Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple - succé sedan åtta år men hur ser framtiden ut?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När vi skapade 99mac våren 2001 var Apple mest ett märke för skäggiga män. Nåja, nu överdriver jag men det var nästan så att man kände alla som jobbade med Mac genom forumet. Uppenbarligen har det förändrats för nu springer det folk med Appleprodukter överallt.

Men hur ser framtiden ut? Det är lite naivt att tro att Apple för alltid kommer gå uppåt, framåt och alltid lyckas.

Veckans omröstning handlar om Apples framtid 2010-2020!

Svara & kommentera nedan!

Jag tror Apple kommer att fortsätta leverera produkter som ingen annan tillverkare vågar sätta till marknaden före Apple gör det, men som sedan andra försöker härma. Jag tror dock inte någon produkt under en tid framöver kommer att få samma brutala genomslag som iPhone.

Apple var i en unik sits med iPhone för mobilmarknaden var redan ytterst väletablerad och mogen, "alla" hade en mobiltelefon redan. Men ändå hade ingen tillverkare varit i närheten av att göra en iPhone, varken hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt och definitivt inte både och. "Experter" och höga chefer inom mobilbranschen sågade Apple med uttalanden som idag är skrattretande (och för en del av oss var dom det redan då).

Och vad har hänt sedan dess? Apple tjänar nu mer pengar än Nokia på mobiltelefoner och har den starkaste plattformen med det bredaste programutbudet och framförallt är iPhone produkten som andra tillverkare försöker efterlikna.

Jag har svårt att se någon annan sådan marknad där Apple kan kasta omkull allting. Det skulle möjligen vara om Apple släppte en egen tv-plattform och på något sätt tog över vardagsrummen helt från Sony, LG, Samsung osv. Men hittills har Apple bara gjort halvhjärtade försök på det området, det verkar inte vara i fokus.

Däremot kan Apple vara med och omforma och skapa nya marknader. Om det kommer en tablet från Apple nästa år - och det verkar det göra - så kanske det är en produkt som 2020 är standardprodukt i varje hem. Men det återstår att se.

Vad jag definitivt tror kommer att ske är att Apple fortsätter att ta marknadsandelar från övriga datortillverkare. Jag tror Apple kommer att dominera premiumsegmentet (där de stora vinsterna går att göra - Apple kommer inte satsa på volym och lågpris). Speciellt starka är Apple redan idag på bärbara datorer och om de inte klantar till det totalt tror jag det kommer att stärkas ännu mer.

Jag tror också att det finns många analytiker där ute som inte riktigt fattat hur bra Apple går just nu. När de nya redovisningsprinciperna slår igenom och Apple inte behöver redovisa inkomsterna från iPhone över en tvåårsperiod finns det goda chanser att aktien tar ett skutt uppåt.

Jo, det är en aning chockerande. Jag förstår att det ser olika ut i olika sociokulturella zoner, men här på Södermalm/Sthlm ser man knappt en PC längre. Det är helt otroligt. Ser man en PC-laptop på ett kafebord så reagerar man - för fem år sedan reagerade man om man så en Mac. Skulle Söder spegla världen så har Apple 80-90% av världsmarknaden :-D.

Varje dag ser jag också förvånansvärt många iPhones. I hela staden. Även kostymjuppisarna kring Stureplan/Kungsträdgården. Inte bara hippa unga medieITkultut-maffian - även tunga bizniz-gubbar i 30-50-årsåldern. Jag är mycket förvånad, men givetvis glad över att se alla dessa Apple-produkter då jag föredrar skönhet i min närmiljö. Precis som det är härligt att se folk på snygga HarleyDavidson (eller ännu snyggare japanska kopior) - eller snygga kläder - eller snygga cyklar - etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-22 21:06

Apple kommer att fortsätta växa. Timingen är A och O. Apple (Steve Jobs) styrka . Hoppas bara att den kan fortsätta och froda nya framgångar även efter hans avgång i framtiden. Att han sått ett frö i Apples hela organisation som någon annan kan ta över detta med timing.
Rätt produkt i rätt tid. Lyssna av marknaden.

Apples koncept med det "luxiösa" stilrena och användarvänliga gränsnittet är här för att stanna även efter vår livstid. Folk bara älskar det oavsett samhällsklass och utbildning. Det liksom bara kryper på en sedan är man fast:)

Jag tror inte att man frivilligt släpper ifrån sig sina stöttepelare som MP3 marknaden med sina iPods som trots mobiltelefonsutvecklingens MP3 funktioner fortsätter att växa och utvecklas i lagom takt.

iPhonen är bara i sin början av sitt sergertåg om ni frågar mig finns mycket mer att hämta där.

