Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Push pop3 imap

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-11-09 09:42

Finns det någon stabil lösning för att få imap/pop3 mail att bli pushade till iphone? Jag känner till gmail/yahoo och mobile me. Dessa lösningar är inte till någon nytta till mig eftersom jag behöver kunna svara från imap-adressen.

Tacksam för tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-09 10:13

kör ex pushmail eller andra mappar. de är få mailtjänster som stödjer push helt. google och mobile me är två mer kända.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-09 10:27

Har du en egen server kan du prova z-push.

//Rob

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-09 10:35
Ursprungligen av hultan:

Finns det någon stabil lösning för att få imap/pop3 mail att bli pushade till iphone? Jag känner till gmail/yahoo och mobile me. Dessa lösningar är inte till någon nytta till mig eftersom jag behöver kunna svara från imap-adressen.

Jag förstår inte frågan riktigt. Hur ser du en koppling mellan en adress och ett transportprotokoll? Och vilken koppling har IMAP med Gmail/Yahoo? Har du lust att fylla ut beskrivningen lite mer?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-11-09 11:52

Använder imap som protokoll...servern ligger hos One.com. Söker någon liknande tjänst som Nokia har (email.nokia.com) där man registrerar sina kontouppgifter och sen pushar de ut mailen. Antar då att z-push inte funkar här?? Lite avgörande om jag ska behålla iphonen eller ta tillbaka nokian...

iphonen kan väll bara reply från ett konto? lite osäker.. men du kan ju få mail från en hel hög med POP3 tjänster genom att hämta dom till gmail. sedan kan du lägga in i gmai att du dessutom kan svara från dom utan problem. men klarar iphonen att ändra avsändaren på samma sätt som gmail.com (webmailen) ?

har svårt att tänka mig att detta skulle avgöra om man ska använda nokia eller iphone... sånt går ju alltid att lösa...

Ursprungligen av =JoNaZ=:

iphonen kan väll bara reply från ett konto? lite osäker.. men du kan ju få mail från en hel hög med POP3 tjänster genom att hämta dom till gmail. sedan kan du lägga in i gmai att du dessutom kan svara från dom utan problem. men klarar iphonen att ändra avsändaren på samma sätt som gmail.com (webmailen) ?

har svårt att tänka mig att detta skulle avgöra om man ska använda nokia eller iphone... sånt går ju alltid att lösa...

iPhonen kan köra reply från vilket av sina konton som helst (alltså de konton man har i iPhonen). Men jag kanske inte fattat vad problemet är...
När man kör reply står det ju From på en rad och det är bara klicka där så kan man välja vilket av sina konton man vill skicka ifrån.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-11-09 14:27

Som sagt gmail har jag redan provat, går inte att ändra avsändare i iphonen. Ska kolla med One om de har någon lösning men är fortfarande tacksam för andra tips.

Jag har nyligen bytt mailadress och har också ett konto på one.com. Jag har aldrig använt imap förut, men det var det som de rekommenderade. Vet eg. inte vad det är :confused:. Kommer snart att få hem en iPhone också och vill förstås att det ska fungera att få mail i den. Går det att använda pop3 till samma server/mailkonto samtidigt som imap?

Ursäkta, jag har väldigt dålig koll på sånt här..

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag har nyligen bytt mailadress och har också ett konto på one.com. Jag har aldrig använt imap förut, men det var det som de rekommenderade. Vet eg. inte vad det är :confused:. Kommer snart att få hem en iPhone också och vill förstås att det ska fungera att få mail i den. Går det att använda pop3 till samma server/mailkonto samtidigt som imap?

Ursäkta, jag har väldigt dålig koll på sånt här..

Varför ska du köra pop och imap samtidigt? imap är ju betydligt bättre (imho). Men gissningsvis skulle det kunna bli problem att köra både pop & imap mot samma konto då det hanterar mailen så olika. Kommer ju kunna bli konstiga krockar.

