Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

40kr för en Latte

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .

FInns en bra förklaring till varför Latten kostar 40 kr. Allt beskrivet i "The Undercover Economist" av Tim Harford.

Läsvärd om man funderar på prissättnings mekanismer

Ursprungligen av ru4real?:

FInns en bra förklaring till varför Latten kostar 40 kr. Allt beskrivet i "The Undercover Economist" av Tim Harford.

Läsvärd om man funderar på prissättnings mekanismer

Har beställt boken nu. Blir julklapp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-02 14:42
Ursprungligen av Björnström:

Har beställt boken nu. Blir julklapp!

Härligt, då kan du ju läsa den över julen och återkomma med facit på varför en latte kostar 40kr?

Ja, en av mekaniskmerna gjorde sig nog gällande när jag gick på gymnasiet (1985) då kostade en kaffe dessa 40:- på George DuVal i Göteborg. Stans snobbfik nummer ett.
Alla yuppies satt där och man var noga med klientelet, man ville ju framför allt inte att (gud förbjude!) att det skulle komma in en student eller en "vanlig människa"
Det var mkt porsche parkerat på gatan utanför....

Här användes priset som en sållningsfunktion mot socialgrupp altså.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-21 10:41

Mitt stamfik i Umeå är Coffehouse. Kan inte säga om latten är bra eftersom jag som sagt bara dricker mitt kaffe rent, men du kan få en riktig frukost för 50:- iaf. Dom har även stamkort vilket gör det lite billigar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Mitt stamfik i Umeå är Coffehouse. Kan inte säga om latten är bra eftersom jag som sagt bara dricker mitt kaffe rent, men du kan få en riktig frukost för 50:- iaf. Dom har även stamkort vilket gör det lite billigar.

Då är det ju bara transporten dit då som är problemet. 103 mil ...
Men bjussar du så komer jag givetvis för sällskapets skull.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-21 15:17

Klart jag bjud, på kaffe, Goflorp! Men komm du ända hit upp så int behöv vi va på nå stasskafé, då får du riktigt kokekaffe här hemma i stället.

Ursprungligen av MatsOlov:

Klart jag bjud, på kaffe, Goflorp! Men komm du ända hit upp så int behöv vi va på nå stasskafé, då får du riktigt kokekaffe här hemma i stället.

Är saltet obligatoriskt? Eller är det bara en myt?

Saltet kommer väl från förr då det var en status symbol och hade man salt hade man det bra och hade man salt så visade man det och använde det! Eller hur ?!

LCR

.. på tal om salt!

För en tid sedan kom jag på att det skulle smaka gott med spaghetti. Som ni vet smakar pasta oftast bättre om den fått koka upp med salt. Problemet var bara att jag ändrade mig. Jag hittade äldre matrester i kylskåpet och bestämde mig därför för att stänga av plattan med vattnet (spaghettin hade jag ännu inte hunnit lägga i).

Vad hände då? Jo, vattnet hamnade senare på kvällen i kaffekokaren - utan tanke på att det var saltat. Det var ingen hit. Snålhet går före visdom. Vatten är billigt i Sverige.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-22 13:54
Ursprungligen av LCR:

Saltet kommer väl från förr då det var en status symbol och hade man salt hade man det bra och hade man salt så visade man det och använde det! Eller hur ?!

LCR

Stämmer, man kunde tex servera saltsoppa (som givetvis inte går att äta pga saltet) för att visa sin rikedom.

Men just i kaffet (som kom till sverige 1685) tror jag dock att det kan ha haft en liten betydelse för att få i sig salt helt enkelt. Salt i kaffet har väl använts mest i inlandet/fjällen.

Edit: Hittade detta om salt i kaffet Matälskaren: Besk medicin

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-21 23:50

Jag bryr mig inte om vad en Latte kostar, så länge den smakar gott. Tycker man det är för dyrt där man befinner sig vid tillfället, så får man stänga dörren efter sig och gå till ett annat ställe.

Enkelt, helt enkelt!

Ursprungligen av Reisan:

Jag bryr mig inte om vad en Latte kostar, så länge den smakar gott. Tycker man det är för dyrt där man befinner sig vid tillfället, så får man stänga dörren efter sig och gå till ett annat ställe.

Enkelt, helt enkelt!

Jo, men problemet är ofta att den är dyr, man tycker "ok, jag är sugen på en bra
latte" men när man får den smakar den inte bra, men inte heller så dålig att man
kan klaga, och detta kan man sällan avgöra förrän efter man köpt den.

Detta har hänt mej flertalet gånger.