Tablets låter spännande och kan säkert hitta sin målgrupp på sikt.

AppleStore fick en underbar start även om konkurrenterna försöker att kopiera och erbjuda liknande tjänster så har Apple ett försprång dom inte släpper i första taget. Dom har utvecklare och relativt köpstarka marknader med sig. Tillväxten fortsätter minst 10 år framåt i tiden.

Men bästa rådet är att växa i lagom takt och inte börja prisdumpa sina produkter för kortsiktiga marknadsandelar för det är inte rätt väg att gå och det vet Apple.

Nej grabbar fortfarande inte försent att köpa Apple aktien den är billig sett i ett framtida 10 års perspektiv

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-22 21:14

Det ligger ju nära till hans att apple utvecklar sin AppleTV och försöker få den att slå.
Jag inbillar mig att anledningen till att Apple gav sig in på mobilmarknaden var att dom såg hur mobiler käkade marknadsandelar från iPod. Att ha en liten dator som klarar av allt i underhållnings-och nyttoväg kopplad till en TV är ett koncept som i framtiden kanske käkar upp marknadsandelar på desktop-datorsidan. Det tror jag inte apple vill missa...

men det är ju ren spekulation

Ursprungligen av urkan:

Det ligger ju nära till hans att apple utvecklar sin AppleTV och försöker få den att slå.

Baserat på hur Apple hanterat Apple TV hittills så är jag tveksam. Jag hoppas på det, men deras "track record" är inte så lovande.

Jason Snell på Macworld.com sammanfattade problemet med dagens Apple TV bra för ett tag sedan (min markering):

Perhaps Apple is content with Apple TV never being anything more than a front-end for the iTunes store. Or perhaps Apple is well aware of its device’s limitations and is hard at work on a new version with upgraded hardware and improved support for the rest of the stuff that’s out there on the Net.

Steve Jobs said, “The reason I call [Apple TV] a hobby is, a lot of people have tried and failed to make it a business. And it’s a hard problem. So we’re trying. I think if we work on it and improve things over the next year, 18 months, we can crack that.”

That was 29 months ago. Apple still hasn’t cracked it. Apple TV 3.0 is a nice, mild update to an outdated piece of hardware that’s still not nearly as capable as it should be. The real question is, what’s next for Apple’s hobby? If Steve Jobs knows the answer, he’s not talking.

Ursprungligen av urkan:

Jag inbillar mig att anledningen till att Apple gav sig in på mobilmarknaden var att dom såg hur mobiler käkade marknadsandelar från iPod.

Det finns garanterat de på Apple som noga följer marknadsandelarna, men jag tror på fullt allvar att Jobs inte jobbar på det sättet, utan att det handlar om visioner. Det kan låta lite flummigt, men allt tyder på att det är så han jobbar.

Jag tror han såg en marknad där alla produkter var undermåliga (i hans ögon) och där han visste att Apple kunde ta fram en bättre produkt. Visionen var nog i grunden att skapa en produkt som gav folk internet i handen, kort och gott. Enligt rykten pågick projektet med iPhone under en väldigt lång tid hos Apple och skrotades flera gånger på vägen för att de inte kunde få fram något som inte gav tillräckligt bra användarupplevelse.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-23 10:25

Jag tror fortfarande att det finns ett flertal marknader där Apple kan bege sig in på och kommer att göra inom en väldigt snar framtid.

1) iReader: Apple har länge ryktats om att ha en tablet/reader variant på gång och jag tror den kommer vara mer fokuserad på böcker, tidningar osv och kommer dominera marknaden som de gjorde med iPhone och iPod.

2) iTV: Visserligen har denna produkt kommit i skymundan på sistonde men jag ser än stor potential för att den utvecklas ännu mer åt media center hållet men även får stöd/fungerar som en spelmaskin. Inte för de senaste high-tech spelen men fokus på små, lättutvecklade spel a la App Store för iPhone. Någon annan än jag som drömmer om att Sega och Apple skulle samarbeta här?

