Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

40kr för en Latte

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-24 16:03

Passar inte moderering så borde ni har lärt er att man inte diskuterar detta i tråden som är modererad. Detta gäller även loungen. Finns någonting att klaga på så ta det via PM med moderatorn/administratören eller i feedback forumet.
Flera inlägg raderade.
/Admin

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-24 17:16

Jag har iaf denna.
Zinzino
Klart godaste kaffet. Enklaste rengöringen. Lättast att göra Latte och Cappuccino.
Hör av er.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 20:34
Ursprungligen av Yes:

Jag har iaf denna.
Zinzino
Klart godaste kaffet. Enklaste rengöringen. Lättast att göra Latte och Cappuccino.
Hör av er.

Yes!!

Den där maskinen kör ju bara med Pops?
Föredrar en semi-automatisk maskin där man själv hanterar malning av bönor. Finns dessutom ett större utbud av hela bönor jämfört med färdiga pods.

yes; jobbar du som försäljare eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-24 20:28
Ursprungligen av klarabara:

yes; jobbar du som försäljare eller?

Nej, jag bara bjuder på bästa fikat ibland

Yes!!

Pods känns som oerhört slöseri på med förpacknings-material jämfört med att köpa vanligt kaffe utan att det för den skull smakar bättre?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-25 09:38
Ursprungligen av klarabara:

Pods känns som oerhört slöseri på med förpacknings-material jämfört med att köpa vanligt kaffe utan att det för den skull smakar bättre?

Du förstår när du smakat.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 14:05
Ursprungligen av Yes:

Du förstår när du smakat.

Yes!!

Kan du inte försöka utveckla lite och berätta varför just en podmaskin skulle vara bättre?

Men, vad är det nu med latte? Det är ju bara en massa mjölk. Macciato är kaffe det, ett par droppar mjölk är ok, inte mer.

tycker ofta att macchiato är alldeles för besk, de har i för lite mjölk. Om man istället ber om en Cortado så gör de en macchiato som de smakar i italien....

Ursprungligen av klarabara:

tycker ofta att macchiato är alldeles för besk, de har i för lite mjölk. Om man istället ber om en Cortado så gör de en macchiato som de smakar i italien....

Så kan det vara. Man märker mycket lätt om de har en bra maskin eller inte. Men det är shysst när nackhåren reser sig!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-11-25 14:17

Yes podmaskin är bäst eftersom h*n tjänar massor med pengar på den. Zinzino med tillhörande merförsäljning av kapslarna är lite pyramidspel/MLM.

http://www.google.com/search?q=zinzino

  • Medlem
  • 2009-11-25 20:05
Ursprungligen av Mija:

Yes podmaskin är bäst eftersom h*n tjänar massor med pengar på den. Zinzino med tillhörande merförsäljning av kapslarna är lite pyramidspel/MLM.

zinzino - Google Search

Vad menar du med att det är ett pyramidspel? Inget i länkarna du googlade fram visar att det är så (oavsett vad man tycker om nätverksförsäljning vilket detta verkar vara).

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-11-25 20:10
Ursprungligen av Baron:

Vad menar du med att det är ett pyramidspel? Inget i länkarna du googlade fram visar att det är så (oavsett vad man tycker om nätverksförsäljning vilket detta verkar vara).

Rätt ord hade kanske varit pyramidförsäljning eftersom det faktiskt finns en produkt att köpa. Kaffet blir dock inte godare eller bättre av detta.

Det är inte kaffet som är det viktiga med Zinzino utan att man bara får sålt sina maskiner till så många som möjligt. Och locka andra att köpa in apparaten och sälja vidare.

Senast redigerat 2009-11-25 20:28
Ursprungligen av Mija:

Rätt ord hade kanske varit pyramidförsäljning eftersom det faktiskt finns en produkt att köpa. Kaffet blir dock inte godare eller bättre av detta.

Det är inte kaffet som är det viktiga med Zinzino utan att man bara får sålt sina maskiner till så många som möjligt. Och locka andra att köpa in apparaten och sälja vidare.