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-22 21:14
Ursprungligen av LCR:

Jo, men problemet är ofta att den är dyr, man tycker "ok, jag är sugen på en bra
latte" men när man får den smakar den inte bra, men inte heller så dålig att man
kan klaga, och detta kan man sällan avgöra förrän efter man köpt den.

Detta har hänt mej flertalet gånger.

LCR

Mm, man bör stå på sig om man tycker att det inte smakar som man förväntar sig på det specifika stället. Kan hända att den är för svag, för stark eller något annat. Är det däremot billigare än normal, ja, då får man det man betalar för...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-11-22 14:21

Salt i te har jag provat, kan inte säga att det var min grej riktigt. Salt i kaffet har jag dock aldrig hört talas om.

Ursprungligen av joakimo:

Salt i te har jag provat, kan inte säga att det var min grej riktigt. Salt i kaffet har jag dock aldrig hört talas om.

Ost kan man me' ha i. Kaffeost.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ost kan man me' ha i. Kaffeost.

Kaffeos har jag hört men ost... ?!

Fast amerikanarna stoppar i allt möjligt skit is sitt kaffe.

Som Denis Leary säger, I want coffee flavoured coffee!!

YouTube - Denis Leary - Coffee

http://open.spotify.com/track/1hKtFuvEa2H8Mw2AwM6D1x

LCR

Ursprungligen av joakimo:

Salt i te har jag provat, kan inte säga att det var min grej riktigt. Salt i kaffet har jag dock aldrig hört talas om.

Kaffet är godare om vattnet inte är för mjukt= för lite salter. Med te är det precis tvärtom.

Tycker man får betala 40 kr oavsett om det är en bra eller dåliga Latte. Så ja, nog har har det spårat ut allt, men de skyller på stigande priser på kaffet.

Känns som man är ganska maktlös mot branschen. Det ploppar ju upp kaféer hela tiden, känns det som.

Var på Moderna Museet (troligtvis mitt favoritmuseum) men när man får betala 27kr för en kopp (med påtår) vanligt bryggkaffe som inte ens smakar gott...

LCR

Moderna vet i alla fall hur man gör italienskt kaffe.. annars gillar jag Sosta i sthlm, hyfsat billigt o grym kvalité. På många av de här fika-kedjorna har man ju inte råd med fikabrödet till...
Men jag har typ gett upp att dricka kaffe ute, dricker helst med min lilla mocka-express från Bialetti, lite varm mjölk i den så är morgonen räddad. Jag la ner en slant på att ha en egen kaffe-kvarn hemma istället.

Den där lilla italienska espresso stället på Sveavägen precis söder om inLife tycker jag har riktigt bra Cappuccino.

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-23 21:51

Jag gav er ett tips längre upp.
Det löser era behov

Yes!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-23 22:11

Om man spenderar typ en albansk årslön på SJ får man fritt kaffe i bistron. Och det smakar precis som man kan förvänta sig av "gratis" kaffe.

Ursprungligen av jahve:

Om man spenderar typ en albansk årslön på SJ får man fritt kaffe i bistron. Och det smakar precis som man kan förvänta sig av "gratis" kaffe.

På tal om SJ och kaffe så var vi på järnvägsmuseet i Gävle för ett par år sedan och hemvärnsmuseet eller vem de var hade en utställning där och, jo det var i samband med julen tror jag, och man kunde köpa kaffe-substitut, sånt som de hade under andra världskriget ISTÄLLET FÖR kaffe.

Det var det vidrigaste jag någonsin smakat!!! Stackars jävlar...

LCR

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-23 22:30

Kallades för "surr" det kaffet, gjort av rostat vete, råg och lite kaffe.

Ursprungligen av MatsOlov:

Kallades för "surr" det kaffet, gjort av rostat vete, råg och lite kaffe.

Ja, fan smakade det i alla fall!!

Själv lagar jag Lavazza i min rostfria (inte aluminium) Bialetti
och skummar mjölken i en... ja, vad de nu heter på svenska,
efter att jag värmt den i mikron. Får det precis som jag vill
ha det och int' kostare 40 spänn heller...

LCR

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-24 12:02

Nedvärderande kommentarer mot homosexuella (eller andra grupper) är inte tillåtet på forumet vare sig de är gjorda med glimten i ögat eller inte.
Ett inlägg raderat.
/Admin

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-11-24 15:51

LCR
vad var det för maskin du köpte?

Ingen maskin utan en riktig gammelmodig kokare, den övre bilden i mitt tidigare inlägg.

LCR

Bevaka tråden