna mot CRT-teknologi.

Låter ju bra att det är bättre nu, men om skärmen skiftar färg i fortsättningen, skulle jag kolla upp det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-09 20:36

Standardprofilen gav ingen skärpa alls. Fick ont i huvudet efter ett tag. Skumt att man måste göra den sebar manuellt. Tänk om någon "amatör" skulle haft den utan att förstå hur man fixar det. Denne skulle nog inte ha gillar mac då

1
Bevaka tråden