Ursprungligen av Archangel:

Varför ska du köra pop och imap samtidigt? imap är ju betydligt bättre (imho). Men gissningsvis skulle det kunna bli problem att köra både pop & imap mot samma konto då det hanterar mailen så olika. Kommer ju kunna bli konstiga krockar.

Jag ska nog undvika det då. Men det är mao. inga problem att hämta/skicka mail via iPhone om man har imap? Det är själva push som är problemet för hultan. Det vet jag ju inte heller vad det innebär :">

Senast redigerat 2009-11-09 15:34
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag ska nog undvika det då. Men det är mao. inga problem att hämta/skicka mail via iPhone om man har imap? Det är själva push som är problemet för hultan. Det vat jag ju inte heller vad det innebär :">

IMAP fungerar utan problem på iPhone (är dessutom att föredra skulle jag påstå). Så du behöver inte oroa dig.

Kör du IMAP från one.com har du inte stöd för push (om du inte laddar ned separat app för det möjligtvis) så det behöver du inte heller bry dig om.

Bara tuta och köra!

Ursprungligen av hultan:

Som sagt gmail har jag redan provat, går inte att ändra avsändare i iphonen. Ska kolla med One om de har någon lösning men är fortfarande tacksam för andra tips.

Som jag skrev i tdigare meddelande kanske jag inte fattar helt vad det handlar om... Men... Jag kan i alla fall ändra vilket av de konton jag har på min iPhone som jag ska köra reply ifrån!

Jag har två konton på min iPhone, ett exchange-konto med push (min egen domän hostad hos google) och en annan adress som jag kör imap på (också från min domän hostad hos google).
Prövade just ett mail jag fått på mitt push-konto och trycke på reply, är då inga problem att välja att skicka det från det andra kontot istället.
Men jag kanske som sagt missuppfattar...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-11-09 17:22

Archangel, till slut hittade jag frånfältet Så nu finns ju den lösningen iaf att jag tar emot mailen i gmail och skickar iväg via min jobbmail. Hade helst sett att one kunde pusha ut mailen, men enligt deras support stödjer de inte detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-09 17:34
Ursprungligen av hultan:

Archangel, till slut hittade jag frånfältet Så nu finns ju den lösningen iaf att jag tar emot mailen i gmail och skickar iväg via min jobbmail. Hade helst sett att one kunde pusha ut mailen, men enligt deras support stödjer de inte detta.

Jag använder Pushmail (finns i AppStore), funkar kalas. Kommer oftast snabbare till iPhonen än till min dator

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-09 19:42

Några här i tråden använder sig synonymt av orden pusha och Exchange-konto. Det tycker jag är lite missvisande för Exchange använder sig av ActiveSync-teknik vilket gör att mailet/kontakten/kalenderbokningen skickas ut till telefonen. Själva datat alltså. Detta ska ställas mot Push Notification som bara ger ett märke/signal/meddelande om att det finns något att hämta. Sedan får du hämta själva brevet (=data).
Nu har jag inte lusläst specifikationen från början till slut, men jag är lite osäker på om Push Notification för det möjligt att starta något i telefonen också (läs: köra ett program på begäran).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-09 23:04
Ursprungligen av frazze:

Några här i tråden använder sig synonymt av orden pusha och Exchange-konto. Det tycker jag är lite missvisande för Exchange använder sig av ActiveSync-teknik vilket gör att mailet/kontakten/kalenderbokningen skickas ut till telefonen. Själva datat alltså. Detta ska ställas mot Push Notification som bara ger ett märke/signal/meddelande om att det finns något att hämta. Sedan får du hämta själva brevet (=data).
Nu har jag inte lusläst specifikationen från början till slut, men jag är lite osäker på om Push Notification för det möjligt att starta något i telefonen också (läs: köra ett program på begäran).

Du har rätt där, men Push och Push Notification är inte heller samma sak
Kör man t ex MobileMe får jag Push av iCalhändelser och Kontaktinfo som inte har med Push Notification att göra. Får jag däremot ett nytt chattinlägg får jag en Push Notification som ger mej info om att jag måste göra något för att se det.

1
Bevaka tråden