Det här förklarar ju verkligen inläggen från Yes...

Personligen gillar jag arbetet med att packa det malda kaffet i min Bialetti.

LCR

Jag har alltid varit skeptisk till alla dessa kaffemaskiner som står på bänken hemma hos många.
Känner två killar som bor tillsammans (Kaffekillar) , hela hemmet är design, på diskbänken (i italiensk marmor) står en kaffemaskin - stor som en större laserskrivare. Men den är aldrig igång.

Tydligen tar det ett rejält jobb att köra ren den om man använt den.
Om man INTE gör ren den börjar den lukta sur mjölk direkt och farbror Mögel flyttar in tämligen omgående.

Så, ni som har fina maskiner, är det ett skit göra rent dem?

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har alltid varit skeptisk till alla dessa kaffemaskiner som står på bänken hemma hos många.
Känner två killar som bor tillsammans (Kaffekillar) , hela hemmet är design, på diskbänken (i italiensk marmor) står en kaffemaskin - stor som en större laserskrivare. Men den är aldrig igång.

Tydligen tar det ett rejält jobb att köra ren den om man använt den.
Om man INTE gör ren den börjar den lukta sur mjölk direkt och farbror Mögel flyttar in tämligen omgående.

Så, ni som har fina maskiner, är det ett skit göra rent dem?

Det var precis detta killen (kaffekille ?) i espressobaren på Hornsgatan
snackade om, samt att eftersom den är kall när man startar den och
gör sina få koppar så kommer den inte igång och blir genomvarm förrän
efter man är färdig, om ens alls. Medan en maskin i ett kafé är ju igång
hela dagen och fungerar mycket bättre.

Det där köket låter inte likt mitt kök (sekelskifteskök @ 1900) med
gammalgul pärlspont, jag har byggt hela köket själv) men å andra
sidan är jag ingen kaffekille, jag kan ju snickra...

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-25 21:16

Den är extremt enkel att sköta.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-25 23:46

Det är just kaffet som är hela grejen. Det är smaken som gör att kunden vill ha det.

Yes!!

Jag är ledsen, men jag fattar verkligen inte grejen.. Om man bortser från smaken (bara den gör att jag tvivlar) o kör på upplevelsen så känner jag att det brister nånstans. Halva grejen med att göra kaffe är att man känner kaffe-lukten medan man gör det.. Att ploppa i en liten te-påse med kaffe tror jag inte ger den där extra upplevelsen..

känner inte att det är särskilt bra för miljön heller...vilket visserligen kaffe i sig inte är men man behöver ju inte göra det hela värre med att separat förpacka "doser" av kaffe? Sen tvivlar jag på att det verkligen är billigare. En bialetti kostar kanske en hundring o håller i..åratal. Du kan använda i princip vilket kaffe du vill, köpt vart du vill i världen i vilken jumbo/mini förpackning som passar då. Maskinen kan du till o med ta med dig, likaväl som ett mellitta-filter. Finns det någon som haft en elektrisk kaffekokare i mer än tre år?

Bara att binda upp sig på att använda ett särskilt sorts kaffe (hur många pads finns det att välja på i en vanlig konsum?) till en dyr maskin känns osmart.

Men för att återgå till ämnet så betalar man för fika-upplevelsen snarare än för kaffet. Låt gå att det inte är för din egen del men för att de ska kunna ha kaffebröd o sittplatser..I Italien betalar man oftast extra bara för att få sitta ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 10:53
Ursprungligen av klarabara:

Men för att återgå till ämnet så betalar man för fika-upplevelsen snarare än för kaffet. Låt gå att det inte är för din egen del men för att de ska kunna ha kaffebröd o sittplatser..I Italien betalar man oftast extra bara för att få sitta ner.