Sen ska vi inte glömma att iTunes, Webben, Cloudtjänster osv. är marknader som Apple fortfarande inte har maximerat.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-23 12:40

Nej ärligt talat så tvivlar jag lika mycket som du på AppleTV. Den behöver nån sorts "killer app" i form nån helt revolutionerande funktion eller tjänst, eller i form av extremt åtråvärt exklusivt material (sistnämna är ju mindre troligt dårå med tanke på dagens piratverksamhet) för att lyfta. Om nån kan så är det väl Apple men det känns inte som det ligger i luften ändå.

En annan sak jag inbillar mig att apple borde ta tag i är möjligheten att strömma musik genom iTunes eller åtminstone en rejäääl prissänkning eller kanske möjligheten att köpa ett abbonemang som tillåter fri nerladdning till fast månadspris. Spotify kommer sno iTunes musikandelar som en fet unge äter kakor....

Fast ärligt talat, skivbolagen äger spotify (delvis iaf) och varför skulle dom vilja att iTunes konkurrerade med deras egen tjänst?

Senast redigerat 2009-11-23 13:36
Ursprungligen av urkan:

En annan sak jag inbillar mig att apple borde ta tag i är möjligheten att strömma musik genom iTunes eller åtminstone en rejäääl prissänkning eller kanske möjligheten att köpa ett abbonemang som tillåter fri nerladdning till fast månadspris. Spotify kommer sno iTunes musikandelar som en fet unge äter kakor....

Fast ärligt talat, skivbolagen äger spotify (delvis iaf) och varför skulle dom vilja att iTunes konkurrerade med deras egen tjänst?

Ja, strömmande musik via iTunes låter däremot som ett mycket troligt scenario. Jag ska erkänna att jag själv varit skeptiskt till konceptet tidigare, men sedan Spotify kom har jag ändrat uppfattning. Det har även funnits en hel del lösa rykten om att Apple också är på väg att svänga i frågan. Apple har alla förutsättningar att bygga en liknande tjänst med iTunes som plattform. (Däremot hoppas jag nästan att det dröjer lite så Spotify hinner etablera sig bättre - det är bra för oss konsumenter med konkurrensen mot Apple.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 00:28

Apple hade initiativet under 80-talet, förlorade det under 90-talet, men tog gruvlig revansch under 2000-talet! Apples styrka har dock hela tiden varit som 'nisch-företag', med mycket (mycket!) trogna användare. Nu är förhållandet annorlunda i.o.m. Apples 'breakthru' med iPod, iPhone och iTunes ibland breda PC-kretsar. Skalar man bort denna exemplariska framgångssaga, så återstår visserligen en mycket intressant, egensinnig och kompetent dator-lineup, men knappast världsledande (annat än i design och 'coolhets-faktor')...

Apples framtid? Att fortsätta vara världens bästa nisch-företag. Om man släpper den inställningen förlorar man sin själ, och därmed allt som Apple representerar. Apple skall aldrig bli störst, utan alltid vara 'bäst' (för dom övertygade anhängarna)!

Tror starkt på Apple, så länge de har övertygande ledarskap (och nu talar vi inte längre om enbart Steve Jobs)! Men ingenting är säkert... Det är så spännande berättelser skapas.

ja, hoppas och tror att apple kommer att växa dom kommande åren.
om dom håller samma standar och inte får för sig massa saker, i form av att släppa flrea datorer som är nästan lika dana. eller att släppa ifrån sig OSX för att försöka tjäna pengar.

enligt min mening är det redan klart hur apple tv kan bli det vanligaste i alla hem. det handlar om att använda tvn som skärm till iphone spelen, och då är appletv klippt och skuren för det.

Även om Apple inte skulle sälja en pryl från och med idag så skulle de nog kunna rulla på till 2020 bara på det de har på banken.

Ursprungligen av Hagelin:

Även om Apple inte skulle sälja en pryl från och med idag så skulle de nog kunna rulla på till 2020 bara på det de har på banken.

Det är faktiskt sant, Apples hög med pengar är enorm och mer strömmar in varje dag. Även om produkterna blir tråkiga och innovationen skulle försvinna helt och kunderna blev färre så skulle dröja länge innan Apple som företag gick omkull pga av ekonomi. Det är oändligt långt ifrån det Apple som var 6 månader från bankrutt när Jobs var tillbaka och skulle lansera iMacen.

Största hotet mot Apple är väl de själva, att de blir för stora för sitt eget bästa. Hela processen kring App Store ger en ganska bitter eftersmak i munnen och jag hoppas det inte är början på en trend hos Apple...

1
Bevaka tråden