Precis, att man betalar för att man tar upp plats i lokalen och eventuellt utnyttjar WiFi kan jag förstå. Men när det inte lämnas någon större rabatt på take-away blir jag fundersam. Än en gång kommer jag att använda espresso house som exempel eftersom de finns på ganska många t-banestationer här i Sthlm. Blir enkelt att man handlar kaffe där på väg till jobbet. Där får man 10% extra rabatt (totalt 20%) på take-away OM man har deras coffee card. Har man det inte är det fullpris som gäller trots att man inte stannar.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-26 11:04

Har själv Expresso House och deras kort.
Min gissning till att det blir billgare när man handla mha kortet för att man dels betalat 20:- för själva kortet när man skaffade det, sedan så sätter man in pengar på det så de pengarna finns redan hos Espresso House. Jag tror även det är 10% rabatt om man sitter kvar, och 20% om man tar det med sig.

Ursprungligen av odelsteken:

Precis, att man betalar för att man tar upp plats i lokalen och eventuellt utnyttjar WiFi kan jag förstå. Men när det inte lämnas någon större rabatt på take-away blir jag fundersam. Än en gång kommer jag att använda espresso house som exempel eftersom de finns på ganska många t-banestationer här i Sthlm. Blir enkelt att man handlar kaffe där på väg till jobbet. Där får man 10% extra rabatt (totalt 20%) på take-away OM man har deras coffee card. Har man det inte är det fullpris som gäller trots att man inte stannar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 13:23
Ursprungligen av Drakfot:

Har själv Expresso House och deras kort.
Min gissning till att det blir billgare när man handla mha kortet för att man dels betalat 20:- för själva kortet när man skaffade det, sedan så sätter man in pengar på det så de pengarna finns redan hos Espresso House. Jag tror även det är 10% rabatt om man sitter kvar, och 20% om man tar det med sig.

Jo precis, rabatten är 10% inhouse och 20% take-away. 20kr för kortet har jag aldrig betalat men precis som du säger har de redan fått mina pengar eftersom jag har laddat kortet. Jag tycker fortfarande att de kunde sälja en stor take-away latte för t.ex. 30kr och sen ge rabatten ändå. Man köper ju bara en produkt och går, tar inte upp någon plats etc.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-26 14:14

Sant. Jag tror dock priset baseras lite på var det ligger med. Har för mig att de ligger runt 35-40kr för en stor latte på Nils Ericsson Terminalen Göteborg, medans samma kostar runt 30kr i Borås (om jag inte missminner mig helt nu, dessa priser med kortet). Så en del av priset kan troligen bero på deras kostnader för att kunna sälja den på just den platsen med.
Har inte helt hundra koll på det, så ta dessa siffror med en nypa salt

Ursprungligen av odelsteken:

Jo precis, rabatten är 10% inhouse och 20% take-away. 20kr för kortet har jag aldrig betalat men precis som du säger har de redan fått mina pengar eftersom jag har laddat kortet. Jag tycker fortfarande att de kunde sälja en stor take-away latte för t.ex. 30kr och sen ge rabatten ändå. Man köper ju bara en produkt och går, tar inte upp någon plats etc.

Jag betalar gärna 40 kr för en Caffè utan latte om jag vet att baristan kan sitt jobb.

En zinzino-maskin hade varit kul att prova men MLM som idé tilltalar inte mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-02 08:49
Ursprungligen av David Molarin:

Jag betalar gärna 40 kr för en Caffè utan latte om jag vet att baristan kan sitt jobb.

En zinzino-maskin hade varit kul att prova men MLM som idé tilltalar inte mig.

Man kan bli kund om man vill.
Precis som om handlar i affären.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-01 23:11

Latte?
Allt började egentligen med 'café olé'...

Vem ä' Kaffe-Olle ?

Honom känn ja int'...

LCR

Latte recensioner (Stockholm 1 Dec 09)

Kafét vid ingången till Tekniska Högskolan och Roslagsbanan
Latte (inkl. stor ost/tomat fralla) 52kr Latte 5/10 Fralla 5/10

"Pastabar & Café" (Restaurang/kafé) Sveavägen/Olof Palmes gata
Latte (inkl. vegetarisk panani) 78kr Latte 6/10 Panini 6/10

Tyvärr vet jag inte vad Latte:na kostade individuellt.
Inget fel på dem, men finns godare, bl.a. mina egna här hemma...

LCR

Bevaka